Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a anuntat, prin vocea presedintelui Misu Negritoiu, ca intentioneaza sa scada plafonul maxim al despagubirilor pentru vatamari corporale in baza politelor RCA, situat in prezent la 5 milioane de euro, pentru a reduce presiunea asupra cheltuielilor asiguratorilor, in crestere din cauza sentintelor instantelor.

"Avem o discutie cu jucatorii din piata in privinta plafonului maxim al despagubirilor pentru vatamari corporale in baza politelor RCA, care este un plafon european, dar unul nerealist, nefezabil si contraporductiv pentru piata din Romania. Nu am stabilit un alt plafon, am avut consultari pe acest subiect. Vom avea o initiativa de modificare a acestui plafon. Trebuie sa luam in calcul istoricul daunelor de acest fel. Initiativa legislativa nu incalca prevederile UE, care cred ca sunt indicative si nu obligatorii. De asemenea, statele membre UE au dreptul sa-si adapteze normele la specificul national", a declarat presedintele ASF, Misu Negritoiu.

Bun, si daca ASF si asiguratorii reusesc sa reduca limita maxima despagubirilor pentru vatamari corporale si morale, de exemplu, la 1 milion de euro, ce anume va impiedica Instantele de judecata romanesti sa acorde aceleasi despagubiri, considerate uriase, de sute de mii de euro?

La nivelul anului 2000, in caz de vatamari corporale si deces, normele CSA impuneau o limita maxima a despagubirilor acordate unei victime de 80 milioane de lei, limita maxima a despagubirilor independent de numarul persoanelor implicate situandu-se la valoarea de 400 de milioane de lei. In prezent, normele stabilesc doar limitele maxime generale, nu raportat la fiecare victima, in cazul despagubirilor acordate pentru vatamari si decese.

Astfel, daunele materiale provocate de accidente pot fi despagubite pana la 1 milion de euro, iar cele pentru vatamari corporale si decese (despagubiri morale) se pot ridica si la 5 milioane de euro. Cresterea pragului de despagubire a afectat rezultatele companiilor de asigurari RCA, asigurari obligatorii care au fost utilizate deseori pentru a obtine lichiditati si cota de piata, ceea ce a dus la o concurenta acerba pe partea de tarife. In acelasi timp, asiguratorii incearca de mai mult timp sa impuna un ghid de despagubiri care sa reprezinte o referinta pentru Instantele locale.

Cat "costa", de fapt, viata unei persoane?

Daca exista totusi o limita maxima, nu exista in schimb o modalitate de calcul pe fiecare caz in parte. Singura precizare cu privire la modalitatea de calcul a prejudiciilor morale este inclusa in reglementarea privind asigurarea de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule - Ordinul CSA nr. 14/2011 - unde scrie ca acestea se determina cu luarea in considerare a jurisprudentei si legislatiei din Romania. Acest lax legislativ a favorizat aparitia unui tipar de avocati oportunisti, specializati, care amagesc victimele accidentelor cu promisiunea obtinerii unor despagubiri fabuloase in urma proceselor cu asiguratorii, contra unor comisioane de invidiat care ajung, de regula, si la 50% din valoarea totala a despagubirilor.

Sub aspectul cuantumului daunelor morale, acordate victimelor in cazul vatamarilor corporale sau mostenitorilor acestora, in caz de deces, practica arata ca variatiile sunt extrem de mari. Intr-un "Ghid pentru solutionarea daunelor morale", realizat in colaborare de catre CSA, UNSAR si FPVS, reiese ca despagubirile acordate prin unele decizii ale instantelor prezinta diferente chiar si de peste 330 de ori fata de valoarea minima acordata prin alte decizii, in cazuri relativ similare.

In principiu, asiguratorii vor legiferarea unor criterii cat de cat obiective si care sa fie prevazute in legislatia nationala prin care sa se contureze un sistem de referinta la care sa se raporteze atat asiguratii cat si asiguratorii, in directia asezarii pe baze obiective a dimensionarii despagubirilor pentru daune morale, tinandu-se cont de suferintele victimelor dar si de pericolul blocarii sistemului RCA in cazul in care acestea nu vor fi corelate cu nivelul suportabil al tarifelor.

Reglementarea prin lege a unor criterii de stabilire a daunelor morale va fi benefica nu numai pentru cei vatamati din accidente rutiere ci si pentru stabilirea daunelor morale pentru orice fapta sau activitate cupabila. Lipsa unei reglementari, prin lege, a unui sistem juridic pentru solutionarea daunelor morale suferite ca urmare a vatamarii sanatatii si a integritatii corporale ori a decesului persoanelor produse din acidente de vehicule nu a facut decat sa duca la lipsa de practici unitare. Insa, aceasta practica neunitara nu este imputabila judecatorilor, intrucat judecatorii sunt la randul lor oameni si apreciaza, inevitabil, in mod subiectiv consecintele negative ale prejudiciului in acordarea de daune-morale.

Nu trebuie mers pe principiul devalizarii asiguratorilor

Diferentele enorme din jurisprudenta au venit si datorita particularitatilor fiecarei spete, prin urmare nu pot acorda oricarui parinte care-si pierde copilul 15.000 euro. De exemplu: nu se poate prezuma ca pierderea de catre o mama de 30 de ani a unui copil de 5 ani, va avea ca efect aceeasi suferinta si aceleasi efecte nepatrimoniale ca in cazul in care un parinte de 70 de ani isi va pierde fiul de 50 de ani! Mamei de 30 de ani i s-a luat, printre altele, si un drept prezumat de a-si petrece inca 40-50 de ani cu copilul sau, mamei de 70 de ani poate i s-au luat 5, sau 10 ani. Mama de 30 de ani va resimti in mod obiectiv o suferinta mult mai mare decat cea de 70 de ani, astfel ca o compensare identica in situatii atat de diferite apare ca imorala si nelegala!

Este evident ca o dauna de 6500 euro acordat fratelui/surorii in caz de deces al victimei este derizorie in orice situatie! Iar o despagubire de 16.000 euro pentru un parinte care isi pierde copilul, este departe de a realiza scopul in care este acordata. Este adevarat, nu trebuie exagerat nici in cealalta directie, pentru ca astfel de evenimente nu trebuie sa devina situatii speculative!

Intrucat drepturile nepatrimoniale cum sunt dreptul la viata, dreptul la sanatate sunt inestimabile si incontestabile, aprecierea asupra unei valori care sa asigure o compensare echitabila presupune un puternic caracter subiectiv. Din analiza practicii judecatoresti se observa ca trimiterea la jurisprudenta si legislatia din Romania nu a conferit o solutie. Cu toate acestea, daunele morale acordate parintilor pentru pierderea copiilor nu trebuie sa se situeze in nicio situatie sub 50.000 euro, iar cea mai mica despagubire, cea acordata fratilor, nu poate sa se situeze sub 10.000 euro, la care sa se poata adauga coeficientii stabiliti pentru fiecare criteriu in parte.

De asemenea, daunele morale nu trebuie stabilite in functie de posibilitatile financiare nici ale asiguratorului, nici ale persoanei vinovate de producerea accidentului! Ele trebuie sa reprezinta o compensare morala efectiva, care sa dea substanta si sa valideze dreptul constitutional la viata! Nu trebuie mers nici pe principiul devalizarii societatilor de asigurare, dar nici pe ideea ocrotirii acestora, caci am deturna daunele morale de la finalitatea lor etica si legala.

Sunt prevederile UE "indicative" sau "obligatorii"?

Romania a semnat, in data de 08.03.2007, Acordul Multilateral intre birourile nationale ale asiguratorilor din Statele Membre ale Spatiului Economic European si a altor state asociate, denumit pe scurt Acordul Multilateral. Acordul Multilateral produce efecte juridice pentru Romania incepand cu data de 01.08.2007, in urma Deciziei 2007/482/CE, adoptata la data de 09.07.2007 si publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 180/42 din 10.07.2007.

In temeiul acestui Tratat european, tarile semnatare isi insusesc si aplica Directivele emise de Parlamentul European (PE). Aici se incadreaza si Directiva 2005/14/CE A Parlamentului European si a Consiliului din 11 mai 2005 de modificare a directivelor 72/166/CEE, 84/5/CEE, 88/357/CEE si 90/232/CEE si a Directivei 2000/26/CE a PE si a Consiliului privind asigurarea de raspundere civila auto, care stabileste limitele de despagubire pentru victima unui accident rutier.

Ca urmare a acestui Tratat, Romania s-a obligat sa creasca progresiv limitele de despagubire pentru victimele accidentelor rutiere, de la 200.000 lei (aproximativ 60 mii euro la data respectiva) pentru o persoana in anul 2006, la: 500.000 Euro pentru anul 2007; 750.000 euro pentru anul 2008; 1.500.000 euro pentru anul 2009; 2.500.000 euro pentru anul 2010; 3.500.000 euro pentru anul 2011; 5.000.000 euro pentru anul 2012 si pana in prezent.

In concluzie, limitele au fost asumate si au crescut treptat in intervalul 2007-2012, iar o eventuala incalcare a obligatiilor asumate la nivel comunitar ar putea atrage sanctiuni din partea UE si excluderea din Sistemul Carte Verde. Asadar, adevarata problema a costurilor cu despagubirile platite pe RCA, nu este reprezentata astfel de acest plafon, ci de lipsa unei practici unitare, a unei jurisprudente de referinta si a unui ghid de despagubiri, unilateral acceptat, care sa care sa asigure o compensare echitabila in cazul daunelor si vatamrilor morale.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri