Traim mai prost: Peste 50% dintre romani au venituri mai mici decat in 2009

Mai mult de jumatate dintre romani au venituri mai mici decat in 2009, situatie in care se regasesc nu doar personale de peste 35 ani cu nivel redus de educatie, ca in aprilie-mai, ci si oameni mai tineri, cu educatie si venituri medii, arata un studiu realizat de compania 360insights.

Studiul de tip Omnibus efectuat de compania de cercetare de piata 360insights arata ca 52% dintre romanii din mediul urban au inregistrat scaderi ale venitului in 2010 comparativ cu 2009, informeaza Mediafax.

"Acest procent este pe de o parte ingrijorator de mare, insa in acelasi timp este o reflexie coerenta a realitatii si a efectelor crizei asupra nivelului de trai. In lunile aprilie-mai ale acestui an declarau ca ar avea veniturile scazute 37% dintre romanii din mediul urban. Acest procent a crescut semnificativ in ultimele trei luni, grupul celor ce au inregistrat diminuari ale veniturilor marindu-se cu 15 puncte procentuale", mentioneaza sursa citata.

Daca in aprilie-mai descresterea era indicata doar de persoanele de peste 35 de ani, cu nivel scazut de educatie, de muncitori calificati sau necalificati, in lunile iulie-august plaja celor afectati s-a largit, scaderea veniturilor fiind resimtita si de persoanele de peste 25 ani, cu educatie si venituri medii sau scazute.

"Insa chiar daca «ghearele» crizei cuprind din ce in ce mai multi romani, cei cu venituri mari si cei cu studii superioare raman deocamdata cel mai putin afectati", se precizeaza in studiu.

Autorii studiului mentioneaza ca efectele crizei financiare au ajuns sa fie "o normalitate cotidiana", in conditiile in care la inceputul anului trecut romanii priveau cu detasare si optimism modul de evolutie a crizei, iar acum se declara cuprinsi de acest fenomen.

"Admiterea acestui fapt vine impreuna cu o stare generala de pesimism, neincredere si dezolare. Totusi, odata ajunsi la stadiul deplin de constientizare a faptului ca fenomenul «criza financiara» a invadat si spatiul lor, romanii incearca sa aplaneze efectele negative ale acesteia. Printre masurile pe care le gasesc mai la indemana, romanii fac reduceri in consum, cheltuind cu mai multa chibzuinta sau cauta surse alternative de castig", se arata in studiul 360insights.

Astfel, 66% dintre cei intervievati au raspuns ca sunt in cautarea unor noi surse de venit, optiune cel mai mult intalnita printre persoanele care au inregistrat scaderea venitului si care prin aceasta metoda vor sa compenseze descresterea.

Cautarea de noi venituri vine in principal din nevoia de a sustine principalele cheltuieli ale unei gospodarii, 85% dintre cei care cauta noi surse de castiguri avand ca scop prioritar achitarea cheltuielilor de baza ale casei. Procentul ramas, de 15%, este rezervat celor care vor noi surse de venit pentru a-si mentine zona de confort creata pana acum. Acestea sunt persoanele carora le este greu sa renunte la obiceiurile deja formate, incercand sa isi pastreze stilul de viata. Printre acestia se numara persoane cu venituri mari sau educatie superioara, dar si tineri intre 25 si 34 de ani.

Pentru a face fata diminuarii veniturilor, 50% dintre romani au redus cheltuielile pentru anumite categorii de produse si servicii, precum alimente, utilitati si cele legate de vacante si concedii.

In plus, nici electrocasnicele sau piesele de mobilier nu mai sunt o prioritate, si nici accesoriile vestimentare.

Mai mult, 29% din cei intervievati sustin ca se gandesc sa mearga la munca in strainatate, pentru a castiga mai multi bani, printre acestia regasindu-se in principal romanii fara loc de munca, precum si cei cu un nivel mai scazut de educatie sau venit.

La polul opus, cercul celor optimisti, neatinsi de criza, este destul de restrans. Astfel, doar 14% dintre romanii din mediul urban afirma ca nu au fost afectati de criza, ci dimpotriva le merge din ce in ce mai bine.

"Aceasta stare de bine este caracteristica persoanelor cu venituri mari, cat si celor cu studii superioare", se mai spune in studiu.

Studiul 360insights a fost realizat pe un esantion de 800 de persoane, reprezentativ la nivel urban, pe persoane cu varste cuprinse intre 16 si 64 ani. Culegerea datelor a avut loc in lunile iulie-august 2010.

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Setari Cookie-uri