"Sanctionarea s-a realizat in conformitate cu prevederile art. 3 lit. (d) din Ordonanta de Urgenta nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 113/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 37 alin. (2) lit. a), alin. (11) si alin. (14) din Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie", arata ASF.
Autoritatea spune ca a emis si a transmis astazi "actele individuale catre cele doua societati, care contin motivarea deciziilor Consiliului ASF. In cadrul controlului permanent desfasurat de catre ASF s-a constatat distinct pentru fiecare societate incalcarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, intr-un anumit numar de dosare de dauna, respectiv a prevederilor:
Citeste si:
- art. 21 alin. (1) - transmiterea cu intarziere a ofertei de despagubire sau a notificarilor cu privire la motivele pentru care nu a aprobat, in totalitate sau partial, pretentiile de despagubire;
- art. 21 alin. (4) - efectuarea platii despagubirilor cu intarziere;
- art. 19 alin. (11) din Norma nr. 20/2017- efectuarea (re)constatarii daunelor cu intarziere".
In luna august a acestui an, wall-street.ro a scris despre faptul ca ambele companii au inregistrat cresteri importante ale petitiilor si reclamatiilor de la clienti in prima jumatate a acestui an si constituie unul dintre "semnalele" care ar anunta o toamna de posibila "criza" pentru piata de asigurari. Primul efect este controlul ASF la cele doua companii: City Insurance si Euroins si sanctionarea acestora.
Totusi, ceea ce se intampla nu constituie decat efectul unor evolutii din ultimii ani in piata de asigurari RCA pe care ASF le-a cam ignorat. Cele doua companii se identifica efectiv cu piata de asigurari RCA, in contextul in care controleaza aproximativ 80% din vanzari pe acest segment.
Citeste si:
De regula, majorarea numarului petitiilor de clienti (de regula, pentru intarzieri la plata daunelor) este legata cel mai adesea de dificultati cu fluxurile de numerar (cash flow), destul de probabile, in contextul in care portofoliul celor doua companii, Euroins si City Insurance, este format in principal din RCA. De altfel, subscrierile RCA, la nivel de piata, nu au fost niciodata profitabile in Romania, ci au constituit doar un mijloc facil de a creste cota de piata pentru diversi asiguratori.
In cazul Euroins, numarul total de petitii inregistrate unic per petent si per caz, in primele sase luni din 2019, a fost de 2.933 de petitii, mult mai mare fata de numarul petitiilor din intreg anul 2018 (1.716). Din total, numarul total de petitii solutionate favorabil (pentru consumatori), inregistrate unic per petent si per caz, a fost de 2.595 de petitii.
Citeste si:
La City Insurance, numarul total de petitii inregistrate unic per petent si per caz a fost de 1.809 de petitii, in primul semestru din acest an, in conditiile in care numarul din intreg anul 2018 a fost de 1.550. Dintre acestea, 1.306 de petitii au fost solutionate favorabil pentru consumatori.
Citeste mai mult aici: RCA: 3 "semnale" care anunta o toamna de posibila "criza" pentru piata de asigurari
Revenind la comunicatul ASF mai mentioneaza ca "in cadrul actiunilor de monitorizare si control permanent a fost constatata o tendinta ascendenta a numarului de petitii inregistrate la ASF si a ratei de solutionare a acestora in favoarea petentilor (in peste 50% din cazuri). Societatile sanctionate se incadreaza la grad de conformare mediu spre redus sau, respectiv redus, cu diferente semnificative fata de media pietei".
Citeste si:
Astfel, "aspectele neconforme cu legislatia se analizeaza atat individual (incalcari ale prevederilor legale expres mentionate), cat si in contextul naturii, amplorii si complexitatii riscurilor activitatii desfasurate de societati, inclusiv a gradului de cooperare cu ASF. Din perspectiva riscului de conduita si a monitorizarii produselor, a cotei semnificative pe piata asigurarilor a produsului RCA se impune supravegherea stricta a guvernantei produsului RCA, de catre societatile de asigurare si de catre ASF, avand in vedere ca societatile trebuie sa actioneze intotdeauna onest si profesionist, astfel incat sa corespunda cel mai bine intereselor clientilor".
Potrivit ASF, "prin conduita in domeniul asistentei post-vanzare, conform cadrului legal, societatile trebuie sa se asigure de faptul ca interesele, drepturile si nevoile clientilor sunt luate in considerare pe tot parcursul ciclului de viata al produsului, pana la finalizarea relatiilor contractuale, inclusiv prin implementarea unui proces eficient si rapid de gestionare a daunelor si implementarea unui sistem eficient de gestionare a reclamatiilor". Conduita necorespunzatoare a unei societati de asigurare din perspectiva riscurilor pe care aceasta le poate genera la adresa consumatorilor este un factor agravant al circumstantierii faptelor de nerespectare a cadrului legal referitoare la produsele de asigurare specific legiferate si supravegheate de catre ASF.
Citeste si:
Cele doua societati au dreptul de a contesta sanctiunea in termen de 30 de zile de la comunicarea hotararii Consiliului ASF.
Sursa foto: Andrii Yalanskyi / Shutterstock
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: