Un aspect important pentru piata de asigurari, inclus in noua Lege a RCA, este introducerea unei reglementari pentru daunele morale si vatamarile corporale, prin care valoarea despagubirii va fi stabilita de catre Instanta prin calcul tabelar de puncte traumatice atribuite diverselor tipuri de vatamare. Aceasta reglementare va aduce predictibilitate pentru companiile de asigurare si, implicit, o reducere a tarifelor RCA, apreciaza Viorel Vasile, CEO, Safety Broker.

"In mod normal, in acest an ar trebui sa intram in limita de 100% la rata combinata a daunei. Exista astfel potential de acum incolo ca din 2017 sa avem o piata de asigurari RCA profitabila. Deja piata de asigurari in sine creste, prin numarul de contracte noi. Si preturile la RCA au crescut destul de mult, dar daca se aproba tabelarea pe daune morale, cu siguranta vor scadea. Principala problema acum este incertitudinea. Asiguratorii tin pretul ridicat la RCA, pentru ca nu au predictibilitate", spune Viorel Vasile (foto).

El adauga ca asiguratorul poate avea, de exemplu, zece dosare de dauna, pe aceeasi speta, dar judete diferite, ceea ce va insemna pe fiecare o alta valoare a daunei. "Daca vor avea predictibilitate isi vor putea estima corect cheltuielile, pentru ca in general vanzarea de polite RCA nu presupune un profit mare, ci de 2-3%, la volum. Ma astept, insa, ca din 2017, RCA sa devina chiar un produs cautat de asiguratori", spune seful Safety Broker.

O modificare majora, inclusa la propunerea companiilor de asigurari in poriectul Legii RCA, este introducerea unei reglementari pentru daunele morale si vatamarile corporale, in cazul carora, instantele din Romania nu au o practica unitara in stabilirea despagubirilor. Pentru vatamarea unui picior o victima ar putea obtine 10.000 euro sau 100.000 euro in functie de judecator, iar daca este vorba de o vatamare foarte grava sunt instante care decid si plata unor sume care depasesc 1 milion de euro. Noul proiect de lege RCA incearca sa rezolve aceasta practica neunitara, prin calcul tabelar de puncte traumatice atribuite diverselor tipuri de vatamare.

"Despagubirile cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vatamarii integritatii corporale ori a sanatatii persoanelor sau decesului acestora se evalueaza pe baza punctajului obtinut prin insumarea punctelor, comunicat de catre Institutul National de Medicina Legala si prevazut in reglementarile ASF, corespunzator categoriilor de prejudicii nepatrimoniale rezultate in urma producerii accidentului de vehicule", se arata in proiectul Legii RCA.

Daca Parlamentul va aproba aceasta forma a proiectului, valoarea unui punct traumatic va fi egala cu dublul salariului de baza minim brut pe tara, care incepand cu 1 mai 2016 va fi de 1.250 lei. Astfel, pentru cea mai grava stare in care poate ajunge victima unui accident auto, respectiv - starea vegetativa persistenta, proiectul propune ca unei astfel de victime sa i se poata acorda maxim 200 de puncte traumatice. Aceasta inseamna ca o astfel de victima ar putea obtine maxim 500.000 de lei (peste 100.000 de euro).

Proiectul Legii RCA, sanse reduse sa fie aprobat pana la vacanta parlamentara

Proiectul legii RCA a fost depus pe 16 mai anul curent ca initiativa legislativa la Senat pentru a fi analizat de comisii in perioada imediat urmatoare, in regim de urgenta, declara presedintele comisiei buget-finante a Senatului, Viorel Arcas. Proiectul de lege a fost intarziat dupa ce a fost retrimis de catre senatori la Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), pentru modificari care sa tina cont de solicitarile asociatiilor de transportatori si a altor organizatii interesate. Dupa mai multe runde de discutii, proiectul de lege a fost refacut si trimis din nou in Parlament, cele mai multe organizatii considerand ca actul normativ are o forma acceptabila.

"La camioane situatia este destul de dureroasa. In momentul de fata, suntem printre cele mai scumpe piete de asigurari de camioane din Europa. Nu va in continuare o tendinta de scadere a preturilor sau macar de asezare a acestora in conditiile unei lipse de predictibilitate. Daca poti avea oricand o dauna morala din Germania de un milion de euro va fi greu sa ai si predictibilitate. Pe de alta parte, daca vom avea o tabelare cat de cat a daunalitatii, atunci asiguratorii se vor uita mai atent si pe partea de camioane", a mai spus Viorel Vasile.

El a adaugat ca pe segmentul de asigurari de camioane, opt din cei noua asiguratori RCA nu vor sa mai subscrie si tin pretul destul de ridicat. "Cel mai scazut tarif la B0 este undeva in jurul a 12.000 lei. Urmatorii competitori sunt undeva la 16, 18 sai 20.000 lei", arata seful Safety Broker.

Totusi, asociatile de transportatori cer urgentarea aprobarii actului normativ si au fixat un termen pentru votarea legii in parlament. Astfel, daca legea RCA nu este votata pana in 5 iulie, transportatorii sunt gata sa declanseze un protest la nivel national. Cu toate acestea, sansele ca proiectul legii RCA sa primeasca girul Camerei Deputatilor, camera decizionala, pana la inceperea vacantei parlamentare, in data de 5 iulie, sunt foarte mici, a declarat marti presedintele comisiei buget-finante a Senatului, Viorel Arcas.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri