Potrivit ASSAI, evaziunea fiscala din domeniul reparatiilor auto este un fenomen in crestere in ultimii doi ani si jumatate. "Mai multe societati de asigurari cu o cota de piata importanta pe segmentul RCA au decis sa achite doar aproximativ 35% din valoarea reala a costurilor de reparatie sub denumirea de «regie proprie». In realitate, este sistemul care presupune plata subevaluata a daunelor, achitata direct catre pagubitul RCA". Mai multe detalii aici.

Service-urile auto mentioneaza ca "peste 88.000 de pagubiti RCA au fost despagubiti in acest fel in ultimul an, acestia reparand autovehiculele avariate in unitati reparatoare clandestine si neautorizate RAR si cu piese foarte ieftine din dezmembrari sau neomologate. In acest fel, "jucatorii importanti din segmentul RCA isi «optimizeaza costurile de despagubire», subevaluand suma de despagubire si rezerva de dauna. Acele autovehicule devin un adevarat pericol pe drumurile publice", a declarat Cristian Muntean, presedinte ASSAI.

Contactat de wall-street.ro, Cristian Muntean, afirma ca " astfel de cazuri exista in mod regulat la Astra Asigurari si Carpatica Asig, care aplica in mod abuziv prevederile Ordinului 14/2011. Este un «modus operandi» in ceea ce priveste sistemul de despagubire RCA". El a adaugat ca exista astfel de practici si la alte societati, dar cazurile nu sunt atat de frecvente.

ASSAI a facut public, de asemenea, si un document transmis de catre ASF catre asociatie in luna ianuarie a acestui an, in urma unei solicitari efectuate de service-uri in iulie 2013, prin care se evidentiaza ca in urma controlului efectuat la Astra, "au fost identificate dosare de dauna in care asiguratorul a efectuat plata despagubirilor conform propriilor evaluari (inainte de efectuarea reparatiilor), fara ca partea prejudiciata sa fi solicitat acest mod de despagubire"

In replica, UNSAR a respins acuzatiile ASSAI, considerandu-le "nefondate si defaimatoare". "Afirmatia conform careia «sistemul de despagubire in regie proprie presupune in realitate plata subevaluata a daunelor» este falsa. Sistemul [...] este legal si reglementat prin norme in vigoare (Ordinul 14/2011). Acest mod de despagubire functioneaza si pe pietele europene dezvoltate, fiind considerat un drept al pagubitului", arata in UNSAR. Mai multe detalii aici.

Intrebat si despre acuzatiile UNSAR cu privire la "distorsiunile prezente la nivelul costurilor cu reparatiile pretinse de unele unitati reparatoare", Cristian Muntean a afimat ca nu exclude ca la anumite service-uri auto astfel de practici sa fie frecvente. "Este posibil. Eu nu conduc o «asociatie de maicute». Dar, cred, in acelasi timp, ca adevarul se afla undeva la mijloc si trebuie sa vedem unde ne pozitionam in raport cu legea. Pe de o parte, inteleg reflexul firesc al unei asociatii, precum UNSAR, sa-si apere membri, dar cand discutam de abuzuri, ilegale si imorale, consider ca ar trebui sa se disocieze de acele societati", a spus presedintele ASSAI.

ASSAI arata ca plata directa in contul pagubitului RCA este legala atat timp cat sunt indeplinite urmatoarele conditii: suma achitata de catre asiguratorul RCA acopera valoarea intregului prejudiciu produs in urma evenimentului asigurat (Art. 50 (3) Ordinul 14/2011 emis de catre CSA); pagubitul RCA a solicitat in scris ca este de acord cu suma de plata plata si solicita ca aceasta sa fie efectuata in contul sau (Art.64 (1) Ordinul 14.2011 emis de catre CSA).

Continua sa navighezi pe acest slide pentru a citi procedurile de despagubire practicate de Astra Asigurari si Carpatica Asig, asa cum au fost evidentiate de ASSAI.

Procedura de despagubire la Astra Asigurari

Procedura de despagubire la Astra Asigurari
  • Pasul 1. Clientul se prezinta la societatea de asigurari sa i se efectueze constatarea daunei;
  • Pasul 2. Firma de asigurari ii elibereaza actele necesare reparatiei;
  • Pasul 3. Clientul isi efectueaza programarea pentru reparatie in service;
  • Pasul 4. In urmatoarele 48 de ore de la avizarea daunei, clientul este informat ca:

Varianta A: i-a fost virata in contul sau suma de despagubire desi acesta nu a fost de acord cu acest lucru si nu a solicitat o astfel de plata a despagubirii (nu a completat o cerere de despagubire conform obligatiilor de despagubire stipulate in Norma RCA).
Varianta B: este invitat la orice unitate BCR ca sa ridice plata despagubirii. Exemplu de sms transmis de pe numarul de telefon 1879 de catre Astra Asigurari: "Dl.……….cu data de…….puteti ridica suma de…..lei despagubire la dauna A……… nr………..de la orice unitate BCR cu CI original".

ATENTIE! Firma de asigurari ii calculeaza o valoare a reparatiilor diminuata cu aproximativ 75% fata de costurile reale ale reparatiei. Asiguratul/pagubitul isi ridica de multe ori banii, mizand pe buna-credinta a firmei de asigurari, insa, nefiind informat de catre aceasta cu privire la faptul ca suma achitata reprezinta doar 25% din valoarea reala a reparatiilor.

  • Pasul 5. Pagubitul RCA necunoscand faptul ca firma de asigurari ESTE OBLIGATA sa ii despagubeasca COSTURILE INTEGRALE ale reparatiei in situatia in care isi efectueaza reparatia in orice unitate service autorizata RAR, accepta suma de bani primita.
  • Pasul 6.Pagubitul RCA constata ulterior, dupa ce viziteaza diverse service-uri auto ca banii pentru repararea masinii sale sunt insuficienti.
  • Pasul 7. Pagubitul RCA realizeaza cand este mul prea tarziu ca a primit o suma pentru reparatii ridicol de mica si de cele mai multe ori, nu cunoaste procedurile necesare si termenele limita de solicitare a diferentei de despagubire in care trebuie sa se incadreze.

Art 65 punctul 3, Ordinul 14/2011 emis de catre CSA, care protejeaza si in prezent, societatile de asigurari, prevede: "In situatia efectuarii platii de catre asiguratorul RCA direct in contul indicat in declaratia de acceptare a despagubirii de catre persoana prejudiciata, aceasta se considera a fi integral despagubita daca in termen de 30 de zile de la data intrarii sumei in contul sau bancar nu a notificat asiguratorului RCA eventualele obiectii referitoare la cuantumul despagubirii, daca plata efectuata contine elementele necesare identificarii acesteia de catre creditor."

  • Pasul 8. Pagubitul RCA se resemneaza si ajunge sa isi repare masina intr-un service clandestin, utilizand piese din dezmembrari, acel service neemitand factura si garantia legala pentru reparatia efectuata si piesele montate.

In primele 30 de zile calendaristice de la primirea despagubirii derizorii achitata de catre asiguratorul RCA, pentru a primi intreaga despagubire, pagubitul RCA trebuie sa faca urmatoarele demersuri:

  1. Sa achite din propriul buzunar intreaga reparatie catre service;
  2. Sa restituie societatii de asigurari suma derizorie achitata de catre aceasta;
  3. Sa completeze o cerere catre societatea de asigurari in care sa mentioneze faptul ca nu este de acord cu suma calculata de catre firma de asigurari si virata in contul sau si sa solicite plata reparatiilor, conform actelor de reparatie (deviz de reparatie si factura de reparatii)
  4. Sa puna la dispozitia societatii de asigurari dovada restituirii despagubirii derizorii achitate de catre aceasta;
  5. Sa puna la dispozitia societatii de asigurari dovada platii reparatiilor catre service;
  6. Sa astepte minim 10 zile (termen legal) pentru ca societatea de asigurari sa vireze suma de despagubire catre unitatea reparatoare;
  7. In situatia in care firma de asigurari nu achita despagubirea in termenul legal de 10 zile (in cele mai multe cazuri ) va fi necesara si efectuarea unei petitii catre ASF pentru a reclama acest abuz si sa astepte alte 30 - 45 de zile raspunsul si eventual, rezolvarea petitiei sale din partea Autoritatii de Supraveghere Financiara.

Conform informatiilor ASSAI, societatea de asigurari Astra Asigurari practica acest tip de despagubire atat in relatia cu persoanele fizice, cat si in relatia cu persoanele juridice. Pentru persoanele juridice, situatia este si mai complicata pentru ca societati comerciale pagubite RCA primesc niste sume de bani in cont, fara a fi fost emise documente fiscale pentru acele sume. Persoanele juridice trebuie in mod obligatoriu sa restituie acele sume, deoarece acestea reprezinta “venituri necuvenite” achitate de catre societatea de asigurari.

Shutterstock / insurance policy form on desk in office

Procedura de despagubire la Carpatica Asig

Procedura de despagubire la Carpatica Asig
  • Pasul 1. Pagubitul RCA a avut o dauna;
  • Pasul 2. Firma de asigurari efectueaza constatarea daunei, insa nu ii elibereaza nota de constatare timp de 3 saptamani. Potrivit ASSAI, se incalca astfel, Art.41 din Ordinul 14/2011* emis de catre CSA.
  • Pasul 3. Dupa aproximativ trei saptamani de la data efectuarii constatarii daunei, pagubitul RCA este anuntat ca i-a fost aprobat dosarul de dauna si poate veni la socitetatea de asigurari ca sa ridice acel document.
  • Pasul 4. In momentul primirii notei de constatare, inspectorul de dauna ii transmite in scris si valoarea de despagubire in care acesta “trebuie sa se incadreze”.

Exemeplu: Dintr-o valoare reala a costurilor de reparatii in suma de 5.400 lei, pagubitului RCA ii este mentionat in scris pe documentul Nota de constatare ca societatea de asigurari il va despagubi 1.100 lei.

  • Pasul 5. Pagubitul RCA isi duce masina avariata intr-un service auto.
  • Pasul 6. Service-ul auto efectueaza demontarile pieselor avariate ale masinii si in 90% din cazuri sunt identificate ca fiind avariate si alte elemente ce nu au putut fi constatate initial.
  • Pasul 7. Service-ul auto transmite societatii de asigurari lista cu piesele avariate constatate ulterior (procesul verbal de reconstatare a daunelor) si asteapta acordul societatii de asigurari pentru inlocuirea/repararea acelor repere.
  • Pasul 8. Societatea de asigurari nu raspunde la solicitarile service-ului timp de 2- 3 saptamani, perioada in care societatea de asigurari contacteaza din nou clientul si ii propune o suma de bani putin mai mare decat cea oferita ultima data, transmitandu-i ca daca nu o accepta va trebui sa astepte mult timp dupa bani. Peste 80% dintre clienti cedeaza in aceasta perioada si accepta oferta transmisa de catre societatea de asigurari.
  • Pasul 9. Dupa cele 3 saptamani de la solicitarea service-ului, firma de asigurari transmite acceptul pentru inlocuirea/repararea pieselor avariate, in situatia in care nu a convins pana atunci clientul sa accepte una dintre ofertele transmise.
  • Pasul 10. Societatea de asigurari achita partial valoarea de despagubire.

Consecinta: Pagubitul RCA asteapta cu masina nereparata in medie 2 luni de zile de la producerea accidentului, in baza unei polite RCA (obligatorii) , perioada in care este supus unei avalanse de situatii tensionate provocate in mod deliberat de catre Asiguratorul RCA. Aceste demersuri au ca si rezultat de cele mai multe ori, renuntarea pagubitului RCA de a-si mai efectua reparatia intr-un service autorizat RAR, acesta cautand ca solutie alternativa efectuarea unei reparatii cu bani putini, de proasta calitate, fara respectarea normelor de siguranta, intr-un service clandestin si utilizand piese din dezmembrari.

Ce trebuie sa faca pagubitul RCA pentru a primi despagubirea integrala din partea societatii de asigurari?
Pentru ca pagubitul RCA sa primeasca suma integrala de despagubire trebuie sa efectueze in mod obligatoriu o reclamatie catre ASF in care sa descrie intreaga situatie. Dupa aproximativ 30 – 45 de zile de la inregistrarea petitiei catre ASF, societatea de asigurari efectueaza si diferenta de plata, iar ASF ii comunica pagubitului RCA faptul ca societatea de asigurari “si-a indeplinit in totalitate obligatiile de despagubire”, fara a sanctiona in nici un fel societatea de asigurari pentru aceste practici anti–asigurat.

*Art. 41. - La momentul efectuarii constatarii, asiguratorul RCA este obligat sa elibereze persoanei prejudiciate o copie a procesului-verbal de constatare a pagubelor sau o nota de constatare, in care sa se indice si numarul dosarului deschis, piesele constatate ca avariate in unul si acelasi accident si solutiile tehnice adoptate: inlocuire sau reparatie, precum si lista documentelor necesare a fi depuse de catre pagubit pentru finalizarea dosarului de dauna si efectuarea platii.

Shutterstock / Businessman signing a document

Sursa foto: Shutterstock / agent de asigurari