Criza de generată de COVID-19 a adus schimbări importante în obiceiurile de consum ale românilor, care au ales să se bazeze mai mult în această perioadă pe utilizarea canalelor digitale și a mijloacelor de plată electronice. Cosmin Vladimirescu, country manager Mastercard în România și Croația, a vorbit în cadrul unui interviu acordat wall-street.ro despre felul în care vede această perioadă și lucrurile de care trebuie să țină cont plătitorii cu cardul.

Reprezentantul Mastercard este de părere că avansul plăților cu cardul nu ar trebui să fie generat de un asemenea eveniment negativ cum este pandemia de COVID-19.

”Această evoluție trebuie să fie rezultatul unui proces continuu de informare și experimentare a plăților digitale, dar și al unei educații financiare mai bune, mai ales în acele zone din România în care oamenii nu sunt puternic digitalizați și familiarizați cu tehnologia. Persoanele în vârstă sunt foarte obișnuite cu numerarul, acesta fiind singurul instrument de plată pe care îl cunosc, astfel că pot fi reticenți, într-o anumită măsură, la schimbare”, precizează Cosmin Vladimirescu.

Vladimirescu punctează faptul că este important ca aceștia să înțeleagă cum funcționează plățile electronice.

Dacă, de exemplu, oamenii ar primi pensiile sau ale beneficii sociale direct pe card, atunci am putea vedea o creștere extraordinară a adopției plăților digitale”, adaugă reprezentantul Mastercard.

Numerarul, o metodă de plață predispusă la fraude și alte vulnerabilități

Numerarul este o metodă de plată foarte predispusă la fraude și la alte vulnerabilități, precizează acesta, la polul opus, plățile electronice și digitale oferă siguranța că banii pot fi recuperați în cazul unor situații nefericite precum pierderea sau furtul cardului.

”Garanția Zero Griji este o soluție disponibilă la nivel global și valabilă pentru majoritatea produselor Mastercard, iar în baza sa, deținătorii nu pot fi trași la răspundere pentru tranzacțiile frauduloase neautorizate, dacă și-au luat toate măsurile de securitate pentru a proteja cardul și au anunțat rapid instituția emitentă despre furtul sau pierderea acestuia”, precizează Vladimirescu.

O altă soluție din portofoliul schemei de plăți este Mastercard este Identity Check, versiunea îmbunătățită a SecureCode, care se bazează pe cele mai noi standarde de autentificare, precum codul unic, recunoaștere facială, amprentă sau alte date biometrice. Totodată, consumatori pot să își monitorizeze tranzacțiile cu ajutorul alertelor SMS, care se declanșează la fiecare utilizare a cardului.

”Mai presus de toate, consumatorii trebuie să știe însă că protejarea cardului este și responsabilitatea lor și este necesar să învețe cum pot preveni frauda.”, adaugă Vladimirescu.

Recomandări privind protejarea cardului

Odată cu creșterea gradului de utilizare a canalelor digitale s-au intensificat și atacurile criminalilor informatici, care, prin metode precum campaniile de phishing, încearcă să pună mâna pe datele clienților.

Citește și BCR raportează o creștere a profitului cu 60% în T1


”Există o serie de recomandări care rămân la fel de importante, indiferent de vremurile la care ne raportăm: nu deschideți link-urile primite în e-mailuri de la surse necunoscute, faceți cumpărături doar de pe site-urile de încredere și creați întotdeauna parole cu grad ridicat de dificultate, nu divulgați datele cardului dumneavoastră și distrugeți documente tipărite, precum extrase de cont, înainte de a le arunca”, precizează Cosmin Vladimirescu.

Frauda legată de plata cu cardul este un subiect larg dezbătut în țara noastră, însă cifrele unui raport publicat de Banca Centrală Europeană în septembrie 2018 arată că România are cea mai scăzută rată pentru astfel de practici dintre tările Uniunii Europene.

”Cu toate acestea, procesul de chargeback urmează o cale clară și simplă și începe cu contactarea băncii emitente de către deținătorul cardului pentru a contesta o tranzacție. Continuă cu o investigație și reviziuire a solicitării venite din partea consumatorului de către banca emitentă și se încheie cu restituirea banilor, în cazul în care titularul ș-a luat toate măsurile de securitate pentru a proteja cardul”, explică Vladimirescu.

Citește și Orange Money a depășit 200.000 de utilizatori în România: creștere de 9 ori a tranzacțiilor

Plățile cu telefonul capătă din ce în ce mai multă tracțiune

Mai mult de 9 din 10 tranzacții efectuate cu cardurile Mastercard erau contactless la finalul trimestrului 4 din 2019. Vladimirescu este de părere că această evoluție bună a plăților contactless a pregătit terenul pentru apariția unor noi mijloace de plată precum plățile cu telefonul, care au început să capete din ce în ce mai multă tracțiune.

”Pe de-o parte, acest lucru se întâmplă datorită integrării autentificării biometrice și, prin urmare, asigurării unui nivel superior de securitate a tranzacțiilor, iar pe de altă parte, datorită apetitului românilor pentru un lifestyle digital. Desigur, cel de-al doilea argument se aplică mai ales zonelor urbane. Deși cei aflați în zonele rurale au acces la instrumentul în sine – smartphone-ul - nivelul lor de educație financiară este în continuare scăzut, fapt ce încetinește considerabil procesul de adopție, în timp ce numărul terminalelor POS din acea regiune este scăzut”, explică Vladimirescu.

Reprezentantul Mastercard crede că lansarea Apple Pay și a altor portofele electronice vor contribui și la o schimbare de paradigmă în privința plăților mobile, dat fiind că acestea utilizează smartphone-ul, un instrument care deja se află literalmente în mâinile noastre și care folosește cea mai securizată metodă de autentificare: pe noi înșine.

”De exemplu, potrivit Băncii Transilvania, în trimestrul trei din 2019, numărul utilizatorilor BT Pay era de peste 300.000, dublu față de luna decembrie 2018. În același timp, în trimestrul trei al anului erau 20.000 de utilizatori George Pay, număr care s-a dublat până la finalul anului, conform rapoartelor BCR. Aceste cifre ne arată că este posibil să asistăm la o creștere exponențială a utilizării portofelelor electronice, în scurt timp”, precizează Vladimirescu.

Mastercard a crescut recent limita pentru plățile contactless în 30 de țări europene, inclusiv România, unde consumatorii vor putea să efectueze plăți contactless de până la 200 de lei, fără introducerea PIN-ului, indiferent dacă aleg să plătească prin intermediul cardului, telefonului sau a altor dispozitive inteligente.

Este nevoie de multă responsabilitate și eforturi de colaborare pentru a trece peste criză

Acesta este de părere că dezvoltarea unor inițiative și acțiuni alături de alte instituții sau companii, private sau de stat, reprezintă o urgență în scopul obținerii celor mai bune rezultate posibile, mai ales în situația actuală.

”Este nevoie de multă responsabilitate și eforturi de colaborare pentru a trece peste criză, așadar sper să asistăm la apariția tot mai multor parteneriate relevante. Companiile se află într-o poziție privilegiată, care le oferă posibilitatea de a face bine în comunitățile în care activează”, adaugă Vladimirescu.

Citește și Banca Transilvania anunță un profit de 261 de mil. de lei in primul trimestru: scădere de 40% față de anul trecut

Mastercard a anunțat un angajament global de 125 milioane de dolari, alături de Fundația Bill & Melinda Gates și Wellcome, pentru a sprijini misiunea Therapeutics Accelerator de dezvoltare a vaccinurilor și tratamentelor la scară largă într-un timp cât mai scurt. Universitatea Washington, Universitatea Oxford și Institutul La Jolla pentru Imunologie, instituții de prestigiu în domeniile lor de activitate, au primit deja 20 de milioane de dolari pentru a facilita o mai bună înțelegere a modului în care medicamentele și anticorpii deja existenți pot contribui la gestionarea pandemiei.

La nivel local, compania s-a alăturat Asociația Dăruiește Viață în lupta împotriva COVID-19, printr-o donație de 100.000 euro, folosită pentru achiziționarea de echipamente medicale în tratarea persoanelor infectate.

”Totodată, sprijinim inițiativa de solidaritate #Acum a partenerilor noștri de la Kane, prin care restaurantul funcționează, temporar, ca o bucătărie comunitară, cu dublu obiectiv: susținerea industriei – prin utilizarea ingredientelor de la producători locali care încă au posibilitatea de livrare în această perioadă, și prin angajarea bucătarilor de la alte restaurante care și-au suspendat temporar activitatea –, precum și susținerea medicilor și a personalului medical din prima linie, cărora le asigură o masă caldă și hrănitoare pe perioada stării de urgență”, precizează Vladimirescu.

De asemena, Mastercard mai derulează o campanie alături de OMV Petrom și face parte și din proiectul Donează pentru linia întâi, dezvoltat de eMAG, Banca Transilvania și Mobexpert.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri