Desi scopul declarat al acestui demers legislativ a fost de a stabiliza piata de asigurari si de a-i asigura functionarea optima, o serie de prevederi ale legii par mai degraba contrare acestui obiectiv. Mai mult, sunt atinse aspecte care tin de modul de functionare a altor industrii - industria service-urilor auto si industria de transporturi rutiere.

In acest context, atat ASF cat si Parlamentul Romaniei au fost acuzate ca au cedat presiunilor din afara pietei de asigurari, in beneficiul transportatorilor care doreau prime de asigurare RCA mai reduse, in pofida frecventei ridicate daunelor, si al service-urilor auto, asupra carora, potrivit noii legi, asiguratorii nu mai au nici un fel de control legat de costurile cu reparatiile auto.

In ceea ce priveste esenta legii, principala critica pe care societatile de asigurari au adus-o a fost legata de limitarea cheltuielilor de administrare si de vanzare, inclusiv taxe ale companiilor de asigurare la 25%. In plus, in momentul in care a fost stabilit acest cuantum, nu a fost luat in calcul faptul ca o parte importanta a acestui procent, aproximativ o treime, o reprezinta contributiile obligatorii, stabilite prin lege, pe care companiile de asigurare le platesc catre ASF, Fondul de Garantare, Fondul de Rezolutie sau Biroul Asiguratorilor Auto, reprezentand in special contributii pentru protectia pagubitilor. Orice plafonare incalca Directivele europene in domeniu insa, brusc, ASF si-a dat seama la un an de acest lucru.

"Dupa un an de aplicare a noii legislatii RCA, in care schimbarile radicale aduse de aceasta au asigurat o mai buna sustinere a intereselor cetatenilor si a mediului economic, este momentul unei analize. In plus, prin solicitarea Uniunii Europene, trebuie sa ne asiguram de convergenta legislatiei romanesti cu cea europeana, aspect prioritar pentru noi. In acelasi timp nu vom face rabat de a apara drepturile si interesele cetatenilor romani, eventualele modificari aduse urmand a fi sustinute de abordarile prevazute de cadrul european din perspectiva reglementarii, supravegherii, controlului, a aplicarii unor noi reguli de conduita corecte pentru piata romaneasca", a declarat Leonardo Badea (foto), presedintele ASF, intr-un comunicat.

O polita PAD te asigura in...
Citeste si: Ai polita PAD de locuinta? Aceste "greseli" iti pot anula despagubirea

Ca urmare, "ASF prin sectorul asigurari - reasigurari isi propune constituirea unui grup de lucru extins care sa analizeze efectele noii legislatii cu privire la asigurarea de raspundere civila auto si sa identifice solutii de imbunatatire a acesteia, avand in vedere implinirea unui an de la aplicarea noilor prevederi, care au contribuit la stabilizarea pietei RCA. Analiza se circumscrie obiectivului ASF de protejare a drepturilor asiguratilor si de asigurare a stabilitatii pietei in contextul in care indicatorul rata daunei combinata s-a situat in primul trimestru 2018 la nivelul de 109,38%. Totodata, se vor analiza si alti factori care exercita o influenta semnificativa asupra activitatii de asigurare, cu accent asupra procesului de lichidare a daunelor". In urma cu aproape un an, rata combinata, pe ansamblul pietei RCA, scazuse sub 100%.

De asemenea, ASF spune ca va lua in considerare aspectele precizate in informarea oficiala din data de 23 iulie 2018 a Reprezentantei Permanente a Romaniei pe langa Uniunea Europeana referitoare la deschiderea procedurii de infringement privind modalitatea de transpunerea in legislatia nationala a anumitor dispozitii continute in Directiva Solvabilitate II si in Directiva privind asigurarea auto, cu scopul de a asigura convergenta legislatiei nationale cu directivele europene in materie.