Pentru astfel de contracte, din acest an contributiile sociale se platesc cel putin la nivelul salariului minim pe economie (daca veniturile sunt sub acest nivel, si proportional cu cota pentru cele mai mari). In plus, dupa mutarea contributiilor, angajatii sub aceasta forma, pe un program mai mic de 3 ore pe zi, ar putea fi nevoiti sa mai vina si cu bani de acasa pentru a li se permite sa munceasca.

“La 30 iunie 2017, aveam 4,9 milioane de contracte cu norma intreaga si 775.000 cu timp partial. (…) Din acestea din urma, 85% erau la nivelul salariului minim de 1.450 (sau fractie din acesta in functie de numarul orelor lucrate -n.r.). De la 1 ianuarie 2018 (cand creste salariul minim la 1.900 de lei si se muta contributiile) suma datorata la sanatate si pensie ajunge la 665 de lei, la salariul minim, indiferent de durata programului (2, 4 sau 6 ore) si intra in sarcina angajatului, iar salariul brut pentru doua ore este de 475 de lei. Asta inseamna ca angajatul trebuie sa vina de acasa cu diferenta ca sa munceasca, ceea ce este ilogic”, a explicat Raluca Bontas, partener in cadrul Deloitte Romania.

Potrivit acesteia, pentru un program de trei ore pe zi, in aceleasi conditii, angajatul ar ramane cu un salariu de 48 de lei pe luna!!!

Exemplu de OUG respinsa in Parlament

Pe de alta parte, reprezentanta Deloitte a atras atentia asupra faptului ca majoritatea angajatorilor (in special companiile medii si mari) vor astepta forma finala a Legii in Monistorul Oficial pentru a majora salariile brute ale angajatilor, pentru ca nu au incredere ca masurile raman nemodificate pana la final, mai ales ca exista deja o sesizare la Avocatul Poporului pe margina Ordonantei 79/2017 (care impune modificarea mentionata), cee ace inseamna ca ar putea ajunge la Curtea Constitutionala.

Ce sa faci daca vrei sa...
Citeste si: Ce sa faci daca vrei sa comunici mai bine cu angajatii tai

In plus, precedentele create au subminat increderea companiilor in procesul de legiferare din Romania. Un exemplu in acest sens este constituit de modificarile aduse in vara acestui an, prin OUG, la Codul Muncii, cu privire la pontaje, condica, mentinerea contractelor la locul desfasurarii activitatii, etc.

“Angajatorii s-au spus, au facut investitii pentru conformare. Dar in urma cu aproximativ o luna si jumatate, Ordonanta a fost respinsa in Senat, cu majoritate. Sigur, trebuie sa se dezbata si in Camera Deputatilor, dar este un exemplu de OUG adoptata de un Guvern cu sustinere politica dar nesustinuta in Parlament”, a completat Bontas.