Concurenta pe retail a bulversat nivelul dobanzilor bancare
Piata monetara romaneasca se confrunta cu o situatie total atipica. Dobanzile bancare sunt extrem de diferentiate de la o banca la alta sau chiar in interiorul aceleiasi banci, fie ca este vorba de depozite sau credite in lei sau de valuta. Recent, BCR, cea mai mare banca din sistem, a majorat dobanzile la depozitele in dolari. In mod normal, miscarea data de cea mai mare banca din sistem ar putea fi interpretata ca un semnal. Cu toate acestea, trebuie amintit faptul ca, in urma cu trei luni, tot BCR a crescut la un nivel foarte inalt dobanda la creditul de nevoi personale in valuta, la 15,61%. Si totusi nu se poate vorbi de un trend crescator al dobanzilor la creditele in valuta. Din contra, doua banci, Banc Post si Volksbank, au redus dobanzile de acest gen la nivelul de 7,5% si chiar 7%. Daca la depozitele in valuta am putea asista la usoare cresteri de dobanda (nu datorita majorarilor operate de BCR care au fost generate de nevoile bancii de refinantare, ci datorita conjuncturii internationale), la dobanzile active nu sunt de asteptat miscari de acest gen. Concurenta este prea acerba pe segtmentul de retail.

In cazul dobanzilor la lei, trendul este in continuare descendent. Cu toate acestea, discrepantele intre dobanzile practicate de banci sunt si aici foarte mari. La depozite, dobanzile variaza intre 5% si 9%, iar la credite, intre 9,5% si 27%. Una din explicatiile acestor discrepante dintre dobanzi se leaga de evolutia cursului de schimb, a inflatiei si de nivelul real pozitiv al dobanzilor la lei. Neconcordanta dintre cele trei desparte de fapt piata monetara in doua: lei si valuta, spune Sorin Mititelu, directorul Diviziei Retail Banca Romaneasca.

In acest context, in Romania exista doua piete diferite, pe lei si pe valuta, si ceea ce este mai interesant deriva din faptul ca fiecare piata are actorii sai. Bancile cu capital romanesc sunt dependente de moneda nationala si au probleme cu refinantarile pe valuta, iar cele straine, nefiind dependente de valuta sau de resursele in moneda nationala, isi permit sa scada dobanzile la depozitele in lei pana la nivelul de 5%-6%.

Situatia descrisa transforma, practic, dobanda bancara intr-un instrument de marketing si vanzari. Concurenta de pe retail indeamna astfel bancile comerciale sa apeleze la o serie de extreme care se pot dovedi a fi in avantajul clientilor. Trebuie subliniat insa ca diferentele foarte mari dintre dobanzile practicate de diferite banci nu se reflecta si in diferente la fel de mari la nivelul costului total al creditului sau al depozitului.

Presedintele CEC, Eugen Radulescu, subliniaza chiar ca majorarile de dobanda la depozitele in valuta sunt pentru luat ochii, deoarece comisioanele foarte mari de retragere a numerarului anuleaza bonificatia doanzii In concluzie, chiar daca exista preocupari pentru economisirea in valuta, momentan poate doar o crestere a cotatiilor dolarului la nivel mondial ar putea destabiliza suprematia leului ca moneda de investitie.

La nivelul creditelor in moneda nationala, se va continua tendinta de ieftinire a creditelor si micsorare a marjelor practicate de banci. Totusi, discrepantele intre dobanzile practicate de banci se vor pastra.

Dobanzile la creditele nenominalizate

Bancile isi regleaza dobanzile bancare in functie de produsele pe care vor sa le promoveze. La creditele vechi in lei, se regasesc dobanzi de 27% si chiar 28%.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri