Anul trecut vanzarile de telefoane mobile au fost in jurul a 3,5 milioane de exemplare, iar terminalele smartphone au reprezentat circa 10% dintre acestea. In 2011 insa, cota telefoanelor inteligente ar putea creste la 30%, spun oficialii celor trei cei mai mari operatori de telefonie mobila de pe piata locala.

Pe de alta parte, cele circa 3,5 milioane de telefoane vandute in 2010 au insemnat vanzari in valoare de circa 174 milioane de euro, in scadere cu 31,5% fata de 2009, potrivit companiei de cercetare GfK Romania. Astfel, anul trecut, pretul mediu al unui telefon a fost in jurul valorii de 50 de euro.

Scaderea cu peste 30% a pietei de telefoane mobile in 2010 a fost cauzata atat de vanzarile mai mici in unitati (de la 4-4,5 milioane de exemplare in 2009, la aproximativ 3,5 milioane), dar mai ales de preturile tot mai mici oferite de operatori.

Astfel, o tendinta din ce in ce mai vizibila pe segmentul de telefoane mobile este posibilitatea ca utilizatorii sa isi poata cumpara tmodele cu trasaturi tot mai performante, dar la preturi accesibile.

De exemplu, Julien Ducarroz, director comercial business to consumer la Orange Romania, cel mai mare operator de telecomunicatii de pe piata locala, afirma la finalul anului trecut ca in 2011 pretul terminalelor smartphone va ajunge la mai putin de 50 de euro, comparativ cu peste 100 de euro in 2010.

In 2009, vanzarile telefoane mobile au fost de aproximativ 253 de milioane de euro, iar din aceasta suma telefoanele inteligente au reprezentat circa 21,4%, mai exact in jur de 55 de milioane de euro, conform GfK Romania.



“Pentru 2011 estimam ca gama telefonelor smartphone va fi cea care va atrage nivelul cel mai ridicat de crestere. Este natural sa ne asteptam la o evolutie cel putin egala cu cea din 2010”, a explicat, pentru wall-street.ro, Larisa Zota, manager de produs in cadrul Orange Romania.

Anul trecut, operatorul a inregistrat o crestere cu peste 50% comparativ cu 2009 a numarului de clienti care au cumparat un smartphone, iar in decembrie 2010 numarul acestora s-a dublat fata de aceeasi luna din anul anterior.

Clientii, interesati de doua categorii opuse de modele

Practic, clientii cauta doua mari categorii de telefoane: pe de o parte, pe cele cu preturi sub 50 de euro, iar, pe de cealalta parte, pe cele mai scumpe, dotate cu camera performanta, conectivitate bluetooth si cu posibilitatea de navigare pe internet.

“Urmand trendul din 2010, pentru acest an estimam un interes crescut pentru telefoanele cu capabilitati de browsing, internetul mobil fiind unul din serviciile cu cea mai importanta crestere. In topul preferintelor clientilor se afla terminalele cu format clasic, cu o baterie care sa ofere o utilizare prelungita si usor de manevrat. Acestea sunt modele simple si eficiente care atrag vanzari importante. La polul opus sunt telefoanele cu ecran tactil, cu acces la internet si aplicatii care sa transforme aparatul din telefon in accesoriu multimedia sau office”, mai spune Zota.

Daca pana acum telefoanele smartphone reprezentau in medie circa 10% din vanzarile in unitati dintr-un an, in 2011 cota de piata a acestor dispozitive ar putea ajunge pana la 30%, conform estimarilor Vodafone Romania.

“In 2011 anticipam o crestere a adoptiei de terminale smartphone, acest gen de telefoane devenind din ce in ce mai accesibile pentru consumatori. Un alt segment care se va dezvolta in 2011 va fi cel al tabletelor, principalii producatori de telefoane anuntand deja lansarea unui portofoliu variat de astfel de produse pe parcursul acestui an”, afirma oficialii Vodafone, al doilea operator telecom de pe piata locala.

In plus, reprezentantii companiei se asteapta sa creasca vanzarile telefoanelor non-smartphone care asigura o buna navigare pe internet, ca tot mai multe telefoane clasice sa fie inlocuite de cele inteligente si sa fie raportate majorari ale vanzarilor de telefoane branduite Vodafone.

De exemplu, anul trecut, operatorul a inregistrat printre cele mai mari cresteri la modele precum Nokia X6, Sony Ericsson Vivaz, HTC Desire, HTC Wildfire, Samsung Galaxy S, Samsung Galaxy 550, LG Optimus One si pentru modelul Vodafone 845 cu sistem de operare Android 2.1.

Cosmote a vandut 2.500 de terminale iPhone 4 in doua luni si jumatate


In 2010, romanii au cumparat 3,5 milioane de telefoane mobile comparative cu circa 4-4,5 milioane de unitati in 2009. In prima jumatate a anului trecut s-au vandut 1,5 milioane de exemplare, in scadere cu circa 20% fata ianuarie-iunie 2009, conform datelor Cosmote Romania, al treilea jucator pe piata locala de telefonie mobila.

Daca anul trecut au fost inregistrate diminuari ale vanzarilor, in schimb, in acest an ar putea urma o stagnare la nivelul atins in 2010.

“Nu ne asteptam ca 2011 sa aduca schimbari macroeconomice majore, dar, daca economia se va stabiliza, piata de telecom va urma aceeasi tendinta. Anul acesta, producatorii de telefoane mobile vor lansa noi modele de smartphone-uri cu capabilitati avansate si preturi competitive. O alta tendinta importanta va fi lansarea de modele de telefoane sub brand propriu de catre operatori, acestea avand preturi accesibile si specificatii tehnice multiple”, a explicat Alexandru Munteanu, sales operations manager in cadrul Cosmote Romania.

De exemplu, saptamana trecuta Cosmote a lansat doua modele de telefoane si sub brand propriu. Astfel, Cosmote Joy poate fi cumparat cu 1 leu impreuna cu un abonament lunar de de la 17,48 euro, sau la pretul de 359 lei (TVA inclus), fara abonament. De asemenea, Cosmote Sense poate fi achizitionat tot cu 1 leu cu un abonament lunar de 10,79 euro sau la pretul de 299 lei ( cu TVA) fara conectare. Cele doua telefoane mobile sunt produse de Alcatel.

Managerul adauga ca cele mai bine vandute telefoane in acest an vor fi modelele cu preturi mici (pana in 20 de euro), cele de pe segmentul de mijloc (20-50 de euro), dar si dispozitivele smartphone.

Cele mai bine vandute telefoane din portofoliul Cosmote anul trecut au fost Nokia 1616, Nokia 1800 si Nokia 2330 ( pe segmentul low-end), Samsung S5230, Nokia C3, Nokia 5228, Nokia 2700 si 2730, LG KP502 (pe zona de preturi medii) si Nokia E72, Samsung i9000 Galaxy S, HTC Desire (pe segmentul smartphone).

Pe de alta parte, Cosmote a vandut circa 2.500 de telefoane iPhone 4, de la introducerea terminalului in portofoliu la jumatatea lui decembrie 2010, dupa cum declara saptamana trecuta conducerea operatorului. In ultimele doua luni si jumatate, smartphone-ul Apple a fost cel mai bine vandut telefon dintre cele comercializate de Cosmote, alaturi de Samsung Galaxy S sau alte modele din gama HTC.

“In prezent, din intreg portofoliul companiei, 10% dintre telefoane sunt smartphone, ponderea acestora urmand sa creasca”, mai spunea in urma cu cateva zile Stefanos Theocharopoulos, director general al operatorului.

La nivel global, vanzarile de telefoane au crescut cu 31,8% la 1,6 miliarde de unitati in 2010, iar cele de smartphone-uri cu 72,1% la 296,6 milioane de exemplare, terminalele inteligente ajungand astfel sa reprezinte 19% din totalul telefoanelor vandute, conform companiei de cercetare Gartner.

Pe de alta parte, avansul de pe piata locala al telefoanelor low-end si al smartphone-urilor se poate observa si la nivel mondial din cresterea cotelor de piata detinute de ZTE si Huawei pe primul segment, si de Apple, Research In Motion (producatorul BlackBerry) si HTC pe cel de-al doilea.

Sursa tabel: GfK Romania


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri