Bancile anglo-saxone prezente in Romania incep sa renunte la activitatea de retail pentru a se concentra pe segmentul persoanelor juridice, mult mai profitabil in perioada de criza. Ultima dintre ele, Citibank Romania, a anuntat miercuri ca se va orienta in viitor pe partea de corporate, in timp ce in cazul portofoliului de retail va fi luata in considerare o posibila vanzare.
De altfel, acesta este noul trend in banking, un model simplu, fara conglomerate financiare. Criza a determinat autoritatile de reglementare sa ceara mai mult capital si lichiditati de la bancile-mama pentru a reduce riscurile, iar acestea nu isi mai permit sa sustina un segment de business care nu atinge, suficient de repede, dimensiunea si profitabiliatea de care institutia are nevoie.

Online Graphing
Totodata, dificultatile economice din ultimii ani au aratat ca potentialul pe care Romania il ofera bancilor – numar mare de locuitori si acces redus la servicii financiare – reprezinta doar o iluzie pe termen scurt si mediu. Populatia este supraindatorata, veniturile sunt in scadere, creditele neperformante sunt in crestere si astfel orice pariu al bancherilor pe segmentul persoanelor fizice este din start unul necastigator.

“Putem afirma ca am intrat in noul retail, mai transparent, mai riguros, care se bazeaza mai mult pe managementul relatiilor cu clientii. In prezent alocarea de capital a luat o pauza in sectorul bancar. Perspectivele de crestere sunt insuficiente pentru a compensa costul capitalului. Desi dobanzile sunt reduse este foarte greu sa obtii capital in aceasta perioada”, a precizat economistul Adrian Mitroi.

Bancile straine prezente in Romania nu au renuntat in ultima perioada doar la activitatea de retail, ci si la departamentele de piete de capital. Unicredit, ING si RBS Romania au plecat de pe Bursa, in conditiile in care numai primele doua reprezentau 16% din piata de brokeraj.

Pe langa operatiunile de pe Bursa, RBS a anuntat, in primavara acestui an, ca-si va reorienta afacerile, prin dezvoltarea in continuarea a segmentului corporate, in timp ce operatiunile de pe retail urmau a fi cedate.

Ce afaceri avea Citibank pe zona de persoane fizice


Citibank a dezvoltat in ultimii ani, prin campanii sustinute, segmentul cardurilor de credit, dar si a imprumuturilor de nevoi personale in lei.

Presedintele Citibank Romania, Tibor Pandi, declara, intr-un interviu pentru Wall-Street.ro, ca achizitiile de clienti noi au ramas solide pe partea cardurilor de credit pe parcursul anului 2012 si ca banca a ramas unul dintre cei mai importanti emitenti de carduri din Romania.

“Aceasta este o piata dificila (a cardurilor de credit – n.r.) si ne asteptam sa vedem o intensificare a competitiei, cu atat mai mult cu cat si acest segment a fost lovit de criza, iar in consecinta, competitia pentru cei mai buni clienti este acerba”, a mentionat Pandi.

Online Graphing

Presedintele Citi spunea ca business-ul corporate a fost afectat intr-un mod mai direct de efectele crizei si ca in 2012 nu s-a mai inregistrat cresterea de anul trecut.

"Desi Citibank Romania are un portofoliu puternic si cu o crestere rapida, in actualul context economic, nu va putea sa atinga, suficient de repede, dimensiunea si profitabilitatea de care compania are nevoie. Din acest considerent, este mai eficient ca Citi sa isi dedice eforturile diviziei destinate persoanelor juridice din Romania, segment pe care banca este puternica”, au explicat reprezentantii bancii miercuri.

Acestia au subliniat ca Citi nu intentioneaza sa paraseasca Romania.

Citibank a incheiat anul trecut cu un profit de 117,1 milioane lei, fiind a cincea banca din sistem dupa valoarea castigului net, in crestere cu 25% fata de 2010. Activele bancii au urcat cu 18,3% in 2011, pana la 5,75 miliarde lei.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri