Consumatorii trebuie să urmărească, în mod activ, să le fie respectate drepturile prin contractele de creditare dacă vor să obţină rapid bani de la o Instituţie Financiară Nebancară (IFN), să citească integral contractele şi să se asigure că au înţeles, clar, condiţiile, avertizează directorul general al ANPC.

Acesta precizează că înainte de semnarea contractului de credit, trebuie efectuate comparaţii între mai multe oferte de credit şi subliniază totodată că important este costul creditului şi nu neapărat uşurinţa în a obţine împrumutul.

În context, Paul Anghel arată că cerinţele şi documentaţia de credit pot fi mai simplificate la Instituţiile Financiare Nebancare, însă costurile creditelor oferite de bănci sunt mult mai mici în comparaţie cu IFN-urile.

"Costurile creditelor oferite de bănci sunt mult mai mici în comparaţie cu IFN-urile. Nu toate IFN-urile au costurile la fel! Recomandarea este ca un client care doreşte să acceseze un credit să analizeze Dobânda Anuală Efectivă (DAE) înainte de semnarea contractului de credit pentru a nu plăti costuri prea mari şi să efectueze comparaţii între mai multe oferte de credit (...). Cerinţele şi documentaţia de credit pot fi mai simplificate la IFN-uri, însă ceea ce contează nu este rapiditatea/uşurinţa cu care obţineţi creditul, ci costul creditului să fie mai redus şi dumneavoastră să aveţi capacitatea de a rambursa împrumutul cât mai uşor", a precizat Paul Anghel, pe pagina de socializare.

Băncile, mult mai reglementate decât IFN-urile

Potrivit reprezentantului ANPC, băncile sunt mult mai bine legiferate şi reglementate în comparaţie cu IFN-urile.

"O bancă are funcţionalităţi mult mai complexe în comparaţie cu un IFN care acordă credite. Banca este o entitate a cărei activitate constă în principal în atragerea de depozite sau de alte fonduri de la public, acordarea de credite, servicii de plăţi, emiterea de garanţii şi asumarea de angajamente, tranzacţionarea în cont propriu şi/sau pe cont propriu în condiţiile legii, emitere şi administrare mijloace de plată etc.", precizează directorul general al ANPC.

În aceste condiţii, Anghel recomandă consumatorilor să citească contractul de credit înainte de semnare şi să pună întrebări acolo unde sunt termeni neclari. De asemenea, clienţii trebuie să realizeze o analiză pertinentă a capacităţii de rambursare a creditului.

Totodată, Anghel atrage atenţia că pe parcursul derulării unui credit pot să apară riscuri legate de creşterea dobânzii dacă dobânda este variabilă, privind cursul de schimb şi de incapacitate de plată din cauza pierderii/ reducerii veniturilor.

"Citiţi cu atenţie informaţiile privind dobânzile penalizatoare din contracte. Şi atenţie la creditele fără dobândă în prima etapă, este posibil ca ulterior să constataţi că aveţi mai mult de plătit", subliniază oficialul ANPC.

De asemenea, cei care doresc obţinerea unui credit de la un IFN, trebuie să verifice dacă în contract este precizat corect costul total al creditului, suma totală pe care trebuie să o ramburseze, dar şi dacă este menţionată valoarea dobânzii, dobânda penalizatoare şi dobânda aferentă reeşalonării plătită în avans. Consumatorii trebuie să se asigure că dobânda penalizatoare nu este mai mare de 3 puncte procentuale peste dobânda curentă şi că în contractul de credit nu există informaţii contradictorii.

Atenție la costuri și comisioane ascunse!

Potenţialii clienţi ar trebui să verifice dacă în contract sunt menţionate alte comisioane decât cele permise de lege (comision de analiză dosar, comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent, compensaţie în cazul rambursării anticipate, costuri aferente asigurărilor şi, după caz, dobânda penalizatoare, alte costuri percepute de terţi, precum şi un comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor), dacă se specifică clar şi concis dreptul de rambursare anticipată şi dacă există procedură clară de rambursare anticipată parţială sau totală şi să solicite un exemplu de calcul DAE reprezentativ.

Atunci când se are în vedere contractarea unui credit este important să fie solicitat graficul de rambursare în anuităţi egale sau rate descrescătoare, iar clienţii nu trebuie să ofere comisionul de administrare în avans şi în totalitate.

Alte sfaturi ale directorului general de la Protecţia Consumatorilor se referă la solicitarea unui document care dovedeşte stingerea obligaţiilor contractuale. În plus, clienţii ar trebui să se asigure că la un credit de 60 de luni nu plătesc 59 de luni doar dobânda, după care, în ultima lună, trebuie să restituie suma împrumutată.

În postarea sa, Paul Anghel face referire la o cercetare de piaţă care a arătat că 60% dintre debitori nu cunosc diferenţa dintre o bancă şi o instituţie financiară nebancară (IFN). De asemenea, aceeaşi cercetare a evidenţiat că 2 din 5 români nu au acces la produse şi servicii financiare iar nivelul de utilizare a serviciilor financiare de bază este cel mai scăzut din Europa.

Acesta oferă şi exemple de niveluri ale dobânzilor la credite oferite de bănci, valabile în iulie. Acestea variază de la 3,81% pentru un credit ipotecar nou contractat, în euro, la 5,5% pentru un împrumut ipotecar în lei, 5,49% pentru un credit de consum în euro şi 10,96% pentru un credit de consum în lei.

"Toate sfaturile de mai sus reflectă, în principal, legislaţia deja aplicabilă. Astfel, nu este suficient pentru cei care vor să obţină un credit de la un IFN să se bazeze pe faptul că drepturile le vor fi respectate, din cauză că aşa prevede legea. Consumatorii trebuie să urmărească, în mod activ, să le fie respectate drepturile. Iar cel mai uşor mod de a începe, este să citească integral contractele, asigurându-se că au înţeles, clar, condiţiile de creditare", a mai arătat Paul Anghel, în postarea sa pe reţeaua de socializare.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri