Un dinte nou costa 80 de lei noi pe luna, cu rate de pana la 24 de luni, indica un panou publicitar platit de un grup format din 30 de cabinete stomatologice. Doua societati de administrare a fondurilor mutuale au in plan lansarea unor noi instrumente de investitii pe card. De la aviatie, retail si pana la marile retele de benzinarii, institutiile de credit negociaza cu tot mai multe companii comerciale lansarea unor oferte de fidelizare sau credit pe card. Romania pare sa urmeze astfel exemplul Turciei, unde in numai cativa ani peste 70% din creditul pe card a trecut catre cardurile cu dubla-marca. Atat cardul, cat si creditul imbraca forme tot mai sofist icate.
Piata cardurilor de credit se va dubla in 2006 din perspectiva numarului de carduri emise, si datorita lansarilor tot mai numeroase ale cardurilor de credit de catre banci, sustine Philippos Karamanolis, director executiv al Bancpost.
Pentru cardurile de debit prevad o relativa conservare a segmentului de piata, cresterea fiind de circa 10-15%, si va avea loc o migrare a clientelei de la o banca la alta, sustine Sergiu Cone, analist al No-cash.ro. Cresterea exploziva, intr-o proportie de cel putin doua-trei ori mai mare decat in cazul cardurilor de debit, va fi pe segmentul carduri cu dubla marca, spune Cone.
Succesul Altex - BCR
Cardurile de credit lansate de Altex si BCR in toamna anului trecut s-au bucurat de un succes impresionant: pana la inceputul lunii februarie, au strans peste 40.000 de clienti, adica aproape jumatate din numarul total de carduri de credit al BCR. Astfel, la 31 ianuarie 2005, BCR avea emise 1,8 milioane carduri din care 75.800 carduri de credit, si 30.000 carduri lansate in parteneriat cu lantul de electronice si electrocasnice patronat de Dan Ostahie. Avand in vedere cifra clientelei care a solicitat acest card la 31 ianuarie 2006, 40.000 de persoane, cresterea lunii ianuarie a fost de circa 10.000 de noi creditati.
Creditul cu dubla marca va creste in special in retelele comerciale mari, fie ele de supermarketuri, de benzinarii sau lanturi farmaceutice. Deja multe farmacii si benzinarii au propriile carduri de fidelizare, care pot fi transformate in carduri de finantare daca se intra in parteneriat cu institutiile de credit, sustine Cone. Astfel, bancile scapa si de cheltuielile de publicitate, spune analistul No-cash.
Marirea retelei de comercianti care accepta cardul la plata, impreuna cu familiarizarea clientilor cu cardurile de credit si cu beneficiile care rezulta din folosirea lor vor conduce la o semnificativa crestere a utilizarii acestora. Totusi, nivelul de utilizare, comparativ cu situatia de pe pietele mature, va fi foarte redus, afirma Karamanolis.
Avans pe toate fronturile
Din iunie 2004, s-au emis peste 350.000 carduri de credit EuroLine (ERS), iar in acest an vor fi emise cel putin inca 150.000, sustin oficialii ERS, o subsidiara de credit nebancar a grupului EFG Eurobank Ergasias, prezent in Romania prin intermediul Bancpost.
Daca in cazul cardului Altex-BCR nivelul mediu al creditului este de 750 de euro, cardul EuroLine ofera circa 550 de euro. Nou-lansatele carduri American Express au reusit si ele sa atraga cateva mii de clienti, in pofida costurilor mai ridicate, ele stimuland vanzarile prin reducerile de pana la 20% oferite in magazinele partenere (un model adus pentru prima data in Romania de Finansbank si Bucuresti Mall), dar si prin avantajele generale de rambursare a unor cheltuieli in cazul intampinarii unor probleme in calatoriile in strainatate. Creditul mediu cerut de clientul American Express este de 1.500 de euro.
Tranzactiile cu cardul EuroLine sunt concentrate pe produse electronice si electrocasnice, IT si telecomunicatii. Aproximativ 25% din valoarea tranzactiilor facute cu cardul EuroLine sunt insa retrageri de numerar, sustine Karamanolis. Conform statisticilor BNR, numarul cardurilor a crescut cu 24,4% in 2005, respectiv cu 1,4 milioane, pana la 7,1 milioane de unitati.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: