Este a opta zi de grevă în învățământ, iar Guvernul a înaintat o nouă propunere sindicaliștilor: salarii mai mari cu 1.000 de lei pe lună pentru profesori și cu 400 de lei mai mari pentru personalul nedidactic. Impozitate, sumele nete ar fi de 640 de lei pentru profesori și 260 de lei pentru nedidactic. Alte majorări salariale se vor face etapizat. Marian Staș, expert în educație spune că „banii întotdeauna vin pe calea de consecință a valorilor, a respectului și a importanței pe care o alocăm domeniului public al educației”.

„Dincolo de toate acestea rămâne chestiunea de fond și anume statutul educației publice în România. Ori eu cred că ce se întâmplă în momentul de față este că această componentă financiară transcende și trece într-o zonă în care discutăm și punem în lumina rece și crudă a realității statutul educației și statutul profesorului. Acolo este adevărata conversație pentru că banii întotdeauna vin pe calea de consecință a valorilor, a respectului și a importanței pe care o alocăm domeniului public al educației. Iar ceea ce fac profesorii acum e demn de toată prețuirea, de toată lauda, cu condiția să nu ridice piciorul de pe pedală. Pentru că în secunda în care joacă cu jumătăți de măsură și acceptă cosmetizări, atunci clar au pierdut. E important să meargă până la capăt. Cu o astfel de clasă politică impostoare și care își bate joc de educație, alte instrumente nu funcționează”, a declarat pentru wall-street.ro Marian Staș.

În ceea ce privește un eventual consens la care sindicaliștii ar putea ajunge cu reprezentanții guvernului, expertul spune că are mari rezerve cu privire la acest aspect și că preferă menținerea unei poziții sceptice. Mai mult, atitudinea de ieri a Președintelui Klaus Iohannis spune că i-a reamintit de episodul din 1989 în care Nicolae Ceaușescu a ieșit la balconul Comitetului Central și le-a oferit cu cinism românilor 100 de lei în plus la salariu.

Vestea bună într-un astfel de context sănătos e că mămăliga din educație a explodat, la fel cum în decembrie 1989 a explodat mămăliga românească. Oamenilor când le ajunge cuțitul la os, sunt capabili de gesturi tranșante, curajoase, fără echivoc pentru a-și susține cauza cum trebuie. Însă în momentul de față orice ezitare, orice urmă de jumătate de măsura sau de indulgență echivalează cu înfrângerea mesajului și a grevei. Acesta e un joc de putere și influența: cine clipește primul pierde. 60-80% dintre profesori susțin greva, deci e un acord substanțial de sprijin, dar în momentul în care vor apărea slăbiciuni și chestiuni de genul „hai că poate ne înțelegem”, eu cred că jocul va fi pierdut.

Marian Staș, expert în educație

marian Stas, expert in educatieSursa foto: Agerpres

Premierul Nicolae Ciucă a anunţat că miercuri seară, de la ora 19:00, va avea loc o nouă întâlnire cu liderii de sindicat din Educaţie pentru a continua discuţiile în vederea încetării grevei din sistemul de învăţământ, după ce, în prealabil, a anunţat că Guvernul va aproba joi majorarea salariilor cu 1.000 lei brut lunar pentru personalul didactic şi cu 400 de lei brut lunar pentru personalul nedidactic.

Greva profesorilor a depășit dimensiunea financiară, dar „nodul gordian” din educație încă rămâne

Peste 20.000 de angajați din sistemul de învăţământ au protestat, marţi în fața Guvernului și în faţa Palatului Cotroceni, solicitând intervenţia de urgenţă a preşedintelui Klaus Iohannis, după ce părţile nu s-au înţeles pentru închiderea conflictului. Angajații din educație și-au continuat și astăzi protestele în stradă, atât în București, cât și în multe alte orașe din țară: Pitești, Suceava, Bistrița, Hunedoara, Sighetu Marmației, Galați, Buzău, Drobeta-Turnu Severin, Iași. Remarcabilă este și alăturarea elevilor la protestele profesorilor, amintelte Marian Staș. Copiii trebuie să învețe în zilele acestea ce înseamnă un comportament ferm și ce greșeli nu trebuie să le repete într-un viitor în care ei vor ajunge în poziții de conducere.

„Miza sunt banii, și cred că e și mai mult de atât. Ceea ce am apreciat în declarațiile multora a fost că de fapt această grevă a depășit simpla dimensiune financiară și a trecut într-o temă de importantă socială, de relevanță a profesiei didactice. Sigur că e nevoie de un început și că întotdeauna, primul element de unde putem începe și care țipă cel mai tare este banul. Despre asta vorbim. Dar dincolo de asta vorbim și despre zeci și sute de lucruri nefăcute la timp vreme de zeci de ani pentru scoaterea modelului educațional din paradigmă comunistă și aducerea lui în secolul al XXI-lea (...) Când copiii de azi vor deveni adulți și viitori conducători sau politicieni, ei trebuie să nu facă în veci porcăriile pe care actuala clasa politică le-a făcut”, a mai adăugat Marian Staș.

Deși această grevă majoră din educație ar putea aduce un moment de ruptură mult așteptat și de refacere a modului în care funcționează sistemul actual al învățământului de stat, modelul educațional în sine continuă sa rămână tributar unor parametri depășiți, ceea ce face ca situația din prezent să semene cu un „nod gordian”, spune specialistul.

„Nu se mai leagă nimic cu nimic, se blochează unele pe celelalte. Singura soluție e cea a tăierii nodului gordian. Iar asta înseamnă sânge în instalația politică, dar și curaj și determinare pentru a face lucrurile cum trebuie. Singura clipă astrală de curaj istoric (și nu glumesc) a fost clipa anilor 2020 -2021 când miniștrii Educației și premierul de la vremea aceea au avut curaj să promoveze OUG pentru înfiinațarea școlilor pilot și să dea undă verde pentru șase școli (în primul an) și mai apoi încă 28 de școli, deci 30 și ceva de școli care acum își proiectează ele propriile cadre planuri, propriile modele curriculare (...) Asta e istorie pe bune. Asta e schimbare de paradigmă într-un sistem educațional crunt definit de centralizare comunistă, când toate școlile și toți copiii fac același plan-cadru idiot care nu are cum să satisfaca necesitățile, interesele și nevoile lor”, a mai precizat Marian Staș.

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri