Sistemul de învățământ românesc ar trebui să se axeze mai mult învățarea prin joc, fără să uite însă de materii cărora li s-a pus pe nedrept eticheta de „neimportant”, cum sunt artele plastice, educația fizică sau dansul, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv Fundatia World Vision România, într-un dialog cu wall-street.ro. Profesorii și părinții pierd din vedere faptul că multe din aceste materii, considerate a fi cenușăresele programei școlare nu fac nimic altceva decât să cultive o serie de abilități esențiale de care tinerii de azi au nevoie pentru meseriile viitorului.

Pe lângă discrepanțele uriașe care există între ceea ce se pregăteşte în sistemul de educaţie și nevoile actuale ale angajatorilor, programele școlare sunt concepute în așa fel încât să ignore materii care cultivă creativitatea și lucrul în echipă, două competențe pe care specialiștii din resurse umane le prevăd ca fiind necesare pentru adaptarea la o viitoare piață a muncii. Un studiu realizat de Dell Technologies și Institute of the Future arată că aproximativ 85% dintre locurile de muncă din 2030 nu au fost încă inventate, schimbările urmând să fie foarte mari datorită Inteligenței Artificiale. Ce știm însă este că multe din joburile actuale care se bazează pe procese repetitive vor dispărea pentru că tehnologia le va lua locul și ne va ușura viața.

În schimb, vor conta mult abilitați precum reziliența, creativitatea, capacitatea de analiză, flexibilitatea, capacitatea de a previziona, capacitatea de a îți gestiona emoțiile și timpul, capacitatea de a gestiona proiecte, de a lucra împreună cu alții.

-Mihaela Nabăr (foto), director executiv Fundatia World Vision România-

Mihaela Nabar, World Vision Romania

Facilitator al lucrului la distanță, consilier pentru respectarea programelor de fitness, manager de design pentru case inteligente, analist de risc pentru dezastre cibernetice, manager TikTok sunt doar câteva dintre meseriile viitorului anunțate de World Economic Forum, ce nu seamănă cu nimic din standardul ocupațional obișnuit.

Citește și: Gabi Bartic (Brio): Nu prezența online sau față în față la școală face diferența, ci calitatea profesorilor

„Noi încă punem mult accentul pe a reține informații”

Școala românească se axează prea mult capacitatea elevilor de a reține informații și de a le reda în același format și mai puțin exersarea unei gândiri critice, dobândite prin joc. Tinerii vor lucra într-o lume care nu va mai semăna deloc cu ceea ce au învățat la școală, motiv pentru care goana după note nu ar trebui să-și mai facă loc în rândul elevilor și părinților.

Ar trebui să se pună accentul mai mult pe învățarea prin joc. Și nu doar la clasele primare. Și nouă, adulților, ne place să învățam prin joc și printr-o prezentare atractivă. Iar în joc poți vedea foarte bine nu doar ce știe cineva, ci mai ales cum gândește, cum relaționează cu ceilalți– elemente esențiale pentru o viață bună, nu doar la job (...) Noi încă punem mult accentul pe a reține informații. Acest lucru, da, ne dezvoltă memoria, dar evaluările ar trebui să fie despre a face conexiuni între informații și diferite materii nu despre a scrie și a reproduce informațiile pe de rost.

-Mihaela Nabăr, director executiv Fundatia World Vision România-

Sportul e bun pentru sănătate, în timp ce desenul cultivă creativitatea. La nivel declarativ, aceste aspecte sunt cunoscute la scară largă, însă nu și puse în practică. La astfel de materii mai „soft”, profesorii au tendința să fie mai indulgenți în sistemul de notare, dacă ar fi să comparăm cu materii de examen ca matematica sau româna, pentru care elevii se pregătesc intens (uneori chiar și în timpul orelor de sport).

„Școala ar trebui să pună mai mult accentul pe unele materii care sunt considerate soft: sport, muzică, arte plastice, dans. Toate acestea nu doar că îți oferă o stare fizică și psihică mai bună, dar îți dezvoltă enorm creativitatea, îți pot oferi soluții noi atunci când rezolvi o problemă complicata la matematică, a mai arătat Mihaela Nabăr.

Mai mult, directorul executiv al Fundației World Vision România atrage atenția asuspra faptului că profesorii ar trebui să-i lase mai mult pe elevi să vină cu idei pentru desfășurarea anumitor ore. Aproape 29% dintre elevii din programul „Scoala din valiză”, inițiat de World Vision România și Fundația Vodafone, au spus că le-ar plăcea ca profesorii să le pună în aplicare ideile, potrivit unui sondaj realizat în cadrul programului, în luna septembrie a acestui an.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri