Septimiu Postelnicu, presedintele ALB si seful UniCredit Leasing, care va deveni din 2007, in urma fuziunii cu HVB Leasing, cea mai mare companie de profil, a explicat tendintele pietei leasingului in urmatorii ani si a descris traiectoria finantarilor in sistem de leasing.

"Eu cred ca se va trece incet-incet de la leasing financiar la leasing operational si servicii conexe. Exista deja jucatori prezenti si apar jucatori noi la anul pentru ceea ce numim management de flota si finantarea flotelor", a spus Postelnicu. "Chiar UniCredit va deschide o asemenea companie in primul trimestru al anului viitor, ceea ce inseamna leasing operational pentru flote si servicii atasate, respectiv urmarirea servizarilor, pachet complet de asigurari, schimburi anvelope, managementul combustibilului si altele", a declarat presedintele ALB. Postelnicu a mai amintit de Arval, compania specializata de leasing operational a BNP Paribas, care va intra pe piata din Romania de la anul.

"Daca ne uitam la structura de finantare si obiectivele societatilor de leasing, in continuare o pondere foarte mare o au finantarile auto. Pe ansamblul industriei, mai bine de 65% inseamna ponderea auto, ceea ce reprezinta inca un semn ca industria leasingului deserveste foarte mult un anumit segment, pe care nu il pot acoperi, deocamdata, si alte instrumente. in general, orice forma de investitie merge catre ideea de productie", a spus Postelnicu.

Presedintele ALB a mai spus ca o mare parte a autovehiculelor finantate de membrii ALB au, totusi, scopuri lucrative. "Aceasta zona nu o vad sa fie acoperita, pe viitor, de un alt tip de finantare decat leasingul. Este si o chestie de traditie", a spus Postelnicu.

Conform presedintelui ALB, o mare parte din autovehiculele in scopuri lucrative s-ar putea muta de la leasingul financiar catre cel operational din cauza avantajelor fiscale, dar si a ideei de externalizare a anumitor servicii necesare.

Din punctul de vedere al finantarilor alternative, in segmentul auto se va merge pe finantari in scop lucrativ. "Trebuie remarcat insa ca doar 10% din finantarile prin leasing se adreseaza persoanelor fizice. Tot ceea ce inseamna finantari in scop personal mai poate fi deservit si de creditele auto, acordate pana in prezent, de banci. Acest credit poate fi oferit, dupa noua legislatie IFN, si de institutiile financiare nebancare, nu numai de catre banci", a aratat Postelnicu. Asadar, ar fi posibil ca din 2007 sa existe si IFN-uri care sa ofere credite auto, a adaugat presedintele ALB.

Potrivit lui Postelnicu, bancile sunt interesate de acest segment de piata, insa le lipseste infrastructura de gestionare a reposesiilor. "Este un segment de piata cu o anumita mobilitate. Se intorc destule masini din piata, iar IFN-urile au posibilitatea sa gestioneze si aceste reposesii si repozitionari, pe cand o banca mai putin", a spus Postelnicu. Companiile de leasing au posiblitatea sa ofere servicii de sale and leaseback sau de plasare pe piata second-hand a unor autovehicule achizitionate.

"Daca 65% ar fi o pondere in auto acum in piata, discutam de o pondere de inca 25% a leasingului pentru echipamente, care estimez ca va avea o crestere mai accelerata decat celelalte sectoare", a spus Postelnicu. Leasingul de echipamente are doua tendinte in anii urmatori.

Companiile de leasing incep sa se miste tot mai mult spre servicii