Piata de leasing financiar din Romania a inregistrat la 31 decembrie 2014 un volum total nou finantat in valoare de 1 324 milioane euro, in crestere cu 7% fata de aceeasi perioada a anului 2013. Distributia pe tipuri de active finantate a fost urmatoarea: 76% (1 001 milioane euro) autoturisme si vehicule comerciale, 21% (282 milioane euro) echipamente si 3% (41 milioane euro) imobiliare.

"Suntem multumiti de faptul ca piata de leasing continua sa isi consolideze gradual rezultatele, in 2014 inregistrand o crestere de 7% fata de 2013. Avansul pietei din acest an trebuie privit in ansamblul anilor de criza. Putem vorbi astfel, despre o stabilizare si consolidare a pietei, adaptata contextului economic existent si impredictibilitatii masurilor fiscale si legislative ale ultimilor ani. Incepand cu 2009, asa cum am observat, volumele finantate s-au stabilizat in jurul unei valori medii anuale de 1.300 milioane euro. Piata are in continuare teren de recuperat si vom vedea, cel mai probabil, continuarea dinamicii de crestere si in 2015 deoarece potential exista, prin nevoia de investitii actuala, de la nivelul economiei", a declarat Felix Daniliuc, in cadrul unei conferinte de presa, presedintele ALB Romania.

La nivel de volume noi finantate, vehiculele au inregistrat o crestere de 14% iar ca si pondere in totalul finantarilor se remarca de asemenea o crestere de 5%, fata de aceeasi perioada a anului precendent. Din punctul de vedere al finantarii pe categorii de vehicule se evidentiaza o crestere de 7% in finantarea vehiculelor comerciale grele, in detrimentul finantarii vehiculelor comerciale usoare, in scadere cu 2% fata de aceeasi perioada a anului 2013. Autoturismele reprezinta, inca, o pondere majoritara de 51% din totalul volumului nou finantat in domeniul vehiculelor.

A crescut finantarea pe echipamente agricole

In comparatie cu aceeasi perioada a anului 2013, la finalul anului 2014 s-a inregistrat o crestere a finantarii echipamentelor agricole de la 23% la 26%, in tendinta similara cu finantarea echipamentelor destinate industriei de prelucrare a lemnului (crestere de la 4% la 5%), cu finantarea echipamentelor medicale (de la 5% la 6%) si cu industria alimentara (de la 5% la 7%). Ponderea finantarii echipamentelor destinate altor industrii este in scadere dupa cum urmeaza: sectorul constructiilor de la 17% la 14%, finantarea tehnologiei din domeniul energiei de la 14% la 3% si industria service-urilor auto (de la 3% la 1%).

Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta. Sectorul imobiliar, mentine minimul istoric din 2012 si 2013 fiind, in concordanta cu contextul general al pietei imobiliare din Romania. Clientii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finantarilor, urmati de persoanele fizice (2%) si de sectorul public (1%). Majoritatea persoanelor juridice care apeleaza la leasing financiar ca sursa de finantare a achizitiilor necesare activitatii lor economice o reprezinta IMM-urile. Parteneriatul public – privat inscrie o pondere de doar 1% indicand lipsa de apetit a autoritatilor publice pentru acest model de finantare a proiectelor de investitii la nivel national.

Durata de finantare cel mai des intalnita este de 4-5 ani (31%), urmata de 3-4 ani (23%), 2-3 ani (18%), 5-7 ani (12%), 1-2 ani (8%), 1 an (4%) si 7-15 ani (4%). Aceasta ultima perioada este caracteristica finantarii sectorului imobiliar. Cea mai mare cota de piata este inregistrata de firmele de leasing financiar subsidiare bancilor, cu 75% din total, urmat de cele captive producatorilor cu 20% si de companiile de leasing financiar independente, cu 5%.

ALB reprezinta 89% din piata de leasing financiar din Romania. ALB este membra a Federatiei Europene a Asociatiilor Societatilor de Leasing – Leaseurope si coordoneaza Grupul de lucru CEE al Leaseurope prin Secretarul General.

Sursa foto: Shutterstock / Masina, leasing

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri