Fluxurile de creditare digitală dezvoltate în România sunt la fel de performante precum cele din Statele Unite, Marea Britanie sau Germania și ne permit să acordăm credite fără interacțiune umană în doar câteva minute, a declarat Petr Baron, CEO al TBIF (TBI Bank).

De altfel, tehnologii folosite de Goldman Sachs pentru a deschide relația cu posesorii de carduri Apple sunt utilizate și de TBI Bank, o bancă pentru care Bulgaria și România sunt piețele cheie.

Baron subliniază că fintech-uri precum Klarna, Affirm, Afterpay și companii mari de tehnologie sunt modele de inspirație pentru TBI, dar “mindset-ul antreprenorial este cel mai important, pentru că ne permite să gândim că putem face orice”.

Mulți antreprenori tineri din Fintech nu au o înțelegere profundă a serviciilor financiare și care sunt cerințele unei bănci. Învață din mers unele lucruri și cred că dacă sunt mai techie (pricepuți la tehnologie - n.r.) pot să facă banking mai bine. Uneori se întâmplă, dar adesea nu reușesc, pentru că un produs bancar trebuie să fie și profitabil - Petr Baron, TBIF (TBI Bank)

Petr a devenit CEO la 26 de ani și a trăit multe dintre transformările banking-ului. Dar, timp de mai bine de 14 ani a condus instituții financiare și și-a dat seama că bankingul este despre mindset-ul potrivit și despre mobilizarea oamenilor.

“Dacă iei o decizie în această sală de board (locul în care am avut interviul), oamenii pleacă de aici cu o idee, un plan, dar trebuie să-l comunice către alte sute de oameni. Dacă acea decizie nu se bazează pe valori clare, comunicarea se va transforma într-un eșec“, a declarat Petr.

Învață ceva în fiecare zi și fii deschis la greșeli

Managerul grupului TBI crede că băncile tradiționale pierd pe termen lung dacă nu încurajează o cultură a greșelilor, iar acest lucru se vede mai ales în Europa de Est, unde, poate și din cauza suprimării regimurilor comuniste, am fost învățați că a greși este ceva rău.

“Toți facem greșeli zi de zi, dar trebuie să învățăm din ele. Abordarea noastră de a fi deschiși la eșecuri, de a le sărbători chiar, este foarte importantă și are legătură cu mindset-ul de fintech, unde să greșești repede este foarte important“, a spus Petr Baron.

El a mai precizat că, deși TBI este un jucător mic, acest lucru prezintă și avantaje, pentru că poate fi o bancă mai agilă și mai creativă.

TBI Bank poate fi considerată o bancă de talie mică raportat la active, dar în ceea ce privește numărul de clienți deserviți s-ar număra printre băncile de top. În 2020, grupul TBI a înregistrat 1 milion de aplicații de credit în cele două piețe majore: România și Bulgaria, ceea ce, potrivit managerului TBI, ar plasa banca chiar în top 3 în aceste două țări, dar și în rândul campionilor în creditare din întreaga Europă de Sud-Est.

Petr a dezvăluit și faptul că urmărește ca TBI Bank să deschidă o a treia piață cheie în regiune, în contextul în care prin pașaportul european a început să ofere servicii financiare în Germania (depozite) sau Suedia (credite).

“Peste tot facem lucrurile în digital și operăm în aceste piețe fără o prezentă umană sau infrastructura masivă specifică băncilor tradiționale. A treia țară va deveni și ea o piață cheie pentru noi“, a subliniat CEO-ul TBI, fără însă să dezvăluie despre ce țară este vorba.

Bulgaria vs. România: care sunt diferențele dintre cele 2 piețe

Managerul TBI Bank a precizat că, deși sunt unele diferențe în ceea ce privește produsele, strategia TBI în cele două piețe cheie s-a bazat în principal pe următoarele 4 produse:

  • TBI Pay, soluția de finanțare direct în magazine, un produs în care TBI este lider în ambele piețe
  • Împrumuturile de nevoi personale, care sunt acordate clienților fără ca aceștia să justifice vreo achiziție
  • Depozitele pentru a obține fondurile necesare creditării
  • Soluțiile de banking pentru companii

"Aceste 4 produse sunt disponibile în ambele piețe. În Bulgaria suntem puțin mai avansați pe linia de produse, pentru că oferim și un card de credit. Acesta este mobile-first, iar clientul are o limită de credit setată, care se ajustează însă în funcție de comportamentul de shopping și alți indicatori de risc", a subliniat CEO-ul TBI Bank.

Pe de altă parte, în România, punctul de plecare al TBI a fost diferit, iar rețeaua de unități, 60 la număr, este mai mică decât în Bulgaria. De aceea, strategia TBI Bank a fost să investească mai mult în soluțiile de finanțare la comercianți.

În Bulgaria suntem mai avansați pe oferta de daily banking, în timp ce România are un avans în ce privește soluțiile de la comercianți - Petr Baron

"Dacă comercianții parteneri vând mai mult prin creditele acordate de noi, mai mulți clienți sunt înrolați de către bancă și ulterior putem să le oferim mai multe produse, precum creditul de nevoi personale sau cardul de debit. Scopul final este însă standardizarea ofertelor în cele 2 piețe", a explicat Petr.

Întrebat de lansarea cardului de credit și în România, CEO-ul TBI nu a precizat o dată clară de lansare, ci doar că este în plan.

Citeste si:

    “Avem o viziune foarte amplă în privința produselor pe care le pregătim. Nu îmi place să vorbesc prea mult până când nu o construim, dar vrem să ne dezvoltăm mai mult decât se așteaptă din partea unei bănci. Vrem un ecosistem dedicat comerțului, care să ajute magazinele să vândă mai mult și să aibă succes, cât și clienții care vor avea acces la acest ecosistem digital”, a mai declarat Petr Baron.

    Creditul digital la comercianți, vedeta anului 2020. Cât de rapid poți lua un astfel de împrumut?

    Până la cardul de credit, împrumutul livrat direct la comercianți printr-un flux 100% online a fost vedeta ultimului an, managerul băncii precizând că pandemia a ajutat TBI să obțină o rată de creștere a volumelor acestui produs de 3 cifre (peste 100%).

    De asemenea, Petr Baron a lăsat să se înțeleagă că următorul pe lista produselor care vor avea un flux 100% digital este creditul de nevoi personale.

    Citeste si:

      În plus, chiar și fluxul digital cu identificare video prin care TBI Bank a surprins piața acum aproape 3 ani (mai 2018) trece la un alt nivel. Dacă la început experiența video nu era cea mai confortabilă pentru clienți, în prezent, biometria a simplificat și mai mult experiența.

      Cât privește rapiditatea unui astfel de flux digital, mai ales că un client accesează creditul din magazinul online și așteaptă aprobarea lui cu produsul în coșul virtual de cumpărături, CEO-ul TBI Bank a explicat că un client recurent poate primi aprobarea chiar și în 20 de secunde, însă timpul total până când produsul cumpărat este finanțat depinde și de verificarea în baza de date a ANAF.

      Timpul mediu, în cele mai multe cazuri, este de 2-3 minute.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


      Setari Cookie-uri