Anul 2020 ar urma sa fie cel al simbiozei “transparenta fiscala - automatizare fiscala”, tinand cont ca asteptata automatizare incepe sa prinda contur la nivelul autoritatii fiscale, a precizat Alex Milcev, liderul departamentului de asistenta fiscala si juridica al EY Romania, in cadrul celei de-a XIV-a editii a Conferintei anuale de fiscalitate EY.

“Observam ca asteptata automatizare incepe sa prinda contur la nivelul autoritatii fiscale prin introducerea standardului international de schimb de date intre companii si ANAF (SAF-T), pana la finalul anului 2020. Astfel, automatizarea proceselor, precum si a functiilor de taxe ar trebui sa ramana in continuare o prioritate pentru contribuabilii romani”, a declarat astazi Alex Milcev, Partener, Liderul Departamentului de asistenta fiscala si juridica al EY Romania, in cadrul celei de a XIV-a editii a Conferintei anuale de fiscalitate EY.

In cadrul acestei editii, specialistii EY au analizat principalele modificari fiscale adoptate in 2019 cu impact in 2020 si au prezentat tendintele pentru 2020 in contextul european si global. Printre temele conferintei s-au numarat: transparenta fiscala, inspectiile fiscale, controversele fiscale in domeniul preturilor de transfer, impozitarea persoanelor fizice, impozitele directe si impozitele indirecte, obligatiile catre Fondul de Mediu.

Provocarile anului 2019 si asteptarile pentru anul 2020

„Anul 2019 a fost anul ordonantei 114. Am vazut efectele acestei ordonante si modificarile care sunt necesare pe fondul consecintelor provocate, ce au condus la abrogarea unor masuri cum ar fi taxa pe activele financiare. Astfel, in primele 11 luni ale anului 2019 a fost inregistrat un deficit de 37 miliarde lei (reprezentand 3,56% din PIB - depasind astfel pragul de 3% prevazut in Pactul de stabilitate si de crestere), comparativ cu aceeasi perioada a anului 2018, in care aveam un deficit de 26,9 miliarde lei. Practic, in termeni absoluti, inca din septembrie 2019, ne-am depasit deficitul prognozat pentru intregul an" a precizat Mihaela Mitroi, Partener, Asistenta Fiscala si Juridica, EY Romania.

La nivel international, au continuat actiunile programului OECD cu privire la erodarea bazei impozabile si mutarea profiturilor (BEPS), iar subiectele cheie respectiv transparenta fiscala, schimbul de informatii si substanta economica au continuat sa ramana pe agenda G20. Urmand normele UE, au fost transpuse o serie de directive, cum ar fi: Directiva privind spalarea banilor, Directiva impotriva evitarii taxelor (ATAD), Directiva privind detasarea, Directiva privind pensia ocupationala, Directiva de arbitraj pentru evitarea dublei impuneri. La nivel european a fost adoptata si Directiva privind avertizorii de integritate (in octombrie 2019) care trebuie sa fie transpusa pana in 17 decembrie 2021, cu anumite derogari pana in 2023.

„In 2020, se deschide sezonul raportarilor. La nivel international, statele lumii se vor confrunta cu o noua perceptie asupra sistemului fiscal impusa de mecanismele dezvoltate de revolutia fiscala de dupa BEPS, si anume cresterea “birocratiei fiscale” – adica a numarului de raportari intre companii si autoritati fiscale, autoritati fiscale intre ele, persoane fizice si autoritati. In Romania, speram sa asistam si la inceperea modernizarii ANAF. La nivel international, ANAF este parte din forumul global al administratiilor fiscale (FTA) care are pe agenda subiectul modernizarii administratiilor fiscale si, desigur, sustinerea acestora pentru implementarea masurilor BEPS. ”, a adaugat Mihaela Mitroi.

Transparenta se situeaza incontestabil in pozitia de cap de lista pe agenda fiscala europeana (si globala), atunci cand e vorba de a contra-ataca structurile fiscale artificiale

”In ultimii ani am vazut introduse o serie de masuri in acest sens in Uniunea Europeana, preluand initiativa OECD legata de Eroziunea Bazei Fiscale si a Transferului Profiturilor (BEPS), mai ales Directiva DAC6 pe care si Romania ar fi trebuit sa o implementeze in legea locala pana la 31 decembrie 2019. Timpul petrecut de contribuabili si de consultantii lor pentru a furniza informatii autoritatilor va creste, astfel, semnificativ in 2020 si va continua sa creasca. Pe de alta parte, ca tendinta, salutam reluarea discutiilor despre consolidare fiscala, atat la nivel european, cat si la nivel local, o masura menita sa mai reduca eforturile administrative fiscale”, a declarat Miruna Enache, partener, departamentul de asistenta fiscala si juridica, impozite directe, EY Romania.

Noi directive europene instituie obligatii suplimentare de conformare si raportare in ceea ce ii priveste pe lucratori si pe angajatorii lor

”Noi directive europene instituie obligatii suplimentare de conformare si raportare in ceea ce ii priveste pe lucratori si pe angajatorii lor. Conceptul de «salariu minim european» este din ce in ce mai intens discutat, el facand parte din angajamentul Comisiei Europene de a opri exodul fortei de munca de la Est la Vest. Potentiale modalitati de a raspunde acestei provocari ar putea fi identificate in contextul preocuparii angajatorilor de a crea politici flexibile si atractive de motivare si de retinere a angajatilor, de tip <> sau pensii ocupationale.”, a declarat Claudia Sofianu, partener, liderul diviziei de impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania.

Cresterea numarului si a complexitatii controverselor fiscale in domeniul preturilor de transfer

”Privind in ansamblu, la nivel international, climatul actual este unul in care companiile se asteapta la o crestere a numarului si a complexitatii controalelor fiscale si, implicit, la o crestere exponentiala a numarului de ajustari de preturi de transfer si situatii de dubla impozitare. In acest context, care se regaseste si in Romania, pentru a reduce riscurile legate de controverse fiscale, companiile ar trebui sa aiba o abordare proactiva din punct de vedere al preturilor de transfer pentru a se asigura ca au o intelegere clara asupra a cum si unde se creeaza valoarea in cadrul grupului lor. Astfel, e nevoie de o abordare strategica folosind procese nu doar pentru a documenta modul de stabilire a preturilor de transfer, dar si pentru a reevalua cum procesele lor interne pot sa ajute la monitorizarea si sustenabilitatea modelului operational pentru a optimiza operatiunile si pentru a sustine politica de preturi de transfer. In plus, fata de o pregatire mai solida pentru controale fiscale, companiile ar trebui sa ia in considerare nu doar oportunitati proactive de a elimina dubla impunere in materie de preturi de transfer, cum ar fi acorduri de pret in avans (APA), dar si mijloace reactive (cum ar fi procedura amiabila – MAP – sau apelarea la instantele de judecata)”, a declarat Adrian Rus, partener, liderul departamentului de preturi de transfer, EY Romania.

In 2020, se asteapta o imbunatatire a Codului Fiscal

”De mai mult de un an, este in asteptare o varianta imbunatatita a Codului Fiscal, care sa includa – intre altele – si consolidarea fiscala in scopul impozitului pe profit. Varianta de grup fiscal consolidat ar insemna o modernizare a legislatiei fiscale romanesti, in linie cu ceea ce exista deja in alte tari. Totodata, din punct de vedere practic, aceasta alternativa ar aduce si anumite beneficii pentru membrii grupului fiscal, cum ar fi de exemplu recuperarea accelerata a pierderilor fiscale.”, a declarat Andra Casu, partener asociat, lider al diviziei de impozite directe, EY Romania.

Subiectul numarul unu in cadrul inspectiilor fiscale ramane testul beneficiului economic si al prestarii efective pentru cheltuielile cu serviciile

”Subiectul numarul unu in cadrul inspectiilor fiscale ramane testul beneficiului economic si al prestarii efective pentru cheltuielile cu serviciile. Desi exista, in mod clar, o preferinta pentru achizitiile intra-grup, se pune un accent tot mai mare si asupra cheltuielilor cu serviciile primite de la parti terte. Tot mai des, autoritatile contesta deductibilitatea cheltuielii si a TVA pentru achizitiile de la furnizorii considerati suspecti, pe motiv ca nu s-au efectuat investigatii asupra gradului de risc al partenerilor de afaceri. Spre exemplu, nu s-a identificat faptul ca furnizorii au resurse insuficiente pentru furnizarea bunurilor si/sau ale serviciilor facturate. Unul dintre motivele pe baza carora incepe un control inopinat este lipsa unei corelatii intre informatiile incluse in declaratiile fiscale, balante de verificare si situatiile financiare (necorelatii identificate automat de catre softurile ANAF).”, a declarat Ana Cristian, director, departamentul de asistenta fiscala si juridica, EY Romania.

De asemenea, Corina Mindoiu, partener asociat, departamentul impozit pe venit si contributii sociale EY Romania a adaugat ca anul 2019 a adus surprize contribuabililor prin multitudinea de controale demarate de catre DGAF(Directia Generala Antifrauda Fiscala). Obiectivul acestora a constat in verificarea tratamentului fiscal aplicat de catre companii pentru tichetele cadou achizitionate.

"Deoarece legislatia fiscala lasa loc de interpretare vis-a-vis de ce impozite se aplica atunci cand companiile utilizeaza tichete cadou pentru remunerarea partenerilor de afaceri, multi contribuabili au fost prinsi in offside. Ne asteptam ca, in contextul in care aceasta neclaritate persista, aceste controale sa continue si anul acesta.”, explica Mindoiu.

DAC 6 reprezinta un nou pas in procesul de transparentizare in domeniul fiscalitatii

„Directiva DAC6 va fi cu siguranta una dintre provocarile acestui an, deoarece solicita raportarea aranjamentelor transfrontaliere cu potential risc de evitare a obligatiilor fiscale. Raportarea se face conform unor criterii definite generic si, in unele cazuri, subiective. Proiectul de lege pentru transpunerea DAC6 prevede amenzi de pana la 100.000 lei", precizeaza Raluca Popa, partener asociat, departamentul de asistenta fiscala si juridica EY Romania.

O alta dificultate identificata de reprezentanta EY Romania consta in faptul ca vor trebui raportate retroactiv toate aranjamentele al caror prim pas in implementare a avut loc dupa data de 25 iunie 2018. Mai mult, nu exista prag valoric, astfel ca societatile vor trebui analizeze toate tranzactiile transfrontaliere efectuate in ultimele 18 luni.

"Chiar si atunci cand obligatia de raportare este a intermediarilor, companiile ar trebui sa fie direct interesate sa stie ce informatii raporteaza acestia. Astfel se pot expune la riscuri - fie ca intermediarii raporteaza incorect sau incomplet, fie ca sunt mai multi intermediari care raporteaza informatii divergente", adauga Popa.

Un pas inainte catre implementarea sistemului definitiv de TVA

“Adoptarea de catre forurile europene a celor patru remedii rapide in domeniul TVA reprezinta inca un pas inainte catre implementarea sistemului definitiv de TVA la nivelul Uniunii Europene (preconizat pentru 1 iulie 2022). Aceste patru remedii au fost implementate ca raspuns la nevoia armonizarii regulilor privind TVA, aplicabile in cazul anumitor tranzactii intracomunitare cu bunuri, dar si ca mecanism de lupta impotriva fraudei fiscale si a decalajului in domeniul TVA. Implementarea si aplicarea noilor reguli este obligatorie pentru toate statele membre, incepand cu 1 ianuarie 2020.”, a declarat Ioana Iorgulescu, partener asociat, departamentul de impozite indirecte, EY Romania.

Evaluari periodice in aplicarea preturilor de transfer

„In contextul interesului crescut din partea autoritatilor fiscale privind preturile de transfer, companiile multinationale sunt incurajate sa acorde o atentie sporita conformarii cu cerintele din Romania in domeniul preturilor de transfer si sa efectueze cu prioritate evaluari periodice ale modului in care preturile de transfer aplicate sunt aliniate cu politicile de preturi de transfer si sunt in conformitate cu principiul valorii de piata. Efectuarea de ajustari voluntare de preturi de transfer, atunci cand este cazul, poate reduce disputele fiscale si impactul fiscal al acestor dispute.”, a declarat Gabriela Balancescu, senior manager, departamentul de preturi de transfer, EY Romania.

Noutati in domeniul Fondului pentru mediu

“Anul 2020 aduce noutati si in domeniul Fondului pentru mediu: a fost implementata declararea online si au intrat in vigoare noile contributii pentru echipamente electrice si electronice si pentru baterii/acumulatori portabili. Implementarea aplicatiei de declarare online va eficientiza procesul de declarare, intrucat va permite si efectuarea unor alte operatiuni cum ar fi comunicarea online cu autoritatile, verificarea istoricului declaratiilor sau a platilor. Noile contributii pentru echipamente electrice si electronice si pentru baterii/acumulatori portabili se vor datora in cazul neatingerii obligatiilor anuale de colectare. Avand in vedere ca, in ultimii 3 ani, aceste contributii s-au datorat pentru cantitatile introduse pe piata si constatate de AFM ca fiind nedeclarate, cei care nu au declarat inca mai au posibilitatea sa declare pana la momentul controlului AFM.”, a declarat Daniela Neagoe, senior manager, departamentul de comert international EY Romania.

Sursa foto: Andrei_r / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri