Ovidiu Toader, business coach și antreprenor este de părere că Guvernul ar trebui să ajungă cât mai curând la o soluție care să rezolve criza din educație. După promisiuni care în anii trecuți nu s-au concretizat în fapte, salariile mici și demotivante din învățământul preuniversitar generează efecte colosale în piața muncii, care primește anual tineri slab pregătiți de școlile de stat din România.

„Ar trebui să se facă ceva cu salariile angajaților din educație pentru că vedem deja efectele produse de o educație nepotrivită. Nu mai găsim forța de muncă calificată, găsim oameni necalificați sau care nu sunt calificați la un nivel potrivit pentru nevoile companiilor și acesta este un rezultat direct al scăderii interesului profesorilor pentru a livra un act de calitate. În momentul în care profesorii, de fapt, fac tot posibiliul să supraviețuiască, ei nu mai pot să livreze un act educațional de calitate. Și asta se va regăsi în calitatea forței de muncă de peste trei-patru ani și așa mai departe”, a declarat Ovidiu Toader, business coach și antreprenor într-un dialog cu wall-street.ro.

Profesorii din România se află în a treia săptămână de grevă, fiind nemulțumiți de salariile pe care le încasează și de condițiile din învățământul de stat. Ca urmare a protestelor declanșate de angajații din educație, Ministerul Educației a anunțat că înscrierea la examenul de Bacalaureat se face până pe 13 iunie (față de 7 iunie cât era inițial termenul pentru sesiunea iulie-august), în vreme ce susținerea competențelor (probele orale) de la BAC va avea loc în perioada 14-23 iunie.

„Dacă elevii din anii terminali nu reușesc să închidă BAC-ul acum, avem o generație întreagă de clasa a XII-a care nu poate să iasă în câmpul muncii sau nu poate să meargă mai departe în educația superioară pentru că vor fi blocați de acest demers. Din câte am înțeles profesorii spun că nu vor încheia mediile celor din ani terminali, până când nu se soluționează revendicările lor. Clasa politică ar trebui să acționeze cât mai repede și să găsească soluții pentru a rezolva această greva cât mai curând și într-un mod pozitiv pentru că atunci avem impact atât direct, cât și indirect în activitatea profesională în următorii ani”, a mai adăugat Ovidiu Toader.

Din discuțiile pe care le poartă cu antreprenorii, Ovidiu Toader spune că îi vede îngrijorați, dar și dispuși totodată să se implice în eventuale negocieri, în contextul în care ar primi undă verde din partea guvernului. Specialistul este de părere că sunt multe organizații patronale din România care au capacitatea de a purta o negociere cu guvernul și de a veni la masă cu variante potrivite care să aducă „lumină”, în criza din educație.

Reamintim că guvernul a adoptat un memorandum privind majorările salariale ale profesorilor, prin noua lege a salarizării, un act intern al Executivului care nu are valoare și putere legală și care poate fi încălcat. Sindicaliștii din educație sunt în continuare nemulțumiți și pregătesc vineri, 9 iunie, un protest de mare amploare în București în care sunt așteptate 20.000 de persoane.

Și Ascendia susține greva profesorilor. „Investiția în educație nu este o cheltuială incomodă”

Ascendia, producătorul local de software educaţional a transmis prin intermediul wall-street.ro un mesaj de susținere a cadrelor didactice care au ieșit în stradă să-și exprime nemulțumirile.

„Greva profesorilor este una îndreptățită. Ascendia susține că educația trebuie finanțată la un nivel normal, comparabil cu media UE. Vorbim, da, de salariile profesorilor, dar și de sistem în ansamblu. Ne-am bucura să vedem mai mult accent pus și pe respectarea bugetului alocat prin lege pentru educație. Este evident că această componentă salarială este una importantă, alături de calitatea contextului educațional (clădiri, săli de clasă, mobilier, manuale, resurse digitale, etc.). Au trecut 12 ani de când există o lege prin care educației ar trebui să i se aloce anual minimum 6% din PIB. Și de atunci se amână mereu. Suntem ultimii la procentul de alocare din PIB în UE de mulți ani!

Trebuie să aducem educația în centrul dezbaterilor politice și să înțelegem că investiția în acest domeniu nu este o cheltuială incomodă, ci o investiție în viitor. Admirăm profesorii care, în ciuda condițiilor adesea precare, își dedică timpul și energia pentru a forma generațiile viitoare. Dar aceștia nu ar trebui să fie eroi care să muncească în ciuda sistemului, ci să fie susținuți de un sistem care să îi ajute să-și desfășoare munca în cele mai bune condiții. Profesorii nu ar trebui să se simtă obligați să sacrifice propriul confort și bunăstare personală pentru a putea educa viitoarele generații. Ei ar trebui să fie încurajați, susținuți și mai ales motivați să-și facă munca cu entuziasm și dedicare.

Calitatea școlii în care învață copiii noștri este rezultatul direct al alegerii constante a "prețului cel mai mic” plătit în tot ce ține de actul educațional. Nu poți să obții performanță cu un domeniu prost recompensat, unde munca profesorilor este încă privită ca o muncă de sacrificiu.

În plus, pentru a avea performanță, sistemul are nevoie de metrici, de formare și de evaluare a actului didactic. Dorim educație modernă, realizată de profesioniști bine plătiți, capabili și în contexte potrivite pentru învățare, ideal conform cadrului european DigiCompEdu.

De asemenea, ar trebui să existe și un cadru real pentru parteneriatele școală-companie ce pot contribui la crearea unei punți între educație și piața muncii. Companiile pot aduce în școli cunoștințe și experiențe relevante din domeniul lor, pot organiza vizite în locațiile lor și pot oferi elevilor informații despre oportunitățile de carieră disponibile în acele domenii. Acest lucru le permite elevilor să-și exploreze opțiunile de carieră încă de la o vârstă fragedă și să-și dezvolte o viziune mai clară asupra viitorului lor profesional.

Parteneriatele școală-companie pot aduce, de asemenea, beneficii semnificative companiilor implicate. Companiile pot identifica și recruta talente tinere în stadiu incipient, având posibilitatea de a forma viitori angajați care se pot integra rapid în organizație și care au deja o înțelegere aprofundată a domeniului lor de activitate. Aceste parteneriate pot contribui la dezvoltarea unui viitor pool de resurse umane bine pregătite și pot contribui la creșterea competitivității și inovării în mediul de afaceri”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Educație »


Setari Cookie-uri