Piețele mai avansate la capitolul open banking ne demonstrază că, odată ce un comerciant obține consimțământul clientului pentru a avea acces la datele lui bancare și istoricul tranzacțiilor, acesta poate să îi ofere produse și servicii personalizate și chiar să crească gradul de securitate al tranzacțiilor prin efectuarea unor analize de risc, a declarat Andrei Dumitru, Executive Partner IT Smart Systems, în cadrul primului Meetup Future Banking.

Dezbaterea de la primul Meetup Future Banking, din 19 noiembrie, un eveniment organizat în parteneriat cu ING Bank România și Mastercard, poate fi ascultată integral ca podcast pe următoarele platforme (Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify, Anchor FM) sau în link-ul de la finalul articolului.

Potrivit specialistului în open banking, un jucător din retail sau comețul electronic care primește de la client consimțământul explicit pentru a avea acces la informațiile sale despre conturile bancare (conturi curente, conturi de economii) și istoricul tranzacțiilor poate să dezvolte produse inovatoare, să realizeze un sistem de scoring, analiza de risc a tranzacțiilor viitoare sau să îi ofere servicii personalizate.

Piața din Marea Britanie poate fi o bună sursă de inspirație la acest capitol, pentru că sunt proiecte în care comercianții au început să analizeze tranzacțiile pe care le fac clienții pe toate conturile bancare și apoi le stabilesc profilul de cumpărător.

Este un use-case pe care încercăm să îl demonstrăm și noi în hub-ul nostru de open banking – SmartPG. Comercianții pot gândi astfel de soluții inovatoare prin care să ușureze un flow de cumpărături sau să creeze produse și servicii noi - Andrei Dumitru, IT Smart Systems

Tot în acest context, și o bancă poate să analizeze datele și tranzacțiile clientului de la alte bănci pentru a-i prezenta o ofertă mai bună sau servicii mai relevante.

De exemplu, spune specialistul IT Smart Systems, tot în Marea Britanie sunt proiecte bazate pe open banking ce analizează ciclul salariului unui consumator.

"Se determină din lista de tranzacții printr-un algoritm de machine learning ziua în care de obicei clientul ia salariul. Apoi analizează cum ajunge acesta în ziua de salariu. Cu zero bani în cont? Cu economii? Și în baza acestui context de client, inclusiv băncile pot să se gândească să îi ofere un cont de economii sau un card de credit", a explicat Dumitru.

Dacă pentru bănci astfel de proiecte sunt accesibile și trebuie doar să existe viziunea și voința, pentru comercianți sau alți actori non-bancari situația stă puțin diferit.

Pentru a oferi astfel de opțiuni bazate pe PSD2, comercianții locali trebuie să se autorizeze ca TPP (third party providers) la BNR și, deocamdată, niciun altfel de jucător nu a fost licențiat de banca centrală pentru a intra în arena de open banking.

“În România nu s-a certificat direct la BNR niciun TPP, deocamdată. Înțelegem că procesul trebuie să fie unul cât se poate de serios, iar verificările riguroase și ne așteptăm să existe și o încurajare, un sprijin activ din partea BNR în a crește acest ecosistem”, atrage atenția Andrei Dumitru.

El a precizat că Smart Fintech, un spin-off al IT Smart Systems, lucrează cu BNR la procesul de licențiere și se așteaptă din partea reglementatorului la un sprijin activ pentru Fintech-uri și alți TPP, având în vedere că open banking este o oportunitate pentru tot ecosistemul.

Andrei Dumitru a fost prezent ca speaker la primul Meetup Future Banking, pe care îl puteți asculta integral ca podcast mai jos. Andrei se ocupă împreună cu echipa IT Smart Systems de digital customer experience în zona produselor de open banking, dezvoltând un hub de PSD2 (Smart PG), o aplicație de personal finance management (Ryke) și una dedicată companiilor (Finest).

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri