In Deloitte perioada de turbulente economice a fost simtita atat din perspectiva propriului bilant, dar si din prisma clientilor care au venit la consultanti ca la medic, cerand un sfat pentru a-si rezolva problemele.
“Am privit criza prin intermediul interfatei cu baza noastra de clienti, care e substantiala. Avem clienti din toate sectoarele de activitate, incepand cu sectorul public si terminand cu transporturile sau sectorul bunurilor de larg consum. Un consultant este ca un medic si din acest motiv clientii vorbesc mai deschis cu noi decat o fac cu alte persoane care ii analizeaza. Datorita capitalului de incredere pe care il avem si pe care l-am generat oamenii au fost foarte deschisi cu noi si au impartasit ganduri si preocupari. Foarte multi dintre clienti aproape lupta pentru supravietuire, ei au trebuit sa se infrunte cu reticenta exagerata a sistemului bancar, dar si cu anumite demersuri ale autoritatilor” explica seful Deloitte.
Mucibabici povesteste ca atmosfera de la una dintre ultimele intalniri din 2009, inainte de Anul Nou, a fost dificila. “O intalnire cu un client mare din sectorul distributiei de bunuri care are o expunere in sistemul bancar de circa 100 mil. euro si pentru care purtam niste negocieri foarte dure cu reprezentantii bancilor. A fost o intalnire la care discutia s-a purtat pe muchie de cutit, miza fiind daca sa lupte sa-si continue business-ul sau sa se declare in insolventa. A fost un moment dur pe care l-am trait si din perspectiva clientului”, detaliaza presedintele Deloitte Romania.
Clientii companiilor de consultanta se orienteaza in prezent pe restructurarea datoriilor si rezolvarea problemelor de natura fiscala, insa Deloitte a primit recent, dupa o perioada lunga de absenta, o cerere de oferta pentru dezvoltarea unui business. “Este vorba de o companie din domeniul manufacturier cu o cifra de afaceri substantiala care se preocupa sa isi ridice business-ul la un nivel superior. Am traversat o lunga perioada in care nimeni nu a solicitat acest gen de servicii pentru ca toata lumea era preocupata sa repare acoperisul din cauza ca le ploua in casa”, explica George Mucibabici.
Presedintele Deloitte sustine ca din aceasta criza trebuie sa invatam ca economia romaneasca s-a conectat foarte bine la cea globala si depinde de evolutiile internationale, dar in acelasi timp atrage atentia ca este esential ca pe plan local sa se adopte masurile necesare pentru sustinerea si relansarea economiei.
Deloitte continua sa isi mentina atentia si asupra sectorului public, in prezent compania fiind orientata si pe oferirea de consultanta in atragerea de fonduri europene. “Una dintre ariile pe care ne concentram este consultanta in atragerea de fonduri europene sau de asistenta tehnica ca si componenta a unei finantari europene in sectorul public sau in sectorul privat”, afirma George Mucibabici, adaugand ca un lucru pozitiv este ca sectorul public este in crestere ca si business in economie.
Seful Deloitte este o persoana optimista, insa alti oameni de afaceri de pe plan local sunt din ce in ce mai pesimisti fata de perspectivele economiei romanesti. Circa doua treimi din directorii companiilor de top din Romania se asteapta ca iesirea din recesiune sa vina abia in 2011, potrivit analizei CEO Survey realizata de Deloitte Romania.
Acest articol a fost publicat in Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit wall-street.ro.
Citeste si:
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: