Gradul de civilizatie al unei tari e dat de aspectul banilor. Romania nu sta prea bine. Cei care scriu pe bani o fac din necesitate, in urma numararii bancnotelor sau pentru a-si exprima "spiritul creator".

Banii sunt cel mai utilizat obiect intr-o societate. Asta inseamna ca trec prin mainile oricui. Iar oamenii au idei. Unii dintre ei prefera sa-si manifeste "spiritul creator" chiar pe bancnote. Potrivit psihiatrului Florin Tudose, exista mai multe categorii de motivatii care ii indeamna pe oameni sa insemneze bancnotele. Cel mai acceptat pretext este cel al necesitatii. "Ai ceva de scris rapid, un numar de telefon, o informatie importanta si nu ai altceva la indemana", considera psihiatrul. O alta categorie o constituie grupul de oameni care numara bancnote si noteaza pe prima din teanc numarul lor. Astfel se justifica numerele ce apar pe biletele de banca. Problema acestor oameni nu este lipsa unei banderole, ci faptul ca pot intalni o bancnota deja "numerotata"; situatie care le da peste cap numaratoarea.

Cazurile cele mai grave sunt reprezentate de cei care nu percep valoarea abstracta a banului si vor sa personalizeze bancnota. Aici intra cei care scriu expresii licentioase, diverse semne (zvastici, stele, secera si ciocanul), expresii ("Hai Steaua", "Votati X", "Jos Y") sau completari ale imaginilor (mustati, ochelari, tigari pe personaje sau soare, steaguri, antene pe peisaje). "Acesti huligani sociali mazgalesc orice. Garduri, ziduri, bani. Nu inteleg faptul ca banul are o valoare inscrisa deja si vor sa-i dea bancnotei o nota personala. Un fel de Gica Imaginativul, care-si pune marca proprie pe ce apuca", apreciaza Florin Tudose. Psihiatrul considera ca acestia doresc sa iasa din anonimat si cred ca prin aceste metode vor atrage atentia.

O metoda pentru a scapa de aceste insemne o are chiar Banca Nationala: emiterea de bani frumos aspectati. Psihiatrul considera ca "pana si cele mai primitive minti sunt impresionate de obiecte frumoase. Dorinta de a insemna se reduce".

Cea mai puternica lovitura la adresa celor care inemneaza bani a fost lansarea bancnotelor din plastic. Totul a inceput cu aparitia in anul 1999 a bancnotei de 2.000 de lei. Bancnota era omagiala, cu ocazia eclipsei de soare. A fost de altfel prima bancnota romaneasca dupa 1966 fara un personaj pe avers. Ultima consemnata a fost cea de 10 lei, emisiunea 1966. Incepand cu anul 1999, inscrisurile pe bancnote s-au redus considerabil. Au disparut si semnele accidentale, precum petele de cerneala, ulei sau alte substante. Pe bancnotele din plastic nu se poate scrie cu stiloul, iar urma creionului se ia rapid. "Inamicul" banilor a ramas doar pixul.

Dincolo de aspectul estetic, o alta problema care apare in randul utilizatorilor este "scaderea" valorii banului. Nimeni nu va considera ca o bancnota murdara de 10 lei noi valoreaza cu - sa zicem - un leu nou mai putin decat una curata. Dar va fi acceptata la plata mai greu. Psihiatrul spune ca "omul modern nu se afla la mare distanta de omul antic, care a descoperit banul. Suntem mai atasati de banii noi, decat de cei uzati si tindem sa-i strangem pe acestia. Asa se explica si tezaurizarea de bani imediat ce apare o noua emisiune".

In orice caz, gradul de civilizatie al unei tari este dat de curatenia banilor din acea regiune. Iar banii nostri nu arata asa de bine. Cu siguranta, nu ma refer la saptamanalul financiar cu acest nume! Vestea buna este ca, in viitor, cardurile vor inlocui banii palpabili, iar valoarea lor va fi mult mai abstracta decat in prezent.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri