Pensia privată obligatorie Pilon II, apărută în 2007, a ajuns subiectul unei dezbateri intense, mai ales odată cu promulgarea de către Guvernul Dăncilă a ordonanței 114/2018, ce le permitea românilor să își transfere contribuțiile de la Pilonul II la Pilonul I de pensii, administrat de către stat. Vă prezentăm în acest material informații legate de contribuția voastră la acest pilon, cum aflați câți bani ați acumulat, dar și când pot fi retrași.

Posibilitatea de transfer a contribuțiilor de la Pilonul II (pensie privată obligatorie) la Pilonul I (pensia administrată de către stat) a fost anulată la începutul acestui an de către Guvernul Orban prin intermediul OUG 1/2020. Însă, conform declarațiilor politice din ultima perioadă ale reprezentanților PNL, mai mulți parlamentari ai Partidului Social Democrat își propun respingerea în Parlament a OUG 1/2020 și revenirea la cadrul legal din 2019, impus de OUG 114/2018. Până la realizarea acestui demers, dacă va fi realizat, rămâne în vigoare legea ce nu vă permite să vă transferați fondurile de la Pilonul II la Pilonul I.

Ce este pensia privată obligatorie (Pilon II)?

sursa foto: Andrii Yalanskyi / Shutterstock.com

Există 4 sisteme de pensii în România, respectiv pensia de stat (Pilon I), pensia privată obligatorie (Pilon II), pensia facultativă (Pilon III) și recent apăruta pensie ocupațională (Pilon IV).

Contribuția obligatorie se aplică doar în cazul primelor doua sisteme (Pilon I și Pilon II), în anumite condiții. Respectiv, pentru Pilonul II, dacă aveți intre 18 și 35 de ani și vă angajați pentru prima dată, sunteți nevoiți să vă alegeți un fond de pensii administrat privat în primele 4 luni de la angajare. În cazul în care nu faceți acest lucru, veți fi alocați automat de către Casa Națională de Pensii la unul dintre fonduri.

Ulterior, în cazul în care fondul de pensii la care ați fost alocat nu vă convine, vă puteți transfera la cel dorit. Conform Asociației pentru Pensiile Administrate Private din România (APAPR), primul pas este semnarea actului de aderare la noul fond. Documentația trebuie cerută direct la administrator, care o poate trimite prin poștă.

Persoanele care locuiesc în București pot merge direct la sediul administratorului pentru semnarea actelor. Următorul pas este notificarea actualului administrator prin intermediul unui formular pe care îl găsiți AICI.

În cazul în care aveți între 35-45 de ani și sunteți deja angajat, puteți opta oricând voluntar pentru înscrierea la un fond de pensii administrat privat (Pilon II), dintre cele 7 fonduri de pensii autorizate de către ASF, pe care le puteți găsi AICI.

Înainte de a alege fondul de pensii este recomandat să analizați comisioanele practicate de acesta. Totuși, potrivit legii, suma totală din contul de pensie privată Pilon II nu poate fi mai mică decât contribuțiile virate în această perioadă activă, diminuate cu comisioanele de administrare și eventualele comisioane de transfer.

Pensie Pilon II: care este contribuția și ce fac fondurile cu banii

Pensie Pilon II

sursa foto: TimeShops / Shutterstock.com

Din salariul brut pe care îl încasați, 25% sunt direcționați către bugetul de asigurări sociale, dintre care 21,25% reprezintă contribuțiile la asigurările sociale (CAS - Pensie Pilon I, sănătate și șomaj), iar 3,75% ajung la pensia privată obligatorie Pilon II.

Conform legislației în vigoare, sumele cu care contribuiți lunar la pensia privată obligatorie sunt transformate de către fondul de pensii pe care l-ați ales sau la care ați fost repartizat în unități de fonduri, ceea ce înseamnă că sunteți deținător de unități de fond. Aceste contribuții sunt investite de către fondul de pensii în instrumente financiare precum: depozite, titluri de stat, obligațiuni corporative, acțiuni etc.

Află cu cât au crescut pensiile private ale românilor, din materialul ACESTA.

Cum aflați câți bani aveți la Pilonul II de pensii și când îi puteți retrage

sursa foto: Dobo Kristian/ Shutterstock.com.

Indiferent de administratorul de fond pe care îl aveți, puteți verifica suma acumulată până în prezent. În cazul în care nu știți la ce administrator aveți contul, trebuie să completați o cerere pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară ( o găsiți AICI) și veți fi contactat de administratorul fondului.

APAPR recomandă actualizarea datelor personale cu fondul, pentru a primi acasă scrisoarea anuală obligatorie, ocazie cu care puteți afla și datele de logare pentru contul online, unde vă puteți monitoriza situația financiară în timp real. Banii îi puteți obține la vârsta pensionării, într-o rată unică sau eșalonată, în situația în care intervine invaliditatea de gradul I sau II sau în cazul decesului, suma acumulată fiind plătită moștenitorilor legali.

Sursa foto: Cozine / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri