Sitemul de compensatie directa are in centru asiguratul pagubit, astfel ca plata pentru o polita RCA (raspundere civila auto) ar urma sa fie facuta de catre asiguratorul acestuia si recuperata de companie ulterior prin intermediul unui organism de clearing (care ar putea fi constituit la nivelul CSA sau la nivelul Asociatiei Asiguratorilor din Romania).

“Dorim implementarea acestui sistem pentru ca la aceasta data pe piata autohtona concurenta dintre companiile de profil este una defectuoasa, care se bazeaza exclusiv pe tariful asigurarii si nu pe servicii”, a declarat Catalin Stroe (foto), director divizia vanzari alternative pentru Asirom, societate membra a Vienna Insurance Group (VIG).

In plus, spune Catalin Stroe, in sistemul actual asiguratorul intra in conflict cu pagubitul, pentru ca societatea se substituie vinovatului de accident. Totodata, costurile sunt marite prin cresterea devizelor si implicarea instantelor de judecata.

Domeniul de aplicare al compensatiei directe vizeaza coliziunea care are loc numai intre doua autovehicule asigurate RCA si inmatriculate amandoua in acelasi stat precum si vatamarile corporale, insa pana intr-un anumit grad.

Pozitia CSA: Nu inca!

Astfel, companiile de asigurari din Romania doresc aplicarea sistemului de compensatie directa, care ar conduce spre echilibrarea pietei in sensul reducerii timpului de despagubire, scaderea daunalitatii si la o competitie bazata pe oferta de servicii in defavoarea pretului, care, in prezent, este principalul argument de achizitionare a unei asigurari.

Cu toate acestea, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) spune "pas" acestui sistem motivand ca ar conduce, in ultima instanta, spre o crestere a primei de asigurare.

“Am discutat cu mai multi asiguratori despre compensatia directa cat si la nivelul CSA, insa deocamdata nu se poate trece la implementarea acestui sistem. Ar presupune ca asiguratorul pagubitului sa instrumenteze dosarul de dauna, ceea ce presupune un nou serviciu si implicit un cost in plus, care s-ar vedea in nivelul final al primei de asigurare. Concret, ar creste prima de asigurare”, a declarat Mona Cucu, director general directia generala de reglementari si autorizari asigurari obligatorii, in cadrul CSA.

Problema tarifarii asigurarilor este una foarte delicata in actualul context macroeconomic. Pe de-o parte, cresterea preturilor la asigurari ar ajuta asiguratorii care se confrunta de cativa ani cu pierderi masive pe segmentul RCA din cauza nevelului crescut al daunalitatii. Pe de alta parte insa, daca primele politelor cresc prea mult , unii asigurati pot ajunge in situatia in care sa nu mai poata plati prima de asigurare, iar potentialii clienti ar putea amana decizia de contractare a unei asigurari considerandu-le produse prea scumpe.

Ea a mai adaugat ca directivele europene privind asigurarile este prevazuta obtiunea prin care asiguratul (pagubit n.r.) se poate adresa in astfel de cazuri propriului asigurator, insa din legislatie nu se poate elimina dreptul de a se adresa si asiguratorului vinovatului de accident.

In tarile unde compensatia directa in RCA s-a aplicat, numarul de cazuri rezolvate amiabil a crescut semnfificativ scazand si numarul fraudelor. “In tarile in care functioneaza compensatia directa si numarul fraudelor au scazut astfel ca nu s-au mai platit pentru acelasi autoturism despagubiri si din prin polita casco si prin cea RCA. In tarile cu industrii de asigurari dezvoltate care au aplicat acest model, 75% din daune sunt compensate direct”, a exemplificat Stroe.

El a adugat ca, in Franta la cativa ani dupa implementarea compensatiei directe numarul de plangeri a scazut la 150 pe an.

“Compensatia directa obliga asiguratorii sa ajunga in mod egal si independent la tariful corect fiind determinata o concurenta bazata pe servicii, stare de fapt spre care trebuie sa tindem si noi. De asemenea, se reduce timpul de despagubire si este redusa daunalitatea”, a detaliat Stroe.

Daunalitatea pe segmentul auto a fost una dintre marile probleme ale anului trecut pentru asiguratori, care au inregistrat pierderi majore din cauza acestui tip d ep;olite inca preponderent majoritar in portofoliile societatilor din industria locala. Valoarea despagubirilor platite pentru asigurarile RCA a inregistrat o crestere puternica, de 29%, pana la 1,531 miliarde de lei in 2009.

Ce se plateste si de catre cine in cazul compensarii directe?

Dauna avizata direct asiguratorului RCA al pagubitului va trebui sa despagubeasca avariile masinii, vatamarile corporale pana la un anumit grad si pagubele bunurilor asiguratului prejudiciat sau pasagerilor din autoturismul agresat.

“Asiguratorul RCA este obligat sa plateasca daunele in numele asiguratorului vinovatului independent de reglementarea subsecventa a despagubirii, ulterior, cu acesta. Reglarea ulterioara a despagubirii s-ar face prin organismul de clearing, la nivelul daunei medii, stabilite periodic”, a detaliat Stroe.

Compensare directa in 4-5 ani?

“In Franta in 1968 s-a implementat constatul amiabil, iar in aprilie 2002 compensatia directa. Sper ca in Romania nu va trebui sa treaca 30 de ani de la implementarea constatului amiabil (in Romania constatul amiabil a fost aplicat de la 1 iulie 2009 n.r.) pentru a se intelege utilitatea acestui sistem, desi cred ca mai devreme de 4-5 ani nu va fi posibil sa vedem aplicat in industria romaneasca compensatia directa in RCA”, a comentat Catalin Stroe.

Compensatia directa a dus in pietele unde aceasta functioneaza deja si la dezvoltarea asigurarilor de asistenta juridical (pentru recuperarea eventualelor daune pe vatamari corporale mai grave), dar si la dezvoltarea pietei asigurarilor casco pentru avariile reduse.

Sursa foto: Media Xprimm