Piața IT&C nu a fost ocolită nici ea de problemele cauzate de pandemia de COVID-19. Dacă până la începutul acestui an totul era într-o continuă dinamică, acum lucrurile se așează, foarte puține părți își mai asumă riscuri, companiile sunt atente la bugetele disponibile, iar angajații preferă stabilitatea. Rectorul Universității Politehnica din Timișoara, Florin Drăgan, a analizat piața IT din vestul țării și a tras mai multe concluzii.

"La cinci luni de la declanșarea pandemiei de COVID-19, piața IT&C este dominată de precauție și stabilitate. Angajații cu experiență nu mai caută să își schimbe așa ușor jobul, iar angajații entry-level își găsesc mai greu un loc de muncă. Pe de altă parte, companiile mici au fost cele mai expuse crizei provocate de noul tip de coronavirus".

Grija domină

"Toată lumea este grijulie din toate punctele de vedere. Companiile sunt precaute la bugete, la decizii, la măriri de salariu. De exemplu, în general, toamna sunt prevăzute măriri de salariu pentru angajații foarte buni. Acum se mai amână aceste măriri: acestea fie vor avea loc în totalitate la primăvară, fie managerii au luat decizia ca o mică parte din mărire să fie acum, în toamnă, iar restul peste șase luni. Inițial, așteptările erau ca zona de automotive să aibă de suferit, însă piața dă semne că își revine, la fel, cu precauție. Firmele angajează în continuare, dar preferă experiența, tinerii entry-level își găsesc mai greu un loc de muncă", a declarat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.

În prezent, aproximativ 90 la sută din angajații din domeniul IT&C lucrează de acasă. Contextul epidemiologic a dat peste cap planurile multor companii, care estimau inițial că din septembrie o mare parte din angajați se vor întoarce în birouri. Perioada se va prelungi până spre sfârșitul anului, acolo unde se poate lucra de acasă, iar acest lucru are efect în strategia de recrutare a fiecărei companii. Din discuțiile cu reprezentanții companiilor, rectorul Universității Politehnica Timișoara susține că este dificilă partea de formare a noilor angajați, cu puțină experiență. Din acest motiv, companiile mari recrutează doar să își acopere pozițiile libere și preferă oameni cu experiență.

“Oferta salarială este plafonată, iar companiile nu mai acceptă mofturile celor care nu au ce oferi. De altfel, și în rândul angajaților se observă că dacă firma la care lucrează este stabilă, nu vor să riște până când nu se clarifică situația. Sunt puține firme noi care intră pe piață sau care vor să se extindă. De exemplu, în trecut, când o companie avea astfel de planuri, venea spre noi să ne întrebe dacă le putem oferi tineri pe care să îi angajeze. În ultimele luni nu s-a mai întâmplat acest lucru”, a completat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.

Pe de altă parte, din septembrie, Universitatea Politehnica Timișoara va pune la dispoziție studenților-angajați mai multe laboratoare, pe care le pot folosi în regim de spațiu co-work. Măsura vine în sprijinul celor care locuiesc în cămine sau au mai mulți colegi de apartament, iar compania la care lucrează le recomandă work from home.

Efectele pandemiei se văd în rândul studenților: au scăzut considerabil pozițiile de internship

Perioada verii însemna de obicei primul contact al studenților, cu piața muncii. Multinaționalele aveau sute de poziții deschise numai la Timișoara, dar în acest an numărul de locuri pentru studenți s-a diminuat considerabil.

“De obicei studenții de la specializările tehnice au nevoie de două luni de practică, pe perioada verii. Acum avem un număr mai mic de studenți care fac această practică în rândul companiilor, însă am găsit o soluție astfel încât nimeni să nu rămână exclus. Le punem la dispoziție studenților resurse astfel încât să dezvolte singuri proiecte. Vorbim despre aplicații mobile sau software-uri de care este nevoie în piață, pe care le pot dezvolta cu ajutorul profesorilor noștri care îi îndrumă la orice pas, beneficiind totodată de echipamentele performante de calcul ale Universității Politehnica Timișoara. Sperăm ca prin această experiență să își dezvolte creativitatea și spiritul antreprenorial”, a declarat Florin Drăgan.

Companiile mici sunt cele mai expuse în această perioadă

Potrivit raportărilor din piață, companiile mici își găsesc mult mai greu acum angajați. Fiecare salariat își dorește stabilitatea unei companii mari, așa că start-up-urile sunt ocolite de oamenii cu experiență. Compensează acest dezavantaj cu faptul că au acces mult mai ușor la resursa umană din universități. Practic nu au procedurile unei firme mari, care este blocată în reguli și bugete. Firma mica se adaptează mult mai ușor din acest punct de vedere, dar trebuie să aloce mai mult timp pentru pregătirea angajatului.

De altfel, firmele mici au pierdut un alt atu în comparație cu multinaționalele: beneficiul de a le permite angajaților să lucreze de acasă. De obicei, le ofereau o mare libertate programatorilor, însă acum, și companiile mari, care înainte erau mult mai rigide, pun accentul pe a lucra de acasă.

“Lucratul de acasă nu este viitorul în IT. Probabil o variantă hibridă, care exista deja în companiile de dincolo, din zona anglo-saxonă, va rămâne și la noi după pandemie. Acolo, de exemplu, angajații vin două zile pe săptămână la birou, restul timpului lucrează de acasă. La ora actuală, ca mentalitate, nu suntem pregătiți. Noi suntem un popor destul de comunicativ și nu prea agreăm izolarea. Nu mai vorbim de legislație, care nu este foarte prietenoasă cu home office-ul”, a declarat rectorul Universității Politehnica Timișoara.

Pe de altă parte, companiile mici sunt mult mai afectate dacă pierd un client. De obicei, acestea lucrează în două-trei proiecte, iar daca pierd unul, atunci devine o problemă majoră.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri