Ieri au avut loc la sediul Ministerului Transporturilor discuții între mai multe organizații din sectorul de transporturi rutiere, alături de reprezentanți ai ASF pe tema suspendării plății polițelor RCA, CASCO și CMR pe perioade cuprinse între 3 și 9 luni, pentru transportatorii care nu folosesc anumite autovehicule în contextul pandemiei de COVID-19. Dar, deși transportatorii sunt probabil îndreptățiți pentru o astfel de solicitare, o aprobare a acesteia ar putea fi însă o discriminare față de alte industrii, la fel de afectate de Ordonanțele militare, și ar conduce la colapsul pieței de asigurări din România.

La întâlnire, UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România) a solicitat suspendarea RCA, CASCO, CMR pe durata neutilizarii vehiculelor; ca durata de suspendare să fie perioada stării de urgența+ 90 de zile sau maximum 9 luni că la OUG 37 în cazul creditelor; ca suspendarea să se facă fără returnarea fizică a placuțelor de înmatriculare, întrucât sunt camioane parcate și în alte țari UE; ca procedura să fie online, prin realizarea unui formular de către STS; iar la repornirea activitații, ratele de asigurare să fie achitate 3 luni mai târziu, când firmele încaseaza banii pe prima luna lucrată.

Potrivit UNTRR, ASF ar fi agreat doar suspendarea polițelor RCA încheiate pe 12 luni, pentru o perioadă de 90 zile și că preferă o ordonanța militară pentru suspendarea RCA pe perioada stării de urgența. Însă, UNTRR și-a exprimat "rezervele că printr-o ordonanța militară se poate trata un subiect de asemenea natură, precum cel al asigurărilor RCA, deoarece pâna acum aspectele fiscale, bugetare și de finanțare au fost reglementate prin Ordonanțe de Urgența. Ordonanța Militară are aplicabilitate doar pe perioada stării de urgența, iar UNTRR își dorește suspendarea suplimentară, pentru înca 90 de zile sau 9 luni".

Ne bucurăm pentru 100 de euro pe lună și ajungem din nou în Piața Victoriei pentru mii de euro.

Cu toate acestea, "trebuie să fim conștienți că absolut toate companiile care au în folosință mijloace de transport și-ar dori să solicite suspendarea plății polițelor RCA, precum și toate persoanele fizice care NU utilizează autoturismele pe durata carantinei și a stării de necesitate. Acest fenomen ar conduce la colapsul industriei de asigurări din România și întoarcerea cu siguranță la situația nedorită din anii 2016", spun însă reprezentanții Patronatului Brokerilor de Asigurare-Reasigurare (PRBAR).

În 2016, frecvența ridicată și gravitatea daunalitatilor înregistrate pe segmentul de asigurări RCA la nivelul clienților din industria de transporturi, a dus la creșteri uriașe, uneori nesusținute, a tarifelor de primă aferente acetor tipuri de polițe de asigurări, de până la câteva zeci de mii de lei pe cap tractor.

"După 4 ani în care în piață asigurărilor au avut loc dezechilibre majore și am asistat la tarife RCA de 25.000 lei/ cap tractor, suntem în acest moment într-o situație de echilibru din punct de vedere al tarifelor RCA", au mai spus reprezentanții PRBAR.

Astfel, în opinia acestora, "orice solicitări de amânare a plății ratelor de asigurare sau de suspendare a unor contracte, nu conduc automat la suspendarea plății daunelor produse în această perioadă, acest demers putând genera dificultăți de cash-flow uriașe pentru asigurătorii RCA, chiar creșterea abruptă de tarife ulterior crizei".

Contactat de wall-street.ro, Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei operatorilor români de transport (FORT), a declarat însă că nu ar fi de acord cu amânarea sau suspendarea polițelor RCA decât dacă draftul Ordonanței va cuprinde și două amendamente, atât pentru protecția transportatorilor rutieri cât și a celei de asigurări.

"Dacă suntem de acord sau nu depinde foarte mult de ce urmări poate să aibă o asemenea propunere pentru industria de transport. Evident, că de principiu ne dorim ca în această perioada critică să nu se achite și astfel de lucruri, care și așa ar apasă greu în bugetul transportatorilor. Dar, trebuie să ne asigurăm că, atunci când vom reporni motoarele, nu o dăm în bară și ajungem să plătim cât nu merită", a arătat președintele FORT.

Mai precis, Augustin Hagiu spune că este necesar și a solicitat în acest sens un articol în viitoarea Ordonanță care "să menționeze plafonarea tarifelor RCA pe cap tractor la nivelul actual, astfel încât, după 12 luni să nu existe o explozie de tarife precum în 2016, iar asigurătorii să încerce să își recupereze pierderile pe spatele transportatorilor". De asemenea, "să se menționeze cum va fi alimentat BAAR, în cazul creșterii daunalitatii, dacă vor fi suspendate polițele RCA. Să nu ne bucurăm pentru 100 de euro pe lună acum și ajungem mâine din nou în Piața Victoriei pentru mii de euro".

BAAR îndeplinește atribuțiile de birou național auto, de organism de plată a despăgubirilor pentru daunele rezultate în urmă accidentelor auto făcute de șoferii români în afara granițelor și pentru victimele accidentelor auto cu autor necunoscut din România, fiind alimentat, în prezent, din contribuțiile lunare ale companiilor de asigurări RCA.

Volumul total al primelor brute subscrise pentru asigurările generale, în anul 2019, a fost de 8,7 miliarde de lei, în creștere cu aproximativ 8,5% față de 2018. Din total, cea mai mare pondere o deține segmentul RCA, de 46%.

Sursa foto: UnderTheSea / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri