Pentru ca preturile de desfacere ale produselor ecologice sint in medie cu 30% mai mari decit cele traditionale iar cererea este tot mai mare, tot mai multi fermieri romani renunta la agricultura traditionala. Cel mai dinamic segment este cel al producatorilor de lapte. De asemenea, anul acesta au aparut noi produse.
Cererea tot mai mare de produse ecologice atit pe piata interna, cit mai ales la export a creat in spatele marilor procesatori de profil un adevarat lant de conversii de la agricultura traditionala la cea ecologica. In industria laptelui spre exemplu, numai Dorna Lactate a creat in spatele sau un nucleu de aproximativ 1.400 de mici fermieri care produc pentru companie.

Conform statisticilor Ministerului Agriculturii, din cei aproximativ 2.800 de producatori de lapte ecologic, peste 2.500 sint mici producatori care detin intre trei si opt vaci cu lapte. Totodata, prin achizitionarea Lactate Dobrogea, Grupul LaDorna intentioneaza sa produca telemea ecologica de oaie, incurajind producatorii prin oferirea de prime financiare pentru perioada de conversie. Pentru aceasta companie, productia ecologica reprezinta 355 din productia totala. In afara de LaDorna, pe piata autohtona mai activeaza doi procesatori de lapte ecologic: Camylact si Asi Nature Romania. Anul acesta s-au facut progrese atit din punct de vedere al numarului de fermieri care produc ecologic, cit si in ceea ce priveste diversitatea produselor, sustine Ion Toncea, presedintele Federatiei Nationale din Agricultura Ecologica. Potrivit acestuia, numai anul acesta s-au infiintat in jur de 100-200 de microferme. Din datele ministerului de resort, numai cu fonduri de la agentia SAPARD au fost infiintate 42 de euroferme.

Cu 33% mai mult lapte ecologic

Productia de lapte de vaca ecologic a crescut anul acesta cu aproximativ 33%, ministerul de resort estimind 140.000 de hectolitri. De asemenea, in 2005 s-a produs de zece ori mai mult lapte de oaie ecologic decit cu un an in urma, estimindu-se o productie totala de 18.500 de hectolitri, in timp ce cantitatile de telemea de oaie au crescut de la 48 de tone, in 2004, la 541 de tone, adica de 11 ori. Totodata, productia de cascaval a crescut de la 250 de tone, in 2004, la peste 370 anul curent, iar cea de schwaitzer, de la 116 tone la 176 de tone.

Piine si ulei ecologice

2005 a fost un an bun si din punct de vedere al diversificarii gamei de produse ecologice. Pe linga legume, fructe sau miere, de anul acesta a inceput sa se produca si in tara noastra ulei si piine ecologice. Pe piata uleiului ecologic exista in momentul de fata doi producatori: Lta Mondial, care exporta toata productia de ulei realizata, si Dedy Vit, care produce numai pentru piata locala. In ceea ce priveste piinea ecologica, exista un singur producator, Naturalia Impex, care comercializeaza numai pentru intern. Ministerul Agriculturii a estimat pentru anul in curs o productie de piine de 12.000 de tone.

In ceea ce priveste celelalte produse ecologice, reprezentantul patronatului din industria de profil sustine ca cele mai cautate produse au fost anul acesta mierea si fructele de padure.

Exporturi duble

Din cauza cererii inca limitate pe piata interna, productia ecologica este valorificata in proportie de aproximativ 70% la export. Astfel, s-au vindut in afara tarii 11.100 de tone de cereale, cu 27% mai multe fata de anul anterior, 12.100 de tone de oleaginoase, fata de 9.000 de tone in 2004, si 7.200 de tone de fructe de padure, adica aproape dublu raportat la anul precedent. Printre tarile unde se exporta cele mai insemnate cantitati de produse ecologice se numara Germania, Grecia, Italia sau Austria.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri