Pentru un cont deschis la o banca platim, de regula, un comision de administrare. Insa atunci cand lichidam respectivul cont, adica scoatem toti banii din el si nu-l mai utilizam, normal ar fi ca acel cont sa fie inchis si sa incheiem socotelile cu banca. Numai ca nu asa stau lucrurile, cel putin la unele banci.

Un cititor ne-a povestit cum BRD i-a luat un comision lunar pentru un cont gol si inactiv de ani de zile fara sa-l anunte ca are de platit respectiva taxa. In aceasta situatie probabil ca se afla si alti clienti ai bancii, care descopera, peste luni de zile, sau poate chiar ani, ca au de platit un comision, destul de piperat, pentru un cont de care nici nu mai stiau ca exista. Banci precum BRD sau Raiffeisen pastreaza deschise toate conturile, chiar daca au sold 0 si nu se fac operatiuni, fiind inchise doar la cerere, in timp ce altele, precum BCR, inchid automat respectivele conturi dupa 3 luni de zile.

In mod normal, banca percepe automat comisionul de administrare lunara a contului, din suma existenta in respectivul cont. Daca insa contul este gol, cu nici un ban in el sau cu sold zero, in limbaj bancar, veti figura ca datornic, sau debitor, caz in care banca ar trebui sa te anunte despre respectiva situatie. Nu s-a intamplat insa in cazul unui client al BRD. Iata povestea acestuia, descrisa chiar de el:

In octobrie 2003 am platit o taxa de 25.000 pt inchiderea de cont si nu mi s-a operat iar din anul 2005 am fost TAXAT cu 0,50 euro pt faptul ca am cont curent activ (INSA nu l-am utilizat din 2003 si soldul e ZERO).

Am fost la banca si concluzia este urmatoarea: Trebuia sa fac o cerere in scris prin care sa cer lichidarea contului curent in anul 2003 cind am restituit creditul. Mentionez atunci aveam sold ZERO. Din 1 martie 2005 s-a introdus taxa de administrare cont de 0,50 centi/luna. Astfel ca am devenit bun de plata deoarece nu aveam bani in cont pt
a mi se retrage echivalentul taxei. Problema acum e alta: NU AM FOST ANUNTAT ca sunt debitor si in momentul contopirii CONTULUI curent cu cel de card (luna noiembrie 2005) mi s-a retinut din contul de card suma debitoare.

Asa ceva doar in Romania se poate intimpla, sa fii Debitor si sa nu fii anuntat. Acum exista posibilitatea sa am probleme la Biroul de Credit pt ca figurez cu un debit timp de 8 luni de zile (martie -noiembrie 2005).

Din discutia avuta cu oficialii de la BRD trebuia sa fac o cerere de inchidere de cont. Din 2005 exista un formular in acest sens dar in 2003 nu exista. Din moment ce in 2003 am scos ultimii leuti din cont NORMAL era sa se inchida acel cont. Dar, nu s-a inchis.

Din cite am inteles EXISTA si alte persoane care au fost mirate ca trebuie sa plateasca pt neutilizare cont suma de 0,50 /luna.

Bunul simt era prezent daca mi se aducea la cunostinta din prima luna despre existenta debitului prin telefon sau notificare.

Reprezentantii BRD ne-au precizat ca respectivul client trebuia sa faca o cerere scrisa de mana pentru inchiderea contului, chiar daca in 2003 nu exista un astfel de formular. Iata in continuare explicatia bancii:

Daca nu a solicitat acest lucru, contul nu i-a fost inchis, pentru ca este foarte posibil (exista destule cazuri) cand clientii doresc, dupa o perioada de timp mai lunga sau mai scurta, sa reinceapa sa utilizeze acel cont si atunci avem alta problema :"De ce mi-ati inchis contul atata timp cat eu nu am cerut acest lucru ?".

In cazul clientului despre care este vorba aici, probabil ca situatia a aparut dupa 20 noiembrie 2005, cind s-a realizat unificarea conturilor de card (inteleg ca clientul are un card BRD) cu conturile curente (in cazul nostru, contul curent pe care clientul nu l-a inchis): din acel moment clientul nu a mai avut cont de card, ci doar cont curent care are card atasat, cont pentru care se percepe acest comision
de gestiune.

Deci este vorba despre un comision de gestiune a contului curent, nu despre un comision de neutilizare a contului (BRD nici nu percepe un astfel de comision). Mai mult decat atat, doresc sa il asigur pe client ca NU figureaza la Biroul de Credit, la aceasta institutie fiind inregistrate doar incidentele legate de debite de natura creditului. Aceste debite - restante, intarzieri la plata creditului - sunt notificate clientului atat la telefon, cat si in scris.

Mai este de adaugat ca operatiunea de unificare a conturilor de card cu conturile curente a fost anuntata clientilor prin scrisori, in doua luni succesive, in
septembrie si octombrie 2005. Clientii care nu au dorit unificarea contului de card cu contul curent si-au putut exprima optiunea si ei continua la ora actuala sa-si desfasoare operatiunile prin doua conturi diferite.

Iata anuntul din cadrul unitatilor BRD referitor la introducerea noului comision:

Incepand cu 1 martie 2005, BRD percepe pentru toti clientii sai un comision lunar de gestionare pentru conturile curente si pentru Atuconturi, avand urmatoarele nivele: 0,50 Euro/luna/cont pentru persoane fizice si 2 Euro/luna/cont pentru persoane juridice.
Acest comision va acoperi toate costurile aferente serviciilor de deschidere de cont (pentru clienti noi) de eliberare a extrasului de cont (lunar pentru persoane juridice si la cerere pentru persoane fizice), de furnizare telefonica a informatiilor cu caracter bancar, de cautare de documente in arhiva bancii la solicitarea clientilor, precum si alte costuri interne aferente gestionarii conturilor curente.

Comisionul de 0,5 euro perceput lunar de BRD pentru gestionarea conturilor curente este insa ciudat de mare in comparatie cu alte banci. Astfel, la Raiffeisen comisionul lunar pentru conturile in lei este de numai 5.000 de lei vechi pe luna, adica de trei ori mai mic! Alte banci, precum BCR, nu percep nici un comision de gestiune a conturilor.

In privinta conturilor cu sold zero, nici la Raiffeisen acestea nu se inchid automat, trebuie sa faci o cerere pentru ca respectivul cont sa fie inchis. La BCR, conturile cu sold 0 sau cu sume de pana la 50.000 de lei vechi se inchid automat dupa 3 luni, daca nu se mai fac nici un fel de operatiuni. Conturile cu sume mai mari de 50.000 de lei vechi, chiar daca raman inactive, nu se inchid automat ci doar la cerere. Insa nu veti avea de platit nici un fel de comision de administrare lunara. Confruntata cu o astfel de problema a multitudinii de conturi inactive, BCR a incercat sa gaseasca o solutie introducand la inceputul anului un comision de 15 euro, la care insa s-a renuntat o luna mai tarziu, intrucat respectiva taxa era exagerat de mare iar clientii nu au fost anuntati inainte de introducerea ei.

Se pare ca BRD va initia, la randul ei, o procedura de inchidere automata a conturilor inactive, dupa o anumita perioada (probabil 6 luni), dupa cum spun reprezentantii bancii.

Daca trec 6 luni, iar tu nu mai dai nici un semn de viata, banca incepe sa se preocupe de persoana ta. Asa ca esti anuntat ca ai un cont, care da semne clare de epuizare. Acum soarta lui se afla in mainile tale, sau mai degraba in buzunarele tale. Ai de ales: platesti comisionul de gestionare aferent celor 6 luni si iti pastrezi contul, avand grija sa lasi si ceva bani in el sau platesti suma restanta si inchizi contul.
In aceste conditii, nu ar fi rau daca ai face un drum la banca, asta in conditiile in care nu prea mai stii nimic de soarta conturilor tale.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri