Uniunea societatilor de asigurare si reasigurare din Romania - UNSAR a sesizat deja Comisia Europeana cu privire la incalcarile Directivei 2009/138/CE si ale Tratatului de functionare al Uniunii Europene, existand premisele ca Romania sa fie sanctionata pentru incalcarea legislatiei comunitare, in urma aprobarii de catre Guvern a tarifelor plafonate pentru polita de asigurare obligatorie auto (RCA).

Conform normelor europene mentionate, atat plafonarea unor tarife in absenta unui sistem general de control al preturilor, cat si posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protectie pentru o anumita industrie sunt interzise. Avand in vedere faptul ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, este imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari.

Mai mult, modul in care au fost emise aceste reglementari conduce la ideea ca aceasta masura a fost luata doar pentru a raspunde la presiunile transportatorilor, invocandu-se o situatie de criza in piata. Aceasta criza nu a putut fi fundamentata economic, printr-o analiza financiara solida a pietei de transporturi din Romania, spun asiguratorii UNSAR.

De fapt, criza invocata se regaseste la nivelul societatilor de asigurare si reasigurare. In ultimele noua luni, asiguratorii din Romania au primit infuzii de capital de la actionarii straini in valoare de 90 de milioane euro, afacerile pe aceasta linie generand pierderi uriase: 2,8 miliarde lei in noua ani.

In urma masurilor aprobate de Guvern, pierderile societatilor de asigurare vor creste si nu se vor limita doar la cele sase luni prevazute pentru plafonare de Ordonanta de Urgenta 54/2016, ci isi vor face simtite efectele pe o perioada mult mai lunga, greu de estimat, dat fiind specificul asigurarii RCA: segment de asigurari “cu coada lunga” (long tail), ceea ce inseamna, in principiu, ca nu functioneaza pe sistemul prime colectate versus daune platite pentru aceeasi perioada de timp. De exemplu, o dauna cu vatamari corporale poate genera obligatii de plata pentru asigurator pe o perioada indelungata, de pana la 20-30 de ani.

Citeste si:
RCA și incendii, în topul despăgubirilor plătite de Omniasig în 2019
Topul despăgubirilor plătite...

Efectele negative ale acestui pachet normativ vor fi resimtite, pe termen mediu si lung, si de asigurati, interventia de plafonare a tarifarii, fara a tine cont de realitatile pietei de asigurari, ducand la o nivelare a preturilor politelor RCA. Astfel, diferentele intre preturile politelor RCA pentru categoriile de clienti cu o conduita rutiera buna si preturile pentru categoriile cu grad de risc ridicat vor fi mult mai mici ca inainte, iar cei dezavantajati vor fi clientii cu o conduita rutiera buna.

Mai mult, dupa incheierea perioadei de sase luni in care tariful este plafonat, cel mai probabil vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asiguratori, situatie care va crea din nou perceptia unor dezechilibre in piata.

Infiintata in 1994, UNSAR reprezinta 22 de companii de profil. Acestea detin o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apararea si reprezentarea intereselor asiguratorilor si reasiguratorilor din Romania, participarea la imbunatatirea cadrului legislativ in domeniul asigurarilor, promovarea activitatii de asigurari in Romania si promovarea dezvoltarii cat mai durabile a industriei asigurarilor pe plan intern si international.

Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al federatiei asiguratorilor si reasiguratorilor europeni – Insurance Europe.

Citeste si:
UNSAR, despre tariful de referință la reparațiile pe RCA: Și noi...
UNSAR, despre tariful de...
Sursa foto: Agerpres

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »



Citește și
Coronavirus| BRD donează 2 milioane de lei pentru lupta împotriva COVID-19
Setari Cookie-uri