Uberizarea devine un concept tot mai popular in Romania si tinde sa ameninte chiar si acele sectoare prin definitie conservatoare, cum ar fi banking-ul. Patru CEO de banci locale aflate in fruntea clasamentului au analizat la conferinta Bank of the Future, organizata de Oracle si S&T, impactul tehnologiei asupra sistemului bancar, referindu-se in special la "pericolul uberizarii" serviciilor financiare.

Potrivit lui Sorin Mindrutescu, Central Eastern Europe Cloud Director & Country Leader for Romania in cadrul Oracle, mentioneaza ca banking-ul este una dintre industriile cele mai afectate de noile trend-uri in tehnologie, dar si de reglementarile din ce in ce mai puternice venite atat din partea BNR, cat si pe linia BCE.

Uberizarea este un trend mondial, care presupune o tranzitie de la owned-economy (modeul in care activele sunt detinute de o companie sau persoana) la shared-economy (cand diferitele active sau resurse sunt folosite in comun, fara ca o companie sau persoana sa le detina efectiv). Aceasta tendinta, inventata de start-up-uri precum Uber sau Airbnb, ameninta tot mai mult modelul traditional de business al bancilor, care incep sa concureze deja cu start-up-uri ce intermediaza transferul de resurse de la persoanele care economisesc la cele care au nevoie de finantare.

Participantii la panel, Steven van Groningen - presedinte si CEO al Raiffeisen Bank, Sergiu Oprescu - presedinte executiv Alpha Bank Romania, Omer Tetik - CEO al Banci Transilvania, Sergiu Manea - presedinte executiv BCR - si Andrei Caramitru - Head of Eastern European Telecom, Media and Technology Practice la McKinsey & Company au pareri impartite despre modul in care uberizarea si tehnologia ar putea "rani" modelul traditional al bancilor romanesti.

Insa, exista cateva certitudini legate de ce tendinte si tehnologii vor modifica relatia banci si clienti. Faptul ca majoritatea clientilor au in maini smartphone-uri destul de performante, chiar si in zonele sarace ale Romaniei, sau faptul ca a crescut gradul de conectivitate si viteza de acces a Internetului - in curand vom asista la revolutia 5G, spune Sergiu Oprescu - sunt elemente care dicteaza deja schimbari ale relatiei consumatorilor cu bancile, dar si schimbari la nivelul structurilor interne dintr-o banca. Insa, luand in calcul noile tehnologii si trenduri, precum realitatea virtuala sau inteligenta artificiala, este greu de imaginat cum ar putea sa se transforme aceasta interactiune in cativa ani.

Sefii de banci locale nu sunt insa atat de "revolutionari" si recomanda mai degraba adaptarea asteptarilor la realitatile romanesti. Spre exemplu, spune Sergiu Manea, 80% dintre clientii care cumpara servicii financiare prefera in continuare sa mearga in sucursalele "brick & mortar" (unitati cu prezenta fizica - n.r.).

De asemenea, seful Raiffeisen Bank este si el convins ca unele lucruri nu se vor schimba in banking, indiferent cum va evolua tehnologia, pentru ca prin definitie activitarea unei banci este de a colecta resurse dintr-o parte a societatii - deponenti - si a le directiona spre alta parte care are nevoie de finantare, debitorii, fie ca sunt persoane fizice sau companii. Aceasta activitate primara a bancilor nu va fi afectata de uberizare, consodera van Groningen.

In Romania vorbim despre digitalizare, dar de 20 de ani lucram cu stampila - Steven van Groningen

"An dupa an, romanii aduc tot mai multi bani in depozite, ceea ce inseamna ca populatia are incredere in banci. Insa, cred ca se va schimba modalitatea de a interactiona cu clientii", afirma CEO-ul Raiffeisen Bank.

Sergiu Oprescu atrage atentia ca, pana in 2025, circa 72% din populatia globului va fi formata din "millennials" (generatia Y - persoanele nascute in perioada 1980 si inceputul anilor 2000), iar acestia sunt nativi in ale Internetului, insemnand ca vor interactiona diferit cu toti prestatorii de servicii, inclusiv bancile.

Pe de alta parte, Omer Tetik, spune mai in gluma, mai in serios ca "intr-un fel, Uber a luat modelul bancilor", pentru ca ele lucreaza cu banii altora, adica cu depozitele, la fel cum Airbnb sau Uber nu detin propriu-zis niciun apartament sau masina de taxi. Totusi, managerul Bancii Transilvania nu crede ca totul va fi online in banking, iar "omnichannel-ul va fi o calatorie".

Sergiu Manea este insa cel mai neincrezator in potentialul pericol al uberizarii, avertizand ca realitatile romanesti ne vor tine inca multi ani departe de o adevarata revolutie digitala.

Nu vreau sa afirm ca vom fi foarte digitali in banking cand 40% din populatia Romaniei este la limita saraciei - Sergiu Manea.

Sursa foto: everything possible_Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri