Pentru politele semnate acum, asigurarea de Raspundere Civila Auto (RCA) obligatorie va ramane la tarifele cunoscute. Pentru asigurarile ce vor acoperi si riscul de dauna din 2007, pretul este de asteptat sa „sara“ cu 20-40%, intrucat anul integrarii va aduce si comasarea asigurarii de circulatie Carte Verde cu cea RCA, spun asiguratorii. Piata asigurarilor auto a atins circa 344 milioane de euro in prima jumatate a anului 2005.

Liberalizarea totala a pietei asigurarilor auto din 2007 presupune ca fiecare companie sa-si stabileasca in conditii concurentiale tarifele proprii, iar tarifele nu vor mai fi stabilite de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). Pentru perioada urmatoarelor 13 luni, CSA a stabilit deja tarifele RCA, care au ramas la nivelul anului 2005. Confuzia intervine, insa, asupra pretului unei polite semnata in 2006, pentru un an, care produce efecte si asupra catorva luni din anul 2007, cand este de asteptat ca RCA sa includa si asigurarea Carte Verde, necesara deplasarii libere pe teritoriul Uniunii Europene.

In plus, exista si state din afara Uniunii Europene care cer semnarea separata a unei polite de Carte Verde, au declarat pentru „Averea“ reprezentanti ai unor firme de asigurare prezenti ieri la o conferinta de profil organizata de Finmedia. „Incasarile din Carte Verde reprezinta cam 40% din cele de RCA, si presupun ca firmele de asigurari vor creste tarifele pana aproape de aceste procente“, spune Albin Biro, membru al Consiliului CSA.

„Nu putem estima exact, insa, ce vor face firmele, intrucat piata va fi liberalizata“, spune Biro. Oficiali ai unor companii de asigurare ne-au declarat ca desi nivelul majorarii este incert, el s-ar putea situa undeva intre 20 - 25%.

„Ne asteptam ca aceste tarife sa apara numai pentru lunile din 2007 aferente unei asigurari semnate in 2006“, spun asiguratorii.

Presedintele CSA, Eugen Crisan, ne-a declarat ca momentan nu este luata nici o decizie in vederea diferentierii tarifelor pentru lunile din 2007, dar ea va fi probabil luata in cadrul urmatoarei reuniuni a Consiliului CSA. „In 2007 vor fi alti parametri, alta conjunctura, fiecare companie calculand tarifele dupa criterii proprii. Nu pot sa calculez acum care vor fi aceste tarife“, spune Crisan.

Vehiculele fara stapan si RCA vor fi radiate

CSA a elaborat un proiect de lege ce prevede „radierea“ autovehiculelor abandonate care nu au platit RCA, sustine presedintele CSA. Proiectul intampina unele probleme legate de procedurile de aplicare la Ministerul Administratiei si Internelor (MAI), dar va fi cel mai probabil adoptat printr-o ordonanta de urgenta a guvernului, pana la sfarsitul acestui an, spune Crisan.

„E vorba de suspendarea din oficiu a certificatelor de inmatriculare a vehiculelor abandonate pe strazi, care apar in statistici ca vehiule aflate in circulatie“, spune Crisan. In 2005, tarifele politelor RCA au putut avea o marja de plus sau minus 10% fata de nivelul fix din 2004, iar pentru 2006 marja oscileaza intre minus 10% si plus 25%.

„Avem un (cartonas) galben de la Uniune, care ne cere sa marim gradul de acoperire al RCA la 90% din autoturisme“, spune Crisan. Ponderea autovehiculelor asigurate se situeaza in prezent intre 65% si 70% din parcul auto inregistrat la nivel national.

Despagubiri pentru accidentele neasigurate

Fondul de garantare „de Protectie a Victimelor Strazii“, constituit de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule (BAAR), va despagubi daune in cazul accidentarii unor persoane sau a distrugerii autovehiculelor, la cerere, in cazul in care asigurarera nu este valabila sau fapta are autor necunoscut.

Fondul constituit de BAAR va primi 1% din politele de asigurari auto, alte 1,23% plecand catre bugetul CSA. „Pana acum, BAAR a strans 500.000 de euro, si este de asteptat sa mai obtina inca doua milioane euro pana la sfarsitul anului“, spune Albin Biro. „Legea prevede ca odata ce fondul se epuizeaza, BAAR poate cere majorarea procentului de 1% pana la 5%“, spune Biro.

Totodata, cei 12 asiguratori auto din piata, care au platit fiecare in 2002 cate 225.000 de euro pentru constituirea Fondului de garantare initial al BAAR vor primi banii inapoi. Cei 225.000 de euro au fost ceruti in urma unui accident din Belgia in care a fost implicat un autovehicul roman, soldat cu pagube de 2,3 milioane euro, care nu au putut fi acoperite de doua firme romanesti de asigurare.