"Joi voi fi la Istanbul, unde voi avea intalnire cu omologul meu in ideea de a discuta doua proiecte importante: dezvoltarea proiectului Nabucco si evolutiile recente din acest punct de vedere, luand in considerare faptul ca pentru Romania cea mai importanta prioritate o reprezinta proiectul Nabucco, dar si dezvoltarea cablului submarin Constanta - Istanbul, avand in vedere ca Transelectrica a finalizat studiul de fezabilitate privind acest proiect important pentru Romania", a anuntat Adriean Videanu, citat de NewsIn.

Ministrul a precizat ca este foarte important sa stabileasca cu partea turca acel "road map" al acestui viitor cablu electric submarin.

Studiul de fezabilitate pentru proiectul cablului electric submarin Romania - Turcia a costat 1.241.826 euro, costurile fiind suportate de Transelectrica in proportie de 75%, iar restul de 25% din costuri a fost suportat de Nuclearelectrica.

Transelectrica si firma Vattenfall Power Consultant AB din Suedia au semnat in iunie 2009 contractul de servicii pentru realizarea studiului de fezabilitate, inclusiv Studiul de Mediu si Caietele de Sarcini, pentru proiectul cablului electric submarin Romania - Turcia (HVDC Link).

Proiectul privind o noua interconexiune in cablul submarin "HVDC Link" este dezvoltat in comun de Transelectrica si TEIAS, transportatorul turc de energie electrica, si ar permite Romaniei, care dispune de un excedent de productie, sa vanda direct energie electrica pe piata deficitara a Turciei, fara a mai trece prin reteaua Bulgariei, tara care percepe taxe mari de tranzit.

Costurile de constructie pentru cablul submarin erau ultima data estimate la 400 de milioane de euro. Fiecarei tari ii revine constructia statiei de conversie de pe teritoriul sau si a portiunii de cablu ce va tranzita platforma continentala.

Prin cablul subteran ce va uni Romania de Turcia se va putea transporta energie electrica intre Rusia, Ucraina, Moldova, Romania si Turcia.

Alte variante includ transportul de electricitate intre Turcia, Romania, Polonia, Serbia si Ungaria, iar studiul de fezabilitate urmeaza sa stabileasca si alte posibilitati de trasport de energiei intre statele europene.