Pentru acesti contribuabili se mentine sistemul de retinere la sursa, atat in cazul impozitului pe venit, cat si pentru contributiile sociale, daca este cazul.

Asadar, platitorii de venit vor retine si vira la stat, lunar, impozitul pe venit de 10% si contributiile sociale, daca veniturile sunt mai mari sau egale cu salariul minim pe economie. In aceasta situatie, contributia la sanatate va fi de 10% din salariul minim pe economie, iar cea la pensie de 25% din suma aleasa de contribuabil, dar nu mai mica decat salariul minim pe economie.

In cazul in care veniturile obtinute sunt mai mici de acest nivel, contribuabilul nu are obligatia platii contributiilor sociale, insa poate opta sa plateasca.

Daca un contribuabil obtine venituri din drepturi de autor din mai multe surse, iar suma cumulata estimata anual depaseste 12 salarii minime pe economie, acesta va fi obligat sa depuna Declaratia unica, valabila pentru celelalte venituri din activitati independente.

EY: Cum pot celelalte state...
Citeste si: De ce creste evaziunea? Romania nu exista pe harta digitalizarii!

In cazul impozitului pe venit, cota de 10% se aplica la venitul net, determinat de platitorii venitului prin scaderea din venitul brut a cheltuielilor stabilite prin aplicarea cotei forfetare de 40%.

Cu toate acestea, contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net in sistem real, prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, la organul fiscal competent pana la data de 15 martie.

Cum se depune declaratia unica?

Toate aceste prevederi sunt cuprinse intr-un proiect de Ordonanta de Urgenta publicat de MFP si care urmeaza sa fie adoptat in sedinta de Guvern de saptamana viitoare.

Proiectul contine modalitatea de declarare si de plata a impozitelor si contributiilor pentru veniturile extrasalariale obtinute de persoanele fizice, prin intermediul Declaratiei unice.

Consiliul Concurentei: In...
Citeste si: Concuram cu nemtii la scumpirea benzinei! Cu cat au crescut preturile?

Termenul de depunere a declaratiei va fi anual, pe data de 15 martie a anului urmator celui in care se obtin veniturile, termen care va coincide si cu data platii.

Pentru veniturile obtinute in 2017 si cele estimate pentru 2018, termenul de depunere a declaratiei este 15 iulie 2018.

Anul acesta, declaratia se poate depune si pe hartie, insa de anul viitor MFP sustine ca documentul se va depune exclusiv online.

Proiectul contine si o serie de bonificatii pentru contribuabilii care depune online declaratia unica.

Economia Romaniei a fost cea...
Citeste si: Romania, model de insucces! Care este greseala in care persistam?

In document se mentioneaza faptul ca veniturile estimate pentru anul care urmeaza nu trebuie sa tina cont de cele obtinute in trecut. Mai mult, pe parcursul anului, contribuabilul poate oricand sa rectifice venitul estimat si sa realizeze plati in contul impozitului pe venit si al contributiilor sociale. La termenul final de depunere a declaratiei se regularizeaza atat venitul pentru anul incheiat cat si plata impozitului si contributiilor.

Cotele de impozitare sunt aceleasi ca si in cazul drepturilor de autor, respectiv 10% la impozitul pe venit, 10% CASS si 25% CAS. Insa acestea se calculeaza pe baza anuala, iar contributiile sociale sunt obligatorii daca venitul anula depaseste echivalentul a 12 salarii minime pe economie.

Formularele care vor fi comasate in Declaratia unica sunt D200, D 201, D 220, D221, D600, D604 si D605. Noul document va cuprinde toate informatiile necesare privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate si va asigurea, totodata, un mecanism mai simplu de stabilire, declarare si plata a obligatiilor fiscale.

Modificari in depunerea formularului 2%

Proiectul de act normativ prevede si faptul ca cei care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor pot opta pentru calcularea, retinerea si plata sumei reprezentand 2% din valoarea totala a impozitului anual pentru sustinerea entitatilor nonprofit, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private de catre angajator/platitor, pana la termenul de plata al impozitului.

“Optiunea pentru redirectionarea cotei din impozitul lunar datorat pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor poate ramane valabila pentru o perioada de cel mult 2 ani fiscali consecutivi”, se subliniaza in proiect.