In urma unui sondaj realizat de KPMG si condus de publicatia CFO Europe, avand drept interlocutori directorii financiari (CFOs), a reiesit ca firmele se concentreaza pe solutii pe termen scurt pentru a diminua presiunea creata de criza financiara.
Aceasta strategie se realizeaza prin negocierea unor termene de plata mai lungi cu furnizorii lor (aproape jumatate dintre respondenti) si inasprirea conditiilor de creditare.

In plus, 92% dintre respondenti au spus ca, in cele mai multe cazuri, clientii incearca sa amane termenele de plata, in timp ce 87% au raspuns ca furnizorii solicita plata anticipata a facturilor.

Sondajul realizat de KPMG asupra unui numar de peste 500 de companii din Statele Unite, Marea Britanie si Europa a pus in discutie modul in care directorii financiari pot echilibra nevoia pe termen scurt de a obtine lichiditati cu nevoia pe termen lung de a aduce modificarile organizatorice necesare pentru a sustine performantele legate de capitalul de lucru.

Sondajul ofera cateva lectii utile si pentru companiile romanesti. Dupa cum explica Serban Toader, Senior Partner la KPMG, “Pana in prezent, economia Romaniei nu a fost foarte grav afectata de criza financiara mondiala. Cu toate acestea, au inceput sa apara dificultati legate de acesul la finantare al companiilor si bancile au devenit mai precaute in acordarea imprumuturilor. In consecinta, firmele romanesti ar trebui sa urmareasca cu atentie evolutia situatiei globale si sa se pregateasca pentru o perioada in care riscul lipsei de lichiditati ar putea sa creasca. Mesajul acestui studiu este ca firmele ar trebui sa treaca dincolo de pragul solutiilor rapide si sa se orienteze spre modificari structurale mai profunde pe care ar trebui sa le implementeze, astfel incat sa fie mai bine pozitionate pentru a rezista intr-un mediu economic mai putin propice.”

In urma acestui sondaj, a reiesit ca doar 14 % dintre respondenti au spus ca prognoza cash-flow-ului a fost corecta in ultimele 12 luni, in timp ce numai 5% au spus ca nici macar nu au incercat sa faca vreo forma de astfel de prognoza.

Mai putin surprinzator, studiul a aratat ca mai mult de 40% dintre respondenti au afirmat ca aceasta criza financiara are un efect negativ sau extrem de negativ asupra accesului lor la credite si asupra costului creditului.

Cu toate acestea, managementul cash-ului ramane prioritatea majora pentru doar putin sub un sfert dintre respondenti (24%), in timp ce 61% o descriu ca fiind una dintre primele cinci prioritati ale companiei. Jumatate dintre cei intervievati au recunoscut ca exista o presiune tot mai mare din partea mediului economic de a imbunatati generarea de lichiditate.

Printre alti factori care afecteaza gestionarea capitalului de lucru a fost mentionat timpul crescut de realizare a comenzilor, ca rezultat al aprovizionarii cu bunuri si servicii de pe piete straine low-cost.
“Istoric vorbind, majoritatea companiilor au fost interesate in obtinerea de profituri si s-au concentrat mai putin asupra unui management eficient al trezoreriei. Este suficient ca o firma sa ramana fara lichiditati o singura data, astfel incat schimbarea culturii corporative pentru a raspunde declinului economic este o sarcina stimulativa care impune firmelor sa se concentreze asupra managementului cash-ului. O modalitate de optimizare a managementului cash-flow-ului este de a eficientiza prognozele, si acest lucru necesita un cadru de raportare clar pentru a da posibilitatea factorilor de decizie sa dispuna de cifre relevante”, subliniaza Mihaela Moise, Director Advisory, KPMG.

“In tarile care au fost pana acum afectate de criza financiara globala multe companii cauta solutii temporare pentru a obtine lichiditate imediata. Dar daca toata lumea incearca sa faca la fel, cei ce vor castiga vor fi cei de la varful lantului de aprovizionare. Societatile ar trebui in schimb sa elaboreze o strategie de management al cash-flow-ului pe termen lung, astfel incat sa primeasca informatii exacte si prompte de la clienti si sa transmita o parte din acestea furnizorilor”, spune Wilson Balachandra (foto), Partner in cadrul Departamentului Financial Advisory Services al KPMG.

Firmele cu cele mai bune performante tind sa fie cele care stabilesc o legatura intre performanta capitalului de lucru si bonusurile acordate managerilor, iar sondajul a aratat ca aproape un sfert dintre respondenti nu au stabilit nicio corelatie intre capitalul de lucru si bonusuri. Companiile care au acordat astfel de bonusuri au avut rezultate mult mai bune in ultimii trei ani si se asteapta sa sufere mai putin in urmatorii 3 ani, cu 70 % dintre acestea afirmand ca acestea au avut un rol sau au avut un rol major in reusita initiativelor lor.

In acelasi sens, un mesaj esential pentru multe companii este acela de a introduce o cultura de sustinere din partea conducerii executive („sponsorizare executiva”) si de comunicare eficienta a importantei pe care o are capitalul de lucru in cadrul firmei: 60% dintre respondenti au considerat aceste lucruri ca fiind foarte importante.

Dupa cum concluzioneaza Serban Toader “rezultatele sondajului ar trebui sa reprezinte un subiect interesant pentru toate companiile romanesti care se pregatesc pentru posibilitatea de a se confrunta cu vremuri mai dificile. La KPMG avem profesionisti cu experienta care pot ajuta firmele sa isi imbunatateasca managementul trezoreriei precum si acorda asistenta in legatura cu alte aspecte privind restructurarea afacerilor”.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri