Creșterea generalizată a dobânzilor a contribuit semnificativ la creșterea încasărilor înregistrate de bănci în 2022. În Europa, venitul mediu per client bancar a atins nivelul de 650 euro, cel mai înalt din 2015 până acum, în vreme ce în România băncile înregistrează un venit de aproximativ 220 euro/client, arată raportul "European Retail Banking Radar", realizat de Kearney, companie globală de consultanță în management

Cea de-a cincisprezecea ediție a raportului anual se concentrează pe evaluarea performanțelor a 89 de bănci de retail active în 21 de țări.

Veniturile per client înregistrate de bănci au urcat anul trecut, în Europa de Este cifra urcând cu 18,7%. Media din această regiune este de 220 euro, băncile din România fiind ușor sub această cifră. Banca Transilvania este cea mai mare instituție de credit locală, având anul trecut 3,5 milioane de clienți persoane fizice.

Băncile din Elveția au cele mai mari venituri/client, în medie de circa 1.650 euro. Media înregistrată în vestul continentului este de 584 euro/client.

Marea Britanie se remarcă prin cea mai ridicata creștere a veniturilor/client, cu un procent de 16,5% comparativ cu 3,8% in Franța, 3,5% în Germania și 4,6% în Italia.

În ultimii 15 ani, productivitatea a înregistrat creșteri dramatice; creșterea în ceea ce privește productivitatea per angajat, aproape dublându-se (197%) față de nivelul înregistrat în anul 2008, și productivitatea per filială înregistrând o creștere aproape triplă (284%).

Gestionarea costurilor rămâne un element critic

”Îmbunătățirile în tehnologie și digitalizare au susținut cu siguranță acest salt în productivitate și au permis reducerea amprentei fizice, precum și reducerea numărului de angajați”, menționează specialiștii Kearney.

Numărul total de angajați la băncile europene s-a redus cu 16% între anii 2008 și 2022, iar numărul sucursalelor s-a redus cu 42%. Cu toate acestea, acest lucru nu s-a tradus într-o bază de cost global mai scăzută, ci a crescut cu 2.3%, ajungând la 188 de miliarde de euro anul trecut.

”Totuși, pentru a asigura același succes precum în anul 2022, băncile trebuie să continue să-și concentreze eforturile în limitarea și reducerea costurilor. Această misiune se va dovedi a fi una provocatoare, având în vedere contextul actual, marcat de o inflație semnificativ mai mare decât în orice moment din ultimii 10 ani”, adaugă reprezentanții companiei de consultanță.

Alte constatări din Europa:

  • Creșterea veniturilor (7%) a depășit semnificativ volumul de creștere a afacerilor (4%) pentru prima dată în istoria Retail Banking Radar.
  • Proviziile generale de risc ca procent din venit au crescut ușor de la 5% în 2021 la 6,5% în 2022.
  • Profitul total în 2022 a crescut cu 11,9% YoY.
  • Depozitele totale ale clienților au crescut cu 3,7% YoY.
  • Venitul per angajat a crescut cu 10.2% în 2022 YoY.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri