Segmentul Retail pare să fie primul vizat, atât de reglementările autorităților europene și naționale, care pun accent pe promovarea și protejarea intereselor consumatorilor individuali, cât și de furnizorii de soluții. Tendința este vizibilă și pe piața românească unde deja câteva bănci au adăugat sau urmează să adauge curând, în aplicațiile proprii de internet / mobile banking destinate clienților retail, posibilitatea de a vizualiza soldurile și tranzacțiile din conturile deschise la alte bănci. De asemenea, când vine vorba despre segmentul Corporate, analiștii din domeniu se concentrează asupra oportunităților care se deschid pentru instituțiile financiare și pentru companiile fintech și prea puțin asupra beneficiilor pe care le-ar putea aduce Open Banking companiilor în general.

Sa înțelegem de aici că Open Banking nu are prea multe lucruri de oferit firmelor, în calitatea lor de consumatori de servicii financiare? Părerea mea este că, dimpotrivă, pentru Open Banking tocmai pe acest segment se regăsesc nevoi imediate, oportunități deja bine definite de a contribui la creșterea competitivității afacerilor! Când spun asta, am în vedere domenii largi de aplicabilitate cum ar fi:

  1. Disponibilitatea informațiilor privitoare la conturile bancare în timp real în sistemele care ajută companiile în luarea deciziilor (Management Information Systems). Ca să înțelegem utilitatea unei astfel de facilități, nu avem decât să ne gândim ce înseamnă urmărirea cashflow-ului și a execuției bugetare pentru o firmă care are conturi deschise la mai mult de o bancă:
  • Conectarea periodică la aplicațiile de internet / mobile banking ale fiecărei bănci pentru a prelua ultimele încasări/plăți și soldul curent;
  • Introducerea manuală a acestor informații în evidențele financiare;
  • Generarea rapoartelor (situații curente, proiecții etc.)

Open Banking deschide posibilitatea automatizării tuturor acestor pași astfel încât firma să aibă permanent vizibilitate asupra poziției sale financiare curente. În plus, informațiile cu privire la conturi pot fi îmbogățite înainte de a fi infuzate în sistemele informatice interne (de exemplu, alocate pe categorii de buget) sau pot declanșa procese automate (de exemplu, plasamente overnight pentru fondurile disponibile).

  1. Integrarea fluxurilor de plăți în procesele de afaceri ale companiilor: companiile au deja la dispoziție o mulțime de sisteme mai mult sau mai puțin sofisticate din sfera ERP (Enterprise Resource Planning) care le ajută să își administreze diverse aspecte ale afacerii: aplicații financiar-contabile, soluții de administrare a personalului, aplicații de gestiune a contractelor, soluții de automatizare a fluxurilor de lucru etc. Niciunul dintre aceste sisteme nu are însă acces la resursele financiare ale companiei, la conturile bancare ale acesteia, astfel că procesele de lucru pe care le orchestrează se „fracturează” în momentul în care trebuie inițiată o plată sau interogat soldul unui cont bancar, pentru continuarea procesului fiind necesară acțiunea manuală a unui operator. Cu ajutorul Open Banking însă ordinele de plată pot fi transmise automat către bancă de îndată ce ștatul de plată al salariilor este întocmit sau factura unui furnizor a devenit scadentă.
  1. Noi mijloace de plată pentru angajați: în prezent, pentru a da angajaților posibilitatea să plătească produse sau servicii, firmele fie le eliberează numerar ce urmează a fi decontat ulterior, fie cer băncilor emiterea de carduri. Ambele opțiuni vin însă la pachet cu costuri și efort administrativ: retragerea de numerar e comisionată, păstrarea numerarului costă, procedurile avans / decont sunt inflexibile și dau de lucru departamentului financiar-contabil, cardurile bancare au costuri de administrare, emiterea / administrarea limitelor / închiderea cardurilor iau timp etc. Open Banking deschide posibilitatea implementării unor fluxuri de plată inovatoare, cu mecanisme complexe de administrare a drepturilor de inițiere și aprobare a plăților, care sa descarce firmele de costurile și efortul mai sus amintite.

Pentru a veni în întimpinarea acestor nevoi, Smart Fintech pregătește lansarea SmartPay, un serviciu de inițiere a plăților care permite integrarea fluxurilor de plată în restul proceselor de afaceri ale unei firme, respectiv implementarea de noi procese care să aducă resursele financiare ale firmei acolo unde este nevoie de ele, în momentul în care este nevoie de ele.

Citeste si:
(P) Top 5 provocări în construirea unui PSD2 Integration Hub în...
(P) Top 5 provocări în...