Romania are multe banci in raport cu marimea economiei si cu populatia bancabila, dar este o piata promitatoare si inca sunt oportunitati de dezvoltare puternice in domenii precum agricultura sau energia regenerabila, a precizat directorul general al Bancii Carpatica, Nicolae Surdu, intr-un interviu acordat wall-street.ro.
In frunte cu guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, bancherii au subliniat, in ultima perioada, ca marimea sistemului bancar romanesc nu se preteaza la conditiile economice actuale.

Seful Carpatica spune ca o banca universala este greu de sustinut, pentru ca are nevoie de capitalizare. Pe de alta parte, o institutie de credit orientata catre o nisa este mai vulnerabila din punct de vedere al riscului, intrucat este expusa doar la un singur tip de clientela.

“Deocamdata suntem o banca universala, ce ne rezerva viitorul depinde de actionariat. Romania este o piata promitatoare care ofera oportunitati de dezvoltare puternice. O oportunitate este agricultura, iar a doua este energia regenerabila. Sunt convins ca va veni un moment in care agricultura se va organiza intr-un tip industrial, iar Romania ar putea deveni o forta agricola”, a declarat Surdu.

Cand vom vedea un investitor strategic la Banca Carpatica

Tot de actionariat depinde cooptarea unui investitor strategic in cadrul bancii. Carpatica este detinuta de omul de afaceri Ilie Carabulea, iar in ultima perioada s-a vorbit ca acesta doreste vanzarea unei bune parti a actiunilor detinute catre fondul britanic de investitii AnaCap.

Pe langa Carabulea, care are 41,28% din actiunile bancii, unul dintre partenerii de afaceri ai acestuia, Corneliu Tanase, detine 11,21% din actiuni.

“Actionarii decid pana unde pot merge si daca este momentul sa aduca pe cineva alaturi pentru a duce business-ul mai departe. Eu intotdeauna am sustinut ca va veni un moment in care banca va atinge momentul cand va avea nevoie de un investitor strategic. Daca iti doresti o banca universala, ea trebuie sa aiba un nivel de capitalizare adecvat. Pana acum, in toti acesti trei ani de schimbari dure pentru Carpatica, greu de suportat pentru cei din interior, actionariatul a sustinut banca. Mai departe este o problema de gasire a unui investitor care sa aiba o potenta financiara dovedita si o continuitate pe termen lung si care sa negocieze cu succes cu actionariatul actual. Discutii au fost, sunt si vor continua sa fie permanent”, a completat Nicolae Surdu.

Carpatica a inceput in ianuarie 2010 o reoganizare a afacerilor, printr-o potentare a liniilor de business, o optimizare a retelei, dar si o centralizare a activitatiilor bancii. Totodata, institutia de credit a inceput sa puna un accent mai important pe segmentul de retail, care nu a fost luat in carti de veche conducere a bancii.

“Carpatica a pierdut oportunitatea de a merge pe partea de retail in perioada de boom economic si a trebuit sa schimbam linia bancii, insa a fost dificil pentru ca intram pe o piata ocupata. Noi am mers foarte mult pe refinantari. Am incercat sa resuscitam portofoliul actual si apoi, in iarna lui 2010, am fost printre primele banci care au scos produse dedicate refinantarii. Pentru ca intram pe o piata ocupata si ne era greu sa gasim clienti noi fara credite atunci a trebuit sa realizam produse prin care sa ii atragem de la alte banci”, a explicat Surdu.

Banca a ajuns, in ultimii trei ani, de la o retea de aproape 200 de unitati la 155 de sucursale in prezent. Din 1.900 de salariati, au mai ramas sub 1.400 de angajati, iar 75% din managerii sucursalelor au fost schimbati.

De asemenea, banca a trebuit sa-si creeze o forta de vanzari, in acest sens, in 2010, peste 700 de oameni au participat la diferite traininguri, iar in anul urmator au fost instruiti aproape 900 de angajati.

“A trebuit sa refacem fluxurile in banca, normele, procedurile pentru a le adapta la noua strategie a acesteia”, a aratat directorul general al Bancii Carpatica.

Ce planuri are Carpatica pentru 2012

Acesta a mentionat ca banca a a inregistrat anul trecut fata de 2010 o triplare a creditelor noi vandute populatiei si o dublare a imprumuturilor acordate companiilor.

Carpatica si-a redus pierderile in 2011 cu 80%, pana la un nivel de 31,54 milioane lei, iar activele totale au urcat cu 29%, la 3,78 miliarde lei.

“Am accentuat creditarea si pe segmentul companiilor, in conditiile in care ne-am dat seama ca unii dintre cei mai buni clienti ai nostri erau din agricultura si din industriile conexe. Ne-am dat seama ca acesta este un domeniu de care putini s-au atins si care este extrem de promitator. S-a dovedit ca am avut dreptate, pentru ca in 2011 agricultura a dus PIB-ul Romaniei in sus. Agricultura este una dintre cele mai stabile zone din punct de vedere al creditarii”, a afirmat Surdu.

In privinta planurilor pentru acest an, directorul general al Bancii Carpatica a precizat ca banca a incheiat in 2011 restructurarea si ca tot ce ii ramane in prezent este sa gaseasca nisele care sa ii asigure cresterea.

“Vrem sa lansam mai multe produse cu incarcatura tehnologica – internet banking, mobile banking – pentru ca ele reprezinta viitorul. De asemenea, trebuie sa aducem forta de vanzari la un nivel comparabil cu orice banca din plutonul de sus. Vom continua cu optimizarea retelei si vom evalua trimestrial activitatea fiecarei sucursale”, a adaugat Surdu.

Actiunile Carpatica sunt listate la Bursa de Valori Bucuresti, titlurile fiind ieri tranzactionate la un nivel de 0,0530 lei/actiune. Capitalizarea bancii era de 166,75 milioane lei.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri