Mirajul cresterii economice risca sa blocheze relatiile de afaceri din Romania. Firmele isi platesc tot mai greu facturile, insolventele au revenit pe crestere, iar lipsa educatiei financiare in randul antreprenorilor face tot mai multe victime. Printre cauzele insolventelor se numara supraestimarea veniturilor, informarea precara privind partenerii de afaceri si acordarea excesiva de dividende.

Din barometrul “Insolventa in Romania. Cauze, efecte si perspective in 2018” reiese faptul ca numarul firmelor care se confrunta cu dificultati financiare creste de la o luna la alta. 107 dintre cei peste 150 de oameni de afaceri chestionati in cadrul barometrului Frames & KeysFin, realizat in perioada 15-20 iunie 2018, au declarat ca se asteapta la o crestere a numarului insolventelor in urmatoarea perioada, pe fondul evolutiei blocajului financiar din economie.

“Intarzierile la plata sunt tot mai mari, iar aceasta situatie afecteaza puternic sectorul IMM-urilor (90% din economie), mai ales firmele care au grad de siguranta financiara foarte redus, care traiesc de la o factura la alta”, se subliniaza in studiul citat.

Potrivit datelor ONRC, anul trecut au intrat in insolventa 9102 firme si PFA, in crestere cu 8,73% fata de anul precedent. Aceasta tendinta s-a pastrat si in primele cinci luni din 2018, cand numarul companiilor si PFA-urilor intrate in insolventa a crescut cu 11,97% comparativ cu perioada similara din 2017, ajungand la 3.686.

Intrebati care sunt motivele pentru care firmele risca sa ajunga in insolventa, 64% dintre respondenti au indicat in primul rand indisciplina financiara.

“Exista multi oameni de afaceri care, pe de o parte, au lacune in materie de know-how de business, iar acest lucru se repercuteaza asupra dinamicii afacerii. Pe de alta parte, exista multi investitori care incearca sa ,,fenteze’’ cu buna-stiinta regulile afacerilor, in tentativa de a-si maximiza veniturile, iar acest lucru afecteaza mai ales firmele cu un capital redus, dependente de fluxul financiar obisnuit”, au declarat reprezentantii companiilor chestionati in cadrul barometrului Sierra Quadrant.

Acordarea excesiva de dividende, printre motivele insolventei

Supraestimarea veniturilor, informarea precara privind partenerii de afaceri si acordarea excesiva de dividende fara a tine cont de dinamica financiara a afacerilor, au fost mentionate de asemenea de respondenti drept motive pentru care tot mai multe firme ajung in insolventa.

Intrebati daca au avut parteneri de afaceri aflati la un moment dat in insolventa, 45% dintre respondenti au declarat ca au intampinat astfel de situatii, in special cu parteneri din sectorul comertului cu ridicata si amanuntul. Totodata, 63% dintre respondenti au declarat ca insolventa partenerilor lor le-a afectat activitatea, dat fiind faptul ca acestia nu au mai reusit sa achite sumele datorate.

Datele publicate de ONRC la finalul lunii mai 2018 confirma, de altfel, faptul ca domeniul in care s-a inregistrat cel mai mare numar de insolvente in primele cinci luni ale anului 2018 este comertul cu ridicata si cu amanuntul si repararea autovehiculelor si motocicletelor - 1.130 (plus 13,68%).

Cum se poate preveni insolventa?

Intrebati care sunt masurile preventive pe care o firma trebuie sa le aiba in vedere pentru a evita pericolul insolventei, 74% dintre respondenti au indicat, in primul rand, intarirea disciplinei financiare.

Din interviurile realizate a reiesit ca o gestionare mai buna a relatiilor de afaceri este extrem de importanta in acest demers.

“Este esential sa te informezi in prealabil cu cine vrei sa faci afaceri, care este situatia financiara a partenerului de business, daca are probleme juridice. Pe de alta parte este necesara o mai buna estimare a dimensiunii afacerii, multe companii intrand in insolventa pentru ca si-au supraestimat veniturile, au avut asteptari mult prea optimiste legate de potentialul economic al industriei, al locatiei sau al partenerilor, furnizori si clienti”, a mai spus Ovidiu Neacsu.

Printre masurile preventive, oamenii de afaceri au mai indicat gestionarea responsabila a investitiilor, optimizarea cheltuielilor si dimensionarea corecta a finantarii bancare (gradul de indatorare).

“Din experienta noastra, o firma intra in insolventa in primul rand ca urmare a blocajului financiar, determinat de resursele financiare insuficiente disponibile, de investitiile gresite si de lipsa unei strategii de risc fundamentata pe realitatile din economie. In plus, exista lacune serioase in materie de know-how de risc, de educatie economica, in multe firme, de la ultimul angajat pana la director economic sau patron. Astfel ca una dintre principalele masurile preventive o reprezinta educatia financiara”, a mai spus Ovidiu Neacsu.

Potrivit datelor ONRC, dincolo de situatia insolventelor, in perioada ianuarie - mai 2018, un numar de 8.364 de firme si-au suspendat activitatea (in crestere cu 30,81% fata de perioada similara din anul trecut), dintre care 1.406 numai in luna mai. Alte 15.751 firme au fost dizolvate in perioada ianuarie - mai 2018 (crestere de 59,49% fata de I-V 2017), iar dintre acestea, 3.098 de firme au fost dizolvate in luna mai.

Barometrul “Insolventa in Romania. Cauze, efecte si perspective in 2018” a fost realizat de Frames Media Network & KeysFin in perioada 15-20 iunie 2018 pe un esantion de 150 de companii, IMM-uri si mari companii, societati romanesti si straine, din domenii precum comertul, IT, industrie, resurse umane, constructii, turism, telecomunicatii, agricultura etc.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri