Industria financiară a trecut prin schimbări structurale majore în ultimii trei ani, timp în care cash-ul a pierdut serios teren în favoarea plăților digitale, interacțiunea directă client-bancă s-a redus, în vreme ce modelele de plată inovatoare au devenit tot mai acceptate. La ediția de anul acesta a Competiției Bank of the Year, organizată de Mastercard, cu sprijinul wall-street.ro, juriul va alege instituțiilor financiare bancare și non-bancare din România care s-au adaptat cel mai bine la schimbările de trend și care au performat în 2022.

Serviciile și cumpărăturile online au crescut enorm în anii dominați de pandemia COVID-19, iar acest lucru a făcut ca un număr mare de persoane, care până recent nu realizaseră nicio achiziție pe internet, să se alăture masei de clienți digitali ai băncilor și fintech-urilor. Acest lucru a obligat instituțiile financiare să își adapteze sistemele astfel încât lucruri precum deschiderea unui cont, contractarea unui credit, plățile și livrarea de servicii online să fie cât mai fluide și naturale pentru noul public.

Ceea ce astăzi numim ”onboarding”, adică prima interacțiune a clientului cu banca, a urcat în topul priorităților pentru instituțiile financiare, care trebuie să creeze experiențe simple, rapide și personalizate pentru clienții ale căror cerințe devin tot mai mari într-o eră digitală. Onboardingul și procedura know your customer (KYC) au devenit esențiale în noua realitate a banking-ului digital. Aceste elemente extrem de importante, care s-au transferat din zona offline în cea digitală, trebuie să fie rapide și totodată să includă elementele esențiale de securitate și de identificare a unui utilizator în relația cu banca.

Cashless devine o necesitate

Creșterea tranzacțiilor cashless nu reprezintă un trend temporar, existent doar în timpul pandemiei, un studiu realizat de către Deloitte arătând faptul că utilizarea banilor cash va reveni, cel mai probabil, la doar 30% din nivelul înregistrat în perioada pre-COVID19. Mai mult, în SUA, 24% dintre respondenții la sondajul Bain & Co. Covid19 Pulse Survey (desfășurat în iunie-iulie 2020) au spus că se așteptau să reducă utilizarea numerarului chiar și după încheierea pandemiei.

Potrivit datelor Eurostat, proporția utilizatorilor de internet din UE care au făcut achiziții online a crescut la 75% în 2022, comparativ cu 55% în anii pre-pandemici. România a fost printre primele țări în topul creșterilor, la nivelul țării noastre înregistrându-se un avans de 41 puncte procentuale (nivel prepandemic vs 2022).

Creșterea comerțului electronic și a plăților contactless a consolidat poziția furnizorilor de servicii de plată nebancare, și a forțat băncile să țină pasul cu schimbările de trend. Printre noii jucători apăruți în piață sunt fintech-urile care au început să opereze propriile ”portofele electronice” oferite clienților și care au oferit noi tehnologii ce permit plățile în afara sistemului bancar.

Pentru a-și menține rolul central în sistemul global de plăți, băncile au trebuit să se adapteze schimbărilor de trend oferind servicii mai ușor de utilizat pentru clienți. Aceste schimbări nu sunt însă ieftine, iar instituțiile de credit trebuie să facă investiții IT semnificative, fapt care generează noi provocări într-o perioadă oricum dominată de incertitudine.

Având în vedere acest context, nu trebuie trecute cu vederea nici provocările ce țin de reglementarea și supravegherea sistemului financiar-bancar, care ar trebui recalibrate. Astfel, competiția din sector ar trebui promovată, ținându-se însă cont de faptul că regulile ar trebui să fie aceleași atât pentru jucătorii tradiționali cât și pentru jucători ”disruptive”, recent apăruți în piață și a căror activitate uneori nu este acoperită de vechile reglementări.

Nu în ultimul rând, reglementările naționale și europene trebuie adaptate astfel încât să protejeze interesele consumatorilor într-o lume în care inteligența artificială și utilizarea tot mai pronunțată a ”big data” generează riscuri tot mai mari în privința politicilor de confidențialitate.

ESG – standardele de business care nu mai pot lipsi din strategia pe termen lung a companiilor

Realist vorbind, până acum câțiva ani, subiectul ESG (Environmental, Social, Governance) era aproape inexistent atât pe plan local cât și în regiune.

Piața locală se aliniază însă la standardele de business din Occident, iar interesul pentru ESG este clar în creștere. Produsele financiare verzi, precum obligațiunile sau creditele verzi, sunt principalul mod în care băncile implementează acest concept.

Criteriile ESG au urcat și în lista priorităților pentru investitori, fluxurile de bani fiind tot mai des îndreptate către companii care au o strategie bine definită în acest sens.

Ținând cont de acest lucru, la ediția de anul acesta a Mastercard Bank of The Year va fi oferit în premieră un trofeu companiei financiare care a avut cea mai consistentă activitate de mediu în 2022.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri