2 Martie 2011
Analiza SWOT a Pilonului II de pensii. Dezbatere cu jucatorii din piata
Citeste raspunsurile oferite de participantii la dezbaterea organizata de Wall-Street.ro cu privire la situatia Pilonului II de pensii in contextul politico-economic actual, conturate intr-o analiza SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunitati, amenintari).
Punctele tari
Un alt atu este increderea tot mai mare de care se bucura sistemul privat in randul populatiei si schimbarea de mentalitate pe care o observam la nivelul participantilor. Nu in ultimul rand, piata de pensii private din Romania reprezinta un exemplu de succes in regiune, inregistrand in fiecare an de la debut rezultate investitionale semnificativ peste medie. Astfel, de la lansare si pana in prezent, fondurile de pensii private obligatorii au avut un randament mediu anualizat de 15,2%, conform APAPR."
Mircea Oancea, presedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private: "Romania dispune de un acord ferm cu organismele financiare internationale care sprijina dezvoltarea pensiilor private. Astfel, pentru atenuarea riscului politic acest acord este un atu important."
Ioan Vreme, CEO in cadrul Generali Pensii: "Este remarcabil si, evident, constituie si punctul forte al acestui segment, faptul ca aceasta industrie nu a fost afectata de criza financiara si, dimpotriva, a progresat.
In plus, fata de alte tari din regiune, un lucru pozitiv este continuarea reformei pensiilor nu numai prin pastrarea sistemului pensiilor private obligatorii si facultative, ci si prin extinderea acestuia ca urmare a includerii unor noi categorii socio-profesionale (legea unitara a pensiilor) si a pregatirii cadrului legislativ al pensiilor ocupationale. Din perspectiva participantilor, esential este ca randamentele pietei pensiilor au fost si sunt real pozitive, superioare inflatiei. "
Radu Craciun, director de investitii Eureko Fond de Pensii: "Profesionalismul administrarii fondurilor, ceea ce a dus la rezultate investitionale foarte bune.
De asemenea, experienta si puterea financiara a firmelor care sunt in spatele administratorilor."
Mihai Bobocea, secretar general al Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat: "Arhitectura legislativa solida si numeroasele elemente de siguranta si garantii ale fondurilor de pensii private, precum si istoricul foarte bun de performanta investitionala in perioada ultimilor 3-4 ani, in pofida crizei financiare si economice globale.
Nu in ultimul rand, mentionez consolidarea si maturizarea reglementarilor si procedurilor in sistem, creand premisele cresterii sanatoase pe viitor."
Exista puncte slabe?
Reducerea procentului de pesoane nou intrate in campul muncii care nu isi exprima o optiune pentru un fond din Pilonul II si sunt, ca atare, repartizate aleatoriu este o alta directie pe care, prin informare si educare continua, putem viza imbunatatiri in viitor. Un alt „minus” tine de stadiul inca incipient de dezvoltare a pietei de capital din Romania, subdimensionarea si nereprezentarea mai multor sectoare importante din economie cat si lichiditatea scazuta diminuand paleta de investitii pe care administratorii o pot realiza pe piata locala.
Nu in ultimul rand, exista inca un procent important de conturi in Pilonul II care nu au primit niciodata contributii – ceea ce inseamna, de fapt, ca titularii lor nu vor beneficia de pensie privata la momentul retragerii din activitate.
Mircea Oancea (foto): Sistemul de pensii private din Romania, la fel ca si in alte tari, nu beneficiaza intotdeauna de sustinerea Guvernului.
Ioan Vreme: Nimic nu e perfect. Punctul slab este constituit din fragmente care se invart in jurul cuvintelor "educatie", "constientizare" si "informare". Nu se fac suficiente eforturi - fiindca aceste eforturi implica fonduri semnificative - de promovare continua a sistemului si mai ales de educare si informare financiara - masiva, fundamental -a populatiei. Din acest motiv constatam si o intelegere redusa a necesitatii sistemului, a utilitatii lui si a mecanismelor de functionare puse in practica.
Radu Craciun: Cadrul legal rigid care duce la o functionare sub optima a sistemului.
Mihai Bobocea: Un punct slab il reprezinta dependenta continuarii dezvoltarii sistemului de situatia politica si de starea bugetului public de pensii, dar si gradul foarte redus de educatie financiara a populatiei in legatura cu nevoia de economisire privata in vederea pensionarii.
Exista, de asemenea, un grad foarte redus de interes pentru dezvoltarea sistemului de pensii private din partea factorului politic, care are un mandat pe termen scurt, in contradictie de interese cu mandatul pe termen lung al fondurilor de pensii private.
Oportunitati
Extinderea bazei de participanti (prin integrarea bugetarilor din structurile militarizate in sistem) este un alt semnal pozitiv, si echivaleaza cu includerea in sistem a circa 150.000-200.000 de noi participanti.
Mircea Oancea: Un avantaj al sistemului de pensii private obligatorii din Romania este ca acesta se afla inca la inceput. Aceasta situatie ofera posibilitati de dezvoltare majore si de implementarea unui cadru legislativ adecvat pentru a se putea face o administrare eficienta si sigura prin prisma domeniilor in care se pot face investitii.
Ioan Vreme (foto): Daca ne referim la oportunitatile investitionale, acestea exista si vor exista mereu, piata financiara - in ciuda unor momente de dificultate - se va dezvolta continuu. Daca ne gandim la oportunitatile sistemului care reprezinta in cele din urma economiile individuale ale cetatenilor, ar fi necesara extinderea sanselor ca aceste economii sa devina semnificative pur si simplu prin cresterea contributiilor lunare de platit, intrucat nivelul actual nu este suficient fata de necesitatea de economisire a populatiei.
Radu Craciun: Cresterea numarului de participanti prin adaugare de noi categorii sociale si crearea de catre administratori de firme care sa se ocupe de plata anuitatilor la pensionare, profitand de experienta acumulata intre timp.
Mihai Bobocea: Pe termen scurt, integrarea noilor categorii contributive (din structurile militarizate) in sistemul contributiv si in Pilonul II si extinderea deductibilitatii fiscale pentru fondurile de pensii facultative (Pilonul III), ceea ce poate aduce o crestere consistenta a participarii in cadrul acestor fonduri de pensii, mai ales din partea companiilor care pot oferi pensiile facultative ca beneficii extra-salariale.
Pe termen mediu si lung, cresterea participarii si interesului publicului cu privire la pensiile private, pe fondul continuarii rezultatelor bune din administrare si a cresterii progresive a gradului de informare si educare financiara in randul publicului.
Amenintari
O alta provocare pe care o sesizam este aceea ca, pe fondul constrangerilor bugetare, autoritatile sa adopte o serie de decizii mai putin favorabile sistemului privat de pensii; s-a intamplat, din pacate, si in Romania (prin inghetarea contributiei pentru Pilonul 2 la nivelul de 2% in 2009 si la 2,5% in 2010), dar si in alte tari (ca, de exemplu, Ungaria). Speram ca, pe viitor, astfel de situatii sa nu se mai repete, cu atat mai mult cu cat inclusiv organismele financiare internationale si autoritatile europene transmit constant mesaje de sustinere si incurajare a reformelor sistemelor nationale de pensii.
Mircea Oancea: Exista un risc permanent in cazul Pilonului II, daca probleme intampinate cu deficitul bugetului de stat vor conduce la sistarea acestui proces de reforma a sistemului de pensii. Ne dorim respectarea calendarului de crestere a contributiei.
Ioan Vreme: Modificarile legislative pripite, deciziile politice care nu iau in considerare intregul ansamblu al sistemelor de pensii si ignorarea voita a viitorului demografic.
Radu Craciun (foto): Riscul unor decizii politice adverse care sa afecteze serios pensiile private si introducerea prin legi a unor taxe/impozite care sa faca sistemul neviabil.
Mihai Bobocea: Riscul politic reprezinta cea mai puternica amenintare si se adreseaza in principal Pilonului II, deoarece orice noua modificare a calendarului de contributii sau orice interferenta legislativa negativa ar fi de natura sa duca la distrugerea sistemului de pensii private, cu consecinte negative certe, dar imposibil de estimat pentru viitor.
O alta amenintare, din afara sferei politice si legislative, vine dinspre o parte a sindicatelor, care au intreprins pana acum numeroase masuri pentru demantelarea sistemului de pensii private.
De asemenea, retorica populista a altor actori, interesati conjunctural de a dobandi imagine / notorietate pe seama afectarii fondurilor de pensii private, inca nesustinute politic si nici la nivelul publicului larg. Ultimele 2 amenintari amintite se pot manifesta sub forma "headline risk", de natura sa afecteze buna reputatie a sistemului si sa atraga dupa sine manifestarea primului risc, cel politic.
Cum a modificat anul II de criza atuurile pietei de pensii private
Mircea Oancea: A devenit limpede faptul ca sistemul de pensii private are nevoie de incredere pe termen lung a populatiei si a autoritatilor. Aceasta increde se castiga prin informare si educare, precum si prin cunoasterea mecanismelor de functionare si transparenta. In acest sens, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private a initiat cateva campanii de informare in randul populatiei cu privire la importanta pe termen lung a contributiilor la un fond de pensii obligatorii, cat si pentru cele facultative.
Ioan Vreme: Am invatat sa administram cu mintea limpede activele fondurilor in conditii economice deloc favorabile, ceea ce ma face sa cred ca industria pensiilor se va descurca si mai bine in viitor. Atunci cand inveti sa inoti in apa rece si vijelioasa, ai mari sanse sa fii performant in ape linistite si calde.
Radu Craciun: Nu cred ca le-a modificat, au ramas acelea cu beneficul unui an in plus de performanta foarte buna.
Mihai Bobocea (foto): In mod pozitiv, prin consolidarea rezultatelor investitionale foarte bune, in pofida perioadei dificile din punct de vedere economic si al pietelor, iar in mod negativ, prin exemplele negative ale altor state din regiune (Ungaria si posibil Polonia) care au luat / ar putea lua masuri care sa afecteze sistemul de pensii private pentru a conserva o situatie de lipsa a reformelor, pe considerente electorale.
Tendinta in 2011
Mircea Oancea: Anul 2011 ne asteapta cu noi provocari si nu neaparat privind rezultatele din administrare privata, care consideram ca vor fi in continuare bune, deoarece exista premisele necesare in sistem. Principalele provocari vor fi cele legislative.
Ioan Vreme: Sa produca rezultate la fel de bune in conditiile unei economii a carei descrestere speram sa fie stopata, cu alte cuvinte sa consolidam si mai mult ceea ce am obtinut.
Radu Craciun: De crestere mai accelerate activelor datorita contributiilor mai mari si a noilor segmente de participanti si randamente investitionale probabil de doua cifre.
Mihai Bobocea: Piata va continua sa se consolideze si este vital sa intre "in forma maxima" in anul electoral 2012, cand riscurile si incertitudinile politice se vor amplifica, avand un impact asupra intregii economii si implicit asupra sistemului de pensii private.