Ofertele initiale de monede (ICO-urile) reprezinta fara indoiala cea mai noua tendinta in finantarea companiilor, peste 3 miliarde de dolari fiind atrase astfel doar in 2017. Acest nivel este mai ridicat decat in toti anii precedenti laolalta, in ciuda interdictiei ofertelor ICO in China continentala si Coreea de Sud, va prezentam mai jos patru aspecte redate de catre Alex Milcev, liderul departamentului de Asistenta Fiscala, EY Romania, intr-un comunicat de presa emis de catre companie.

Oficialii din multe tari recomanda investitorilor precautie, in plus fata de avertizarile care se emit de lideri din domeniul criptomonedelor. „Navigarea” prin ofertele ICO este complexa din multe motive, ca urmare a faptului ca majoritatea jurisdictiilor nu au decis inca modalitatea de reglementare sau impozitare a emitentilor sau a investitorilor.

Ce sunt ofertele ICO?

Ofertele ICO, numite si „token-uri” de vanzari, sunt folosite pentru a strange fonduri pentru o companie noua, similar finantarii prin intermediul ofertelor publice initiale. In loc de a acorda investitorilor actiuni ale noii companii, ofertele ICO acorda investitorilor token-uri in criptomonede. Acestea nu confera o cota-parte la capitalul propriu, in schimb, de exemplu, token-urile pot fi comercializate, utilizate pentru a achizitiona ceva de la companie sau pot acorda un drept de acces la o platforma.

Persoanele fizice sau companiile pot avea idei bune de afaceri si se pot avanta in oferte ICO, fara sa stie sa puna intrebarea care trebuie, in special in ceea ce priveste implicatiile fiscale. Aspectele detaliate in continuare merita o atentie deosebita pentru a reduce riscul de erori fiscale, altfel, investitia poate deveni nerentabila.

1. Alegeti cu atentie tara emiterii ofertelor ICO

Criptomonede ICO

sursa foto: By Parilov / Shutterstock.com

In ciuda unei neintelegeri larg raspandite, este inadecvat sa spunem ca anumite jurisdictii “nu impoziteaza” ofertele ICO. In orice caz, scopul unei oferte ICO de a realiza o rata a impozitului zero sau foarte scazuta la emitere si chiar in timpul tranzactionarii sau operatiunilor ulterioare nu este o fantezie. In realitate, in timp ce majoritatea tarilor nu prevad reglementari clare cu privire la ofertele ICO, multe au facut declaratii oficiale care dau indicii cu privire la reglementarile care ar putea fi adoptate.

Situatia schimbatoare poate crea oportunitati pentru ofertele ICO planificate cu atentie. Obiectivul este gasirea unei structuri corespunzatoare pentru strangerea de fonduri care sa diminueze costurile cu impozitele directe si indirecte, iar alegerea jurisdictiei/domiciliului pentru entitatea care emite ofertele ICO este foarte importanta. Trebuie sa fie un domiciliu corespunzator din punct de vedere al reglementarilor, si, de asemenea, eficient din punct de vedere fiscal.

Hong Kong este un astfel de exemplu de jurisdictie fara reglementari fiscale specifice privind ofertele ICO si, prin urmare, principiile fiscale generale si jurisprudenta ofera indrumare. Cu toate ca majoritatea ofertelor ICO sunt emise in scopul strangerii de fonduri, diferite de ofertele IPO conventionale care confera cote-parte la capitalul propriu celor care subscriu la actiuni, ofertele ICO pot da nastere la diferite drepturi si obligatii pentru investitori.

Exemple de intrebari pe care le iau in considerare autoritatile fiscale atunci cand decid cum sa trateze o oferta ICO:

  1. Care sunt motivele/ intentiile contribuabilului?
  2. Cum vor fi utilizate fondurile obtinute din lansarea ICO?
  3. Care sunt drepturile si obligatiile partilor?
  4. Unde vor fi localizate persoanele care vor desfasura activitatile relevante?
  5. Care este tratamentul contabil al castigurilor din ICO?

In mod normal, documentatia precum white paper, memorandum-ul de vanzare a token-urilor si alte documente legale sunt un punct de pornire in determinarea raspunsurilor la aceste intrebari, dar in cele din urma, autoritatile fiscale vor lua decizia finala.

2. Planificati pe indelete structura companiilor si preturile de transfer

Criptomonede ICO

sursa foto: By dencg / Shutterstock.com
La fel de importanta ca alegerea domiciliului este si hotararea privind structura companiilor, in special in cazurile in care sunt entitati diferite in cadrul grupului de companii care intreprind activitati diferite, cum ar fi emiterea token-urilor, dezvoltarea platformelor, vanzari/marketing, functii suport, etc.

Obiectivul este reducerea costurilor fiscale legate de dividendele si castigurile de capital obtinute si limitarea riscului de a crea o prezenta impozabila in tari in care s-ar putea desfasura anumite activitati de dezvoltare si altele auxiliare. Factori de luat in considerare:

  1. Rezidenta fiscala si cetatenia fondatorilor/ actionarilor
  2. Substanta in ceea ce priveste alegerea locatiei in contextul intregii companii
  3. Modelele de contract utilizate pentru angajarea furnizorilor de servicii
  4. Activitatile desfasurate de societate dupa lansarea ICO
  5. Relatia intre partile afiliate

3. Nu subestimati natura complexa a impozitelor pe proprietatea intelectuala

Criptomonede ICO

sursa foto: KUMOHD / Shutterstock.com

Scopul cel mai des intalnit al unei oferte ICO este dezvoltarea platformei, care genereaza adesea si proprietate intelectuala (PI). In aceste cazuri, obiectivul este cresterea utilizarii stimulentelor fiscale disponibile pentru domeniul cercetarii si dezvoltarii (R&D) si, presupunand ca este pastrata proprietatea intelectuala, minimizarea costurilor fiscale legate de profiturile care decurg din utilizarea sa viitoare.

Consideratii relevante la stabilirea unei structuri PI (proprietate intelectuala) eficiente din punct de vedere fiscal:

  1. Tipul si natura PI create
  2. Locatia unde are loc crearea, dezvoltarea, intretinerea, protectia si exploatarea, precum si locatia entitatii ce controleaza aceste functii
  3. Detinerea legala a PI si orice drepturi contractuale legate de aceasta
  4. Tratamente fiscale favorabile pentru cercetare/ dezvoltare/ PI
  5. Tratamentul fiscal al redeventelor, inclusiv impozit retinut la sursa si tratamentele favorabile din tratatele de dubla impunere

4. Priviti in viitor pentru a cantari cu atentie cerintele fiscale “de rutina”

Criptomonede ICO

sursa foto: By ktasimar / Shutterstock.com

Ofertele ICO au adeseori drept rezultat distribuirea catre investitori a unei alte criptomonede, cum ar fi Ethereum sau Bitcoin. Planificatorii ofertelor ICO trebuie sa ia in considerare modul in care miscarea ulterioara a valorii de piata a unei astfel de criptomonede poate sa fie impozitata.

Intrebari de raspuns:

  1. Vor fi cheltuielile angajate in activitatile de dezvoltare deductibile din punct de vedere fiscal?
  2. Cum vor fi organizate, tarifate si documentate tranzactiile partilor afiliate?
  3. Vor crea activitatile viitoare de dezvoltare, daca sunt intreprinse in jurisdictii diferite, o prezenta/sediu permanent impozabil?
  4. Vor declansa activitatile unei companii obligatii fiscale indirecte, cum ar fi impozite pe bunuri si servicii sau taxa pe valoare adaugata?
  5. Care vor fi cerintele de depunere ale declaratiilor fiscale pentru entitatile din grupul de companii?

Toate aceste cerinte fiscale de impozitare vor afecta nu doar obligatiile administrative ale contribuabilului, dar si costurile aferente desfasurarii afacerii. Deoarece ofertele ICO reprezinta modalitati de finantare noi si inca nereglementate, consideratiile fiscale pentru acestea sunt de fapt mai complexe si au nevoie de consultanti cu experienta in administratiile fiscale nu doar ale tarii fondatorilor si ale tarii de emitere a ofertei ICO, dar si ale multor altor tari unde fondatorii sau investitorii pot avea rezidenta sau pot fi prezenti.

In timp ce ofertele IPO continua sa fie mai ample decat ofertele ICO, impactul semnificativ pe care fenomenul ICO il are asupra peisajului de servicii financiare continua sa ofere fintech –urilor si investitorilor oportunitati semnificative de explorat.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri