Conform datelor furnizate de catre BNR, piata bancara din Romania este in continua extindere. Majoritatea bancilor au raportat pe primele noua luni ale anului profituri semnificative. Nivelul concurentei in sistemul bancar din Romania este, potrivit analistilor financiari, in crestere. Pentru a putea rezista pe piata, operatorii bancari trebuie sa fie cat mai aproape de potentialii clienti, iar asta inseamna un numar cat mai mare de filiale si sucursale. Astfel au luat nastere in Romania francizele financiare. Oricine poate deveni bancher. Singurele conditii: sa aiba un spatiu comercial intr-o zona cu vad, sa n-aiba cazier si sa aiba potential de vanzator.

Franciza financiara, o solutie alternativa

Dezvoltarea accentuata a serviciilor de retail oferite de banci a dus la necesitatea crearii unei retele cat mai extinse de catre institutiile care ofera astfel de servicii. Mobile banking-ul, Internet banking-ul, dezvoltarea retelei proprii de distributie a serviciilor bancare si apelul la intermediari pentru vanzarea de produse bancare se dovedesc in continuare insuficiente. Alternativa: francizele financiare. Prima care a inteles potentialul pe care il prezinta aplicarea sistemului de franciza a fost ING Bank, olandezii avand deja experienta in acest domeniu. Self Bank a fost implementat cu succes in Benelux, prin franciza.

In zona rurala din Olanda, de exemplu, unitatile bancare ale ING au fost date majoritar in franciza. Acest lucru a fost pus in practica si in Romania, doar pentru unitatile care au la baza serviciile de Self Bank. Riscurile sunt minime, iar francizorul nu deruleaza o activitate pur bancara, procesarea de numerar cazand exclusiv in sarcina automatelor puse la dispozitie de ING.

La inceputul lui noiembrie, reteaua in franciza a ING ajunsese la 75 de unitati, conducerea bancii sperand ca pana la finele anului sa reuseasca sa treaca de pragul de 100 de sucursale. Dupa ING, Volksbank este cea de-a doua institutie bancara care "si-a dat ghiseul in franciza".

Conditiile de obtinere a unei francize

Daca va ganditi sa deschideti o franciza, vi se va solicita in primul rand un spatiu bine plasat, pe o artera comerciala vizibila, preferate fiind zonele rezidentiale. In prealabil, veti fi supusi unei selectii bazate pe interviuri, evaluari si discutii.

Persoanelor selectate li se va asigura pregatirea la banca. Preferati vor fi partenerii din zona financiar-bancara. Taxa anuala va fi stabilita in functie de valoarea veniturilor pe care le guvernati, urmand sa platiti un procent prestabilit in al doilea an de la deschiderea francizei. Potrivit reprezentantilor Volksbank, nu exista un sablon clar prin care se face selectia. Totusi, exista cateva criterii ce vor fi luate in considerare la interviu. Printre ele seriozitatea, "codul vestimentar" si potentialul de dezvoltare al afacerii.

Operatiuni interzise

Legea bancara impune Institutiilor de credit anumite restrictii. Prin urmare, francizele bancare nu pot accepta bani de la populatie. In cazul Volksbank, in unitatile francizate se pot obtine informatii despre credite si se poate depune dosarul cu documentele necesare unui imprumut. Insa creditul va fi aprobat de o sucursala obisnuita, iar ratele vor fi platite ori prin bancomate, ori la sucursalele care apartin bancii. Sistemul ING este putin diferit. In sucursalele francizate se pot face operatiuni cu numerar. Insa nu prin intermediul functionarilor, ci al automatelor informatizate.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri