27 Mai 2016

Ministerul Finantelor vrea un secretar de stat pentru a pregati mandatul Romaniei la presedintia Consiliului UE



Ministerul Finantelor Publice a propus Guvernului infiintarea unui post de secretar de stat care sa coordoneze activitatea legata de afacerile europene, in contextul desemnarii Romaniei la presedintia semestriala a Consiliului UE (perioada iulie - decembrie 2019), dar si a unei directii care sa ajute Guvernul si Parlamentul cu analize in chestiuni legate de reforme structurale si stabilitate macroeconomica.

"Acest post (de secretar de stat, n.r.) este justificat de multitudinea activitatilor si complexitatea problematicii la care trebuie sa raspunda orice stat membru care preia Presedintia semestriala a Consiliului (PRES). Pentru dosarele de pe agenda europeana de care este responsabil, Ministerul Finantelor Publice va trebui sa organizeze toate activitatile presupuse de indeplinirea rolului de PRES, la standarde europene, in paralel cu asigurarea derularii activitatilor curente implicate de afacerile europene, fara a deteriora calitatea acestora. Toate acestea sunt necesare pentru a sustine interesul national in raport cu celelalte state membre, respectiv cu Comisia si Consiliul Uniunii Europene”, se arata intr-un comunicat al Ministerului Finantelor.

Responsabilitatile Romaniei, in calitate de presedinte al Consiliului:

  • va avea responsabilitatea gestionarii curente a agendei europene la nivelul formatiunilor sectoriale ale Consiliului la toate nivelurile (Consilii, Coreper si grupuri de lucru)
  • va trebui sa conduca si sa coordoneze dialogul cu celelalte institutii europene - Comisia, Parlamentul European, Consiliul European - in cadrul procesului decizional
  • va fi responsabila de organizarea reuniunilor informale in Romania (ministeriale, la nivel de inalti functionari, secretari de stat, directori generali, grupuri de lucru etc.)
  • va trebui sa organizeze, sa conduca si sa coordoneze conferinte dedicate prioritatilor specifice si a unor evenimente culturale de promovare a Romaniei (inclusiv la Bruxelles si in statele membre)
  • va participa la toate activitatile presupuse de apartenenta la trio-ul de Presedintii constituit din Austria, Romania si Finlanda (1 ianuarie 2019 - 30 iunie 2020)
MInisterul Finantelor propune infiintarea unei directii de analiza si cercetare

De asemenea, Ministerul Finantelor Publice propune infiintarea unei structuri noi, si anume Directia de analiza si cercetare in domeniul finantelor publice.

"Avand in vedere ca initiativele de politica fiscal-bugetara promovate atat de catre Guvern, cat si de Parlament au o arie de impact foarte larga, de la diferite segmente ale populatiei pana la mediul de afaceri si institutii financiare, realizarea de cercetari si analize economice in domeniul reformelor structurale, a competitivitatii economice, stabilitatii macroeconomice, vor contribui la imbunatatirea eficacitatii politicilor publice in domeniul finantelor publice", argumenteaza Ministerul Finantelor Publice.

Noua structura va fi coordonata de catre un economist sef, cu rang de director general.

Totodata, activitatile privind parteneriatul public-privat ar urma sa fie preluate de catre Ministerul Finantelor Publice de la Departamentul pentru Investitii Straine si Parteneriat Public-Privat.

Noua structura va asigura elaborarea strategiei Guvernului privind investitiile publice, va stabili norme si proceduri referitoare la identificarea, selectarea si prioritizarea proiectelor, va realiza contracte si clauze contractuale cadru si va consilia echipe de proiect in stabilirea clauzelor specifice proiectelor.

Ministerul Finantelor vrea si o directie pentru cheltuieli si investitii publice

Totodata, Ministerul Finantelor isi propune si reorganizarea activitatii in domeniul managementului proiectelor de investitii publice, prin infiintarea Directiei generale managementul cheltuielilor si investitiilor publice.

Scopul este de a intari mecanismele de prioritizare a investitiilor, precum si de urmarire si eficientizare a cheltuielilor publice in contextul atragerii de finantare si expertiza privata in implementarea unor astfel de proiecte.

In coordonarea Directiei generale managementul cheltuielilor si investitiilor publice se vor afla trei activitati principale:

  • evaluarea si prioritizarea investitiilor publice
  • promovarea, sustinerea cu expertiza calificata si urmarirea procedurilor de identificare, structurare si implementare a proiectelor de investitii publice, precum si a proiectelor finantate si operate printr-un parteneriat intre sectorul public si unul sau mai multi parteneri privati
  • analiza si eficientizarea cheltuielilor publice



Citeste si