Plata defalcata a TVA – de ce statul nu are dreptate cand spune ca banii cre vor fi blocati in conturile special deschise in acest scop ii apartin! Cum justifica Ministerul Finantelor Publice (MFP) initiativa si ce parere are mediul de afaceri despre echitatea noului sistem.

Noul sistem de plata a TVA, in cont special deschis in acest scop de fiecare entitate care gestioneaza facturi purtatoare de TVA, este necesar pentru a combate evaziunea fiscala, sustin reprezentantii Ministerului Finantelor Publice. Mai mult, statul este indreptatit sa interzica firmelor sa utilizeze banii incasati de la clienti in contul taxei, pentru ca banii nu sunt ai lor (ai firmelor) ci ai statului, mai spun oficialii Ministerului.

Ce uita, insa, statul, este ca nu toti acei bani ii apartin, ci doar partea de taxa adaugat de fiecare contribuabil. In cazul in care taxa s-a compensa direct intre furnizor si cumparator, iar acesta din urma ar fi obligat sa vireze in contul respectiv doar diferenta pe valoarea adaugata de el, ar fi corect. Dar, in practica, statul blocheaza atat TVA colectata de furnizor cat si pe cea colectata de cumparator (care vine la randul lui mai departe marfa), iar rambursarile se realizeaza in ritmul deja binecunocut de firmele cu state vechi in sistem.

“Sa ii reamintim (ministrului Finantelor -n.r.) ca statul este proprietar de drept doar pe taxa pe valoarea ADAUGATA de fiecare contribuabil. A-i imobiliza contribuabilului toata TVA COLECTATA si a-i da dreptul sa se foloseasca de suma corespunzatoare TVA DEDUCTIBILA doar cand vrea autoritatea fiscala este o fortare a legii si o ingradire a unui drept constitutional fundamental, dreptul de proprietate!”, sustine Gabriel Sincu, director executiv, asistenta fiscala si juridica, EY Romania.

Penalitati pentru firme, nu si pentru ANAF

La randul sau, Gabriel Biris, partener Biris - Goran, remarca faptul ca, desi in cea mai recenta versiune a proiectului propus de MFP sanctiunile pentru firmele care gresesc sau nu se conformeaza au fost “oarecare gradualizate”, termenul pe care si-l asuma ANAF pentru a solutiona cererile contribuabililor de a se putea folosi de disponibilul din contul de TVA, de 3 zile, vine fara nici-o sanctiune, in cazul in care nu este respectat.

“Sa-i credem pe cuvant deci, mai ales ca ANAF are un istoric foarte bun de respectare a termenelor... Atat de bun, incat Romania a fost chiar in infringement pentru intarzierea rambursarii TVA... Atat de bun incat sunt sute de procese in instanta ca urmare a refuzului ANAF de a respecta legea si de a plati dobanzile de intarziere cuvenite contribuabililor pentru rambursarea cu intarzierea a TVA”, puncteaza ironic Gebriel Biris.

Pe de alta parte, cei de la ministerul Finantelor sustin, in proiectul de act normativ, ca impactul este pozitiv pentru mediul de afaceri.

Insa mediul de afaceri nu este de acord! Din contra! Noul sistem, care presupune virarea TVA defalcat, in contul special, pentru fiecare factura in parte (in prezent TVA se plateste in data de 25 a lunii urmatoare pentru toate facturile din luna), inseamna birocratie suplimentara, costuri si un efort financiar mult mai mare pentru firme (avand in vedere ca trebuie sa vireze banii in cont in 7 zile de la incasare).

De altfel, si reprezentantii Ministerul admit faptul ca masura implica eforturi financiare si de logistica pentru firme. Insa, pentru a preintampina o parte din nemultumirile acestora, statul va deschide automat, pentru fiecare entitate implicata, un cont gratuit la Trezorerie, de la 1 ianuarie 2018. Totusi, pentru a putea realiza plati in si din contul respectiv, dar exclusiv legate de TVA, un reprezentant al entitatii trebuie sa mearga la Trezorerie ca sa dea specimenul de semnatura .

Conturile vor fi valabile, insa, doar pentru platile in lei, pentru valuta fiind necesare conturi la bancile comerciale.

Nu se schimba nimic acolo unde ar trebui, la rambursarile de TVA

In schimb, MFP da asigurari ca in sistemul de rambursare a TVA nu se va schimba nimic! Insa, reprezentantii mediului de afraceri sustin ca tocmai acolo ar trebui sa se schimbe ceva si anume sa fie respectate termenele, dosarele sa fie intocmite mai temeinic, astfel incat sa se evite actiunile in instanta, si, in cazul in care statul nu isi respecta angajamentele, sanctiunile sa fie cele similare aplicate firmelor.

Sistemul va fi optional in perioada octombrie-decembrie 2017, iar firmele care decid sa il aplice in aceasta perioada vor beneficia de anumite facilitati fiscale, dar “in anumite conditii”, nu se stie care.

De la 1 ianuarie 2018, sistemul devine obligatoriu.

“Nu ne ramane decat sa speram ca, daca acest proiect nu va fi trecut la categoria "discutate si uitate", pana la 1 ianuarie Comisia Europeana sa se sesizeze si sa opreasca autoritatile romane inainte de a sufoca economia”, a mai spus Gebriel Sincu.

Sursa foto: Dreamstime.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri