11 februarie a marcat ziua femeilor și fetelor în știință, o zi care a apărut pentru a încuraja meritele și participarea în știință și tehnologie, și care își propune să schimbe pe termen lung faptul că femeile reprezintă doar 28% din forța de muncă din STEM (acronimul adoptat internațional pentru știință, tehnologie, inginerie și matematică) la nivel global.

https://ic.events/bHFDVQ==/hr-2-0-2023/speakers.html

O statistică similară am regăsit și în România, în cadrul Logiscool, cea mai mare rețea de școli edu-tech pentru copii și adolescenți, unde dintre cei peste 40.000 de elevi în 5 ani de activitate, 25% sunt fete, un procent pe care școala își propune să îl crească prin noi metode educaționale și campanii de informare.

Dana Bănică, General Manager Logiscool România a vorbit despre soluții și cauze și de ce anumite stereotipuri conduc la un interes mai mic al fetelor către STEM, cât și ce metode există pentru a face domeniul mai atractiv și mai motivant, și mai ales de ce este necesar să creștem numărul de fete în STEM.

Logiscool are o legătură puternică față de participarea fetelor în domeniul științelor exacte - ideea de a porni această școală a apărut chiar datorită fiicei fondatoarei Logiscool, Dr. Anita Breuer, care și-a dorit să creeze un mediu ce combină educația și joaca pentru a învăța programare, în care punctele forte ale fetei sale urmau să fie folosite pentru asimilarea noilor skilluri de alfabetizare digitală. 9 ani mai târziu, Logiscool este prezent în 35 de țări și continuă această misiune.

Au fetele un interes mai mic către STEM?

Dacă nu este cultivat, da. Însă interesul fetelor în STEM nu ține de competențe. Un studiu făcut pe 65 de țări în care fetele și băieții au primit un test de știință a arătat că fetele au avut rezultate mai bune. De exemplu, în România, fetele au un avans de 2.3%. Interesul scade din cauza lipsei de participare la astfel de ore la vârste mici, când curiozitatea este în floare și copiii asimilează noțiuni noi foarte ușor.

Diferențele de participare există și se propagă prin situațiile și stereotipurile culturale la care sunt expuși tinerii - mai exact, de la ce jucării au, la spre ce domenii sunt încurajați să participe, la modul în care le este predată pentru prima oară o oră de informatică.

Doar participarea poate fi cheia în a reduce diferența numerică dintre elevi și eleve, de aceea Logiscool se bazează pe lecțiile demo gratuite disponibile la începutul fiecărui semestru.

În general, la nivel mondial STEM este un domeniu în care nu sunt prezente la fel de multe femei ca în alte domenii, cum ar fi cel social, unde femeile predomină. Este văzut ca intimidant, neprietenos - cu siguranță că ne-am întâlnit cu stereotipul de “singura fată din clasă”. Nici studiile nu ne ajută, arătând că este mai puțin probabil ca fetele să urmeze cariere în computer science și programare. În fapt, este o problemă bazată pe o lipsă de perspective de a folosi programarea și de exemple pozitive - factorii sunt doar culturali și pot fi influențați spre bine. Dar nu este o problemă de aptitudini și competențe.

Dana Bănică, GM Logiscool România (foto)

Dan Banica, general Logiscool Romania

Băieții primesc mai multe jucării cognitive, care dezvoltă orientarea în spațiu și gândirea critică

Față de fete, băieții tind să primească mai multe jucării cognitive, precum jocuri video sau jucării de construcții precum LEGO sau Minecraft, perfecte pentru a antrena abilitățile motorii de orientare în spațiu, cât și de gândire critică, extrem de folositoare în domeniile STEM. Aceste skilluri sunt utile și în programare, care începe într-un mediu vizual axat pe construire, cu blocuri de comenzi.

Pe de cealaltă parte, în general, fetele primesc jucării orientate spre storytelling, cum ar jocuri bazate pe povești sau cărți, care le dezvoltă skillurile verbale și de relaționare și care nu sunt la fel de direct legate de modul clasic de predare în STEM. În plus, atunci când fetele aleg să se joace cu jucării de construcții, o fac, în general, în mod diferit: spre deosebire de băieți care construiesc “de dragul de a construi”, fetele construiesc pentru a atinge un scop final, sau tind să urmărească o poveste.

7 - 10 ani, vârsta la care multe dintre fete încep să piardă din interesul către activități asociate mai departe științelor exacte

Studiile arată că deja la vârsta de 7-10 ani, fetele au mai puțină încredere în abilitățile lor legate de știință, deși performanțele lor nu sunt reduse față de cele ale băieților.

Fetele mai degrabă putem spune că nu au ocazia să afle de ce sunt capabile în aceste domenii, într-un mod similar cu băieții. Când interesul se pierde în copilărie, este mai rar să apară în adolescență. Deci este nevoie să gândim împreună un mediu mai pregătit pentru punctele lor forte înainte ca decizia de a fi dezinteresat de un domeniu de viitor, cum este tehnologia, să fie luată la 7-10 ani.

Personal, deși vin dintr-un background de inginerie, și am făcut programare în școală, la prima interacțiune mi s-a părut că nu ar fi pentru mine și abia mult mai târziu, ca adult, am realizat că îmi place și că mi se potrivește. Asta încercăm să rezolvăm cu noua generație de fete, printr-o abordare și predare diferite.

Dana Bănică, GM Logiscool România

Se predă programarea diferit pentru fete?

Curicula unui program educațional de programare nu este diferită pentru fete și băieți pentru că principiile de programare nu au nicio legătură cu genul. Cu toate acestea, modul în care tinerilor le sunt predate conceptele generale de tehnologie și IT poate face ca abordări diferite să fie mai eficiente și mai accesibile pentru toți, atât fete cât și băieți - asta aplică Logiscool în cadrul orelor sale.

Citeste si:

    Ca să atragem mai multe fete în STEM folosim o abordare care se mulează pe punctele forte și interesele lor, adaptând exemplele acestora. Adaptarea NU înseamnă că fetele nu învață aspecte la fel de tehnice, ci că ducem materia către un scop mai larg, aducem în prim plan perspectiva de creator, care pune programarea și robotica într-un context mai larg decât a deveni programator. - Dana Bănică, GM Logiscool România.

    Sursa foto: Pexels

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Educație »


    Setari Cookie-uri