Cum ar trebui sa arate o politica fiscala prietenoasa, favorabila unei cresteri economice sustenabile pe termen lung? La venituri, sa se axeze mai mult pe veniturile din TVA si taxe pe proprietate, si mai putin pe impozitul pe profit si pe contributii sociale, iar la chletuieli mai putin pe salarii si mai mult pe investitii. In Romania, e pe dos: se reduce TVA si cresc contributiile sociale!

Presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, sustine ca, in ultimii 2 - 3 ani, in Romania structura de venituri a devenit neprietenoasa cu cresterea economica pe termen lung: s-a redus TVA, ceea ce are impact asupra cresterii economice pe termen scurt, dar pe termen lung impactul este mai degraba neutru, si au crescut contributiile sociale, in conditiile in care o reducere a acestora ar stimula o crestere economica pe termen lung.

In opinia sa, prin mutarea contributiilor sociale de la angajator la angajat, desi cota s-a redus, valoarea contributiilor a crescut, avand in vedere ca se aplica la o baza de impozitare inflatata artificial cu 20% (majorarea salariilor brute).

“Povara contributiilor sociale a crescut, nu a scazut. Cota de 37,25% (total angajat si angajator) din 2018, redusa de la 39%, echivaleaza cu o cota de peste 43% anterior”, a explicat Dumitru in cadrul unei conferinte organizata de Asociatia Analistilor Financiar Bancari din Romania (AAFBR).

Practica din Romania nu are nici o legatura cu teoria

Presedintele Consiliului Fiscal a mentionat cum ar trebui sa arate o politica fiscala prietenoasa, potrivit literaturii de specialitate.

Pe venituri: accent mai mare pe impozitele indirecte (TVA, accize, impozit pe proprietate/avere/venit si taxe de mediu. Accent mai redus pe impozitul pe profit si contributii sociale, imbunatatirea colectarii veniturilor, largirea bazei de impozitare, eliminarea exceptiilor si a regimurilor preferentiale, imbunatatirea administrarii veniturilor bugetare reducerea poverii administrative.

La cheltuieli: rationalizarea facturii de salarii si a cheltuielilor cu bunuri si servicii, tintire mai buna a asistentei sociale si reducerea subventiilor, cresterea eficientei cheltuielilor din bani publici, reforma companiilor de stat ineficiente, generalizarea principiului contributivitatii in materie de pensii si asigurarea sustenabilitatii acestora, alocarea resurselor catre cheltuieli care sa stimuleze cele 3 motoare ale cresterii economice pe termen lung: capitalul fizic si uman, forta de munca si productivitatea, cresterea investitiilor publice (inclusiv imbunatatirea eficientei acestora), stimularea demografiei si a ratei de angajare a fortei de munca, imbunatatirea accesului la sanatate si educatie, stimularea inovatiei/cercetarii dezvoltarii.

In schimb, in Romania, anvelopa salariala ca procent in PIB va ajunge in 2018 la nivelul din 2009 (ceea ce inseamna ca ajustarea obtinuta de atunci incoace s-a evaporat), ponderea facturii sociale in total cheltuieli bugetare este la maxime istorice, investitiile la polul opus (minime istorice), ca si veniturile fiscale.

Venituri fiscale la minime istorice si foarte departe de media UE

In 2017, veniturile fiscale s-au situat la 25,6% din PIB, cel mai redus nivel din toate timpurile, fata de o medie europeana de 40%.

“Cand ai resurse de 25,6% din PIB versus 40% media UE, prapastia este mult prea mare ca sa putem sa imaginam prea multe lucruri. Bulgaria a avut cu 4 puncte procentuale peste noi. Daca am avea veniturile Bulgariei, am inregistra surplus de 1% din PIB”, a mai spus Dumitru.

In schimb, Romania “tinteste” un deficit bugetar de 3% din PIB (maximul admis de in UE) in cel mai bun moment al ciclului economic.

“Un deficit bugetar de 3% din PIB este foarte mare pentru faza ciclului economic in care ne aflam si ne vulnerabilizeaza, prin epuizarea spatiului fiscal, la o viitoare descendenta a ciclului economic”, a mai spus presedintele Consiliului Fiscal.

Potrivit lui Dumitru, este un mit faptul ca numai cu deficite mari te poti dezvolta. “Bulgaria s-a dezvoltat pe surplus. Nu deficitele mari reprezinta cheia succesului in cresterea economica pe termen lung, ci politicile contraciclice si stimuli fiscali utilizati cum trebuie, cu prezervarea spatiului fiscal”, a punctat Dumitru.

Deficit in boom, la nivelul celui din criza

Realitatea din teren, insa arata cu totul altceva. Autoritatile continua sa aplice politici prociclice, iar efectele nu intarzie sa apara. Romania a inregistrat un deficit bugetar de 7,5 miliarde de lei in primele doua luni ale anului (0,56% din PIB), cel mai mare din ultimii 8 ani (doar in 2010, dupa criza, a fost mai mare), in conditiile unei cresteri economice de 7% in 2017.

“Stim ca in anii anteriori si istoric, intotdeauna, primele luni ale anului consemnau mai degraba un deficit mic sau chiar surplus bugetar. Explicatiile sunt multiple. In primul rand sunt anumite cheltuieli temporare, cum au fost cheltuielile de inzestrare in armata, la care s-au adaugat si platile de subventii la agricultori, dar pe langa acestea, pentru ca nu as fi ingrijorat neaparat de aceste cheltuieli temporare care probabil oricum erau bugetate, as spune ca ceea ce ingrijoreaza este legat de dinamica cheltuielilor recurente. Si anume cheltuielile cu salariile cresc foarte repede, peste ceea ce s-a bugetat", a spus Ionut Dumitru.

Si cheltuielile cu asistenta sociala cresc destul de repede si inca nu a intrat in vigoare cresterea punctului de pensie, programata pentru jumatatea anului.

Mai mult, Dumitru a atras atentia ca la cheltuielile cu salariile, incepand cu martie, vor fi cresteri destul de mari in Educatie si Sanatate, care se vor adauga efortului bugetar de pana acum. De asemenea, cheltuielile cu bunurile si serviciile cresc foarte repede.

Unde sunt veniturile din taxele pe consum?

Pe de alta parte, la venituri, este inexplicabil cum incasarile din accize scad fata de anul trecut cand accizele au fost crescute in septembrie. Totodata, impozitul pe profit in continuare are o performanta foarte slaba si inregistreaza o scadere fata de anul anterior.

Conform presedintelui Consiliului Fiscal, nici la contributiile sociale nu se inregistreaza o performanta conform asteptarilor.

"Cred ca prioritar in primul rand este sa ne colectam taxele si impozitele asa cum ar trebui colectate. Este de neacceptat sa ai un boom economic, o crestere economica de 7% si sa ai incasari din accize si din impozitul pe profit mai mici in termeni nominali fata de aceeasi perioada din anul anterior sau sa ai la TVA o crestere de 3%, cum am avut anul trecut, cand consumul a avut trimestre in care a crescut si cu 13% in termeni reali. Daca adaugam si indicele de pret probabil ca discutam de vreo 15%. Deci practic noi nu reusim sa capturam cu incasarile la buget dinamica economica", a spus Ionut Dumitru.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri