Manageri romani din diferite domenii ar achizitiona online aproape orice, de la sosete la ciocane rotopercutoare, trecand prin oferte de vacanta sau bilete de avion. Cu toate acestea, cand vine vorba de plati mari, ei ezita – nu ar achizitiona de exemplu masini sau produse din domeniul imobiliar. Vezi cat au platit cel mai mult pe Internet si ce achizitioneaza cel mai des.
Trendul indicat in raportul realizat de procesatorul de plati online Gecad ePayment care arata o scadere a valorii medii a platilor online in 2010 fata de anul precedent – 58 euro/tranzactie fata de 79 euro/tranzactie se regaseste si in obiceiurile de achizitii ale managerilor romani.

Cei mai multi dintre ei au declarat, pentru wall-street.ro, ca achizitioneaza bilete de avion si pachete turistice de pe Internet, cu plata prin card bancar, majoritatea subliniind insa ca, in cazul bunurilor de valoare ridicata, ar prefera sa inspecteze in prealabil produsul.

Cele mai scumpe cumparaturi facute online de catre Alina Petri, director divizia e-business si publicitate in cadrul operatorului Romtelecom, reprezinta bilete de avion. Ea le cumpara de obicei direct de pe site-ul companiei aeriene cu care zboara, acestea costand, in medie, 300-400 euro.

Nu as achizitiona online masini, desi am vazut la un moment dat o campanie de «online ordering» pentru Dacia. Cumpar echipamente IT&C, servicii telecom, carti, jucarii, diverse abonamente pentru servicii de genul fitness, spa, dar si pachete de vacanta”, spune Alina Petri.

Radu Georgescu, chairman Gecad Group, spune ca achizitioneaza de pe Internet "de cate ori poate si, chiar si atunci cand cumpar din magazinele traditionale, platesc cu cardul. Nu imi amintesc care a fost cel mai scump produs achizitionat online, dar sigur printre cele mai scumpe sunt biletele de avion si produsele de tip gadget - electronicele (iPad, Mac Book Air etc)”.

Cea mai valoroasa achizitie realizata de Dan Visoiu, managing partner al casei de avocatura Biris-Goran, pe Internet prin plata cu cardul a fost un televizor cumparat de la eMag.ro contra sumei de circa 3.500 de lei, in februarie 2011. Pe langa el au mai cumparat televizoare la preturi similare inca doi colegi.

El nu ar cumpara imbracaminte pe Internet, preferand online-ul pentru electronice, carti, jucarii, DVD-uri si articole sportive – rachete de tenis sau mingi, de exemplu.

Ionut Oprea, director executiv IAB Romania si manager al agentiei StandOut, cumpara in mod frecvent bilete de avion online, acestea reprezentand de altfel si cele mai scumpe achizitii realizate in acest fel. “Mi-am cumparat si sosete online cu cardul, nu cred ca exista produse pe care as prefera sa le cumpar offline. Nu sunt persoana care sa se relaxeze la shopping, asa ca sunt clientul ideal pentru comertul electronic. Acest lucru nu inseamna ca toata lumea este sau ar trebui sa fie ca mine”, spune Oprea.

Calin Biris, director de marketing al platformei video Trilulilu.ro, foloseste cardul bancar pentru cumparaturi de valoare mica, de pana la 1.000 de lei, achizitionand deseori carti pentru e-reader de pe Amazon.com.

El subliniaza ca cele mai scumpe produse vandute online sunt operele de arta – de exemplu, recordul este detinut de casa de licitatii Christie’s, care a vandut online o vaza datand din vremea Dinastiei Shang contra sumei de 3,3 milioane de dolari.

Tot online s-au omologat si nume de domenii valoroase precum Sex.com sau Insure.com, spune Biris.

El nu ar cumpara online imobiliare sau autoturisme, fiind dispus insa sa achizitioneze cu cardul carti electronice, servicii online de divertisment, servicii de turism sau produse electronice-electrocasnice.

Cristian Manafu, seful Evensys, nu cumpara nici el lucruri scumpe de pe Internet, valoarea produselor achizitionate fiind, in general, in jurul a 100 euro. Exceptia este reprezentata de un iPad pe care managerul a platit anul trecut 3.000 de lei, magazinul de unde l-a achizitionat fiind QuickMall.ro.

“Nu am auzit sa cumpere cineva o masina cu cardul in Romania, desi in SUA exista un astfel de serviciu de cumparari online”, spune Manafu, subliniind ca ar cumpara aproape orice de pe Internet, mai putin masina. “Prefer sa achit cat mai multe servicii online si am cumparat haine, incaltaminte, carti, CD-uri si DVD-uri, jucarii, deci in general produsele uzuale. Si probabil daca as avea vreodata nevoie de un ciocan rotopercutor, tot online l-as cumpara”, spune el.

Dragos Salamac, manager BenQ Romania, se fereste si el de achizitionarea produselor scumpe intrucat acestora “trebuie sa le acorzi o mai mare atentie”, considera el. “Am vazut de vanzare insa si masini de peste 200.000 euro, pe diferite site-uri, dar nu stiu daca si-au gasit si cumparatori”.

Salamac evita sa achizitioneze online produsele perisabile si hainele, “tocmai pentru ca imi doresc sa am un contact direct cu acestea inainte de procesul de cumparare. Textura materialelor sau anumite detalii inca nu pot fi substituite printr-o experienta online”.

In ceea ce priveste produsele pe care le achizitioneaza preponderent online, Dragos Salamac enumera produsele electronice si electrocasnicele, “unde poti sa verifici specificatiile tehnice si sa compari diferitele oferte”, cartile – fie clasice fie cele in format electronic -, biletele de avion precum si anumite oferte pentru vacanta.

Alexandru Lapusan, de la firma de software Zitec, subliniaza ca cele mai mari plati online facute cu cardul bancar le-a facut pentru servicii turistice (hotel, transfer, bilete de avion), acestea fiind facute atat in scopuri personale cat si pentru deplasarile in strainatate la targuri/expozitii, cu firma. “Un exemplu recent a fost deplasarea echipei HotelPeeps la Amsterdam la The Next Web, unde aceste servicii au costat circa 5.000 euro”. Pentru rezervari Lapusan a folosit Paravion.ro.

Seful Zitec achizitioneaza in mod frecvent electrocasnice, incaltaminte, haine, bijuterii, jucarii pentru copii, carti, gadget-uri – achizitii de sub 500-1.000 euro fiecare. Pentru aceste achizitii, Lapusan cumpara de pe eMag.ro, Amazon.co.uk sau ThinkGeek.com.

“Nu cred ca sunt produse sau servicii ce nu le-as plati online, atat timp cat pretul (inclusiv livrarea) sa fie la fel sau apropiate de cele din magazinele clasice. Atat timp cat stiu ca pot returna produsul fara un cost suplimentar daca acesta este defect/necorespunzator mi se pare o metoda de plata mult mai convenabila decat hartiile din portofel plus deplasarea pana la magazin”, considera Lapusan care insa, la randul lui, spune ca in cazul cumparaturilor de valoare mare, unde probabil ar vrea sa testeze produsul inainte de a-l achizitiona, s-ar putea deplasa la magazin. “Insa tot cu card sau virament as vrea sa platesc”.

Daniel Toma, managing director al companiei de software Senior Software, a achizitionat de pe Amazon.com un laptop, anul trecut, acesta fiind de altfel si cel mai scump produs cumparat direct de pe Internet, cu plata prin card. “Cel mai scump produs vandut prin Internet, despre care am auzit, este un iaht de 168 mil. euro pe ebay si cumparat de un miliardar rus. Cele mai scumpe produse vandute pe Internet sunt bijuteriile, parfumurile, mobila de lux si produsele care poarta semnatura unor personalitati”, considera el.

Toma subliniaza ca nu ar ezita sa achizitioneze de pe Internet produse pe care le foloseste in mod curent. “Exista insa anumite produse a caror achizitie online trebuie corelata cu experienta offline - o masina de exemplu poate fi achizitionata online dupa un drive-test”, spune el.

Razvan Valceanu, country manager la BitDefender, a achizitionat online anul trecut de la o agentie de turism din Romania bilete de avion pentru SUA in valoare de 2.000 euro, iar in urma cu doua saptamani o jacheta din piele Ducati, de pe un site din Marea Britanie, aceasta costand 600 de euro.

“Din cate stiu eu, cele mai scumpe produse sunt ceasurile de mana si bijuteriile, care au preturi mai mici decat cele din magazinele de retail, iar valorile pentru ele ajung usor la cateva mii de euro”, spune el.

Hainele si produsele alimentare sunt singurele produse la care managerul local al Bit Defender ar avea retineri in a le achizitiona. “Imi place sa fac cumparaturi in magazine deoarece consider ca este un mod de relaxare si o ocazie de a studia masele de consumatori. In schimb cumpar bilete de avion, fac rezervari online pentru hoteluri si platesc facturi”, mai spune el.

Comertul electronic cu plata online cu cardul a crescut in 2010 cu 38% comparativ cu anul precedent, atingand valoarea de 127,8 milioane de euro.

Numarul de tranzactii procesate a crescut cu 82% fata de 2009, inregistrandu-se 2,26 milioane de tranzactii, conform datelor furnizate de Romcard.

In 2010, in sistemul ePayment, valoarea medie a unei tranzactii a fost de 58 de euro, in scadere fata de valoarea inregistrata in 2009, de 79 de euro.


Alte achizitii online de valoare ridicata:

- O insula virtuala achizitionata de un tanar de 27 de ani in 2010 – 26.500 de euro.

- O nava spatiala virtuala in EVE Online (7.600 $), o statie spatiala in Entropia (333.000 $)

- O pictura pe ceramica a artistului italian Catia Nanni – 21 mil. $

- O pereche de pantofi de aproape 3.000 de dolari

- Un Ferrari 250 GT din 1952, achizitionat pe eBay contra sumei de 3,2 milioane dolari

Ai cel putin un card ? Vrei sa stii mai multe despre comertul electronic si platile contactless? Nu ai cui sa te adresezi? Vrei sa afli cum poti plati taxele si impozitele online? Acum exista CardPayment. Singura platforma de intrebari, cu raspunsuri date de consultanti si dedicata oamenilor de afaceri. Proiectul este oferit de MasterCard cu participarea activa a wall-street.ro si Avocatnet.ro. Consulta-ne si iti raspundem gratuit!

Dumneavoastra ce achizitionati cel mai des de pe Internet? Care este produsul/serviciul cel mai scump pentru care ati platit online, cu card bancar?

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri