„România educată”, programul președintelui Klaus Iohannis prin care vrea să revitalizeze educația din România urmează să fie aprobat miercuri, prin memorandum, după numeroasele consultări pe care șeful statului le-a avut cu experții din educație, decidenții politici, dar și cu societatea civilă.

„România educată”, programul președintelui Klaus Iohannis prin care vrea să revitalizeze educația din România urmează să fie aprobat miercuri, prin memorandum, după numeroasele consultări pe care șeful statului le-a avut cu experții din educație, decidenții politici, dar și cu societatea civilă. Una din modificările prevăzute în acest proiect, ce a fost discutată la întâlnirile de la Palatul Cotroceni are în vedere modificarea admiterii la liceu.

Ce crede un profesor despre admiterea de la liceu, anunțată prin România Educată

„România educată” prevede faptul că liceele vor putea să-și organizeze propriile examene de admitere în măsura în care cererea pentru locurile dintr-o instituție va depăși numărul de absolvenți care candidează pe locurile de admitere.

„Acolo unde cererea depășește oferta, locurile neocupate în urma examenului de admitere urmând a fi ocupate prin repartizarea elevilor în ordinea notelor la Evaluarea Națională”, se arată în documentul oficial lansat în dezbatere.

Propunerea a stârnit numeroase controverse în spațiul public, în rândul elevilor, dar și părinților. Asociațiile de elevi din țară critică deja această măsură și sunt de parere că un nou examen va lărgi și mai mult cercul meditațiilor, în timp ce părinții se plâng de faptul că un nou examen, într-o perioadă atât de scurtă, i-ar putea bulversa pe copii. Dar ce cred profesorii?

Mi se pare o idee foarte bună de a introduce admitere la liceu pentru ca un copil să poată intra acolo unde el dorește. Mi se pare mult mai relevant decât să facem această admitere computerizată care îl trimite pe copil în locul în care el nu ar vrea, ba chiar să ajungă la o secție matematică- informatică sau științe, dacă el vrea la filologie. Nu e deloc relevant ce se întâmplă în momentul de față. Mi-ar plăcea ca această inițiativă să prindă contur și viață totodată” a declarat pentru wall-street.ro Constantin Cojocea, director la Școala Gimnazială nr. 2, din Jilava, județul Ilfov.

Constantin Cojocea, profesor

Sursa foto: Teach for Romania

Cadrul didactic este de acord cu faptul că un examen în plus este o emoție în plus și crede că problema nu e că va fi introdus un examen suplimentar la liceu, ci constă în relevența examenelor de Evaluare Națională. În mod evident, întrebarea care se naște aici este în ce fel mai poate fi utilă Evaluarea națională, dacă elevii dau oricum examen de admitere la liceul la care doresc să intre?

„Cei care se ocupă ca acest indicator să devină un standard, trebuie să se gândească să renunțe la Evaluarea Națională și să se meargă clar cu admitere direct la liceul la care elevul dorește. Să se plece din start de la premisa de a elibera și de a scăpa de această Evaluarea națională care nu își are sensul, la fel ca cea de clasa a IV-a sau de clasa a VI-a (...) Acum nouă sau zece ani vorbeam despre faptul că această evaluare este una calitativă care va fi axată pe un portofoliu pentru elevul de clasa a VIII-a și el va merge cu acest portofoliu la liceu.

Ar trebui să facem o consultare în online, cu toată lumea care este implicată, profesori, elevi, psihologi, sociologi, experți și să găsim acel lucru care e în valoarea elevilor. Nu să găsim lucruri care să pună o povară pe umerii elevilor”, a mai spus Constantin Cojocea.

Citește și: Profesor: La școala noastră sunt înscriși elevi, nu note

Nu mai merge cu dictarea și memorarea

În mod cert, de formarea profesorilor depinde reușita în viață a elevilor. Însă nu toți profesorii sunt pregătiți să se rupă de cordonul ombilical al vechiului sistem și să-i ajute pe elevii lor să deprindă competențe, nu să-i pună să scrie după dictare și să memoreze noțiuni la clasă. Profesorul Constantin Cojocea este de părere că un dascăl nu trebuie să predea o lecție ca în manual, ci să se uite în programă, să o citească și să vadă ce competențe trebuie să transmită elevului.

„În zilele noastre, din păcate, sunt profesori care nu știu să citească o programă. Sunt mentor la Teach for România și i-am învățat pe alți profesori ce înseamnă o programă. Mulți dintre ei nu știau ce e aia. Vorbim de profesori din sistem, ceea ce e dureros. Noi clar trebuie să ne reinventăm, nu mai merge pe sistemul dictare, dictare și iar dictare. Nu mai suntem acei oameni, suntem centrați pe competențe în care îl învățăm pe copil să gândească, nu să memoreze. Și apoi iar mă întreb, de ce facem această evaluare (n.red. Evaluarea Națională)? Este despre ce știe elevul să facă sau despre ce cunoștințe scrie pe acea hârtie? Din păcate suntem undeva la mijloc: nici înecați, dar nici eliberați de povara respectivă”, a mai explicat directorul de la Școala Gimnazială nr. 2, din Jilava.

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri