De aproape fiecare data cand vorbim de asa-zisii “guru in tehnologie” rostim nume de barbati – Seth Godin, Brian Solis, Chris Brogans sau Guy Kawasaki. Aparenta lipsa a femeilor influente in lumea tehnologiei nu a trecut neobservata sau neexploatata, scriindu-se nenumarate articole si analize pe aceasta tema. Concluzii?Investitorii se uita mai mult catre start-up-urile conduse de barbati, desi studiile arata ca femeile aduc mai multi bani.
Intrebarea pe care si-o pune Carol Roth, strateg business si autoare a cartii “The Antrepreneur Equation” este una semi-retorica: “Unde sunt femeile in business?”

“Imi place sa cred ca nu exista diferente intre sexe cand vine vorba de business, dar, uneori, la intalnirile de afaceri este extrem de evidenta lipsa femeilor”, subliniaza ea. Listele de oameni de afaceri de succes New York Times rareori includ femei, si cele care sunt incluse au de obicei meserii legate de show-biz. Roth subliniaza ca 52% dintre start-up-uri sunt lansate de femei, si, cu toate acestea, la intalnirile si conferintele la care a fost invitata, deseori era unica femeie.

Poate ca una dintre fotografiile relevante in ceea ce priveste lumea tehnologica condusa de barbati este cea de la intalnirea presedintelui SUA Barack Obama cu liderii hi-tech din America (vezi foto mai jos - sursa: Textually.org)



Statisticile New York Entrepreneur Week subliniaza ca start-up-urile tehnologice lansate de femei genereaza venituri mai mari per capital investit si esueaza mai rar decat cele conduse de barbati.

Totodata, companiile de tehnologie ce au in boardul executiv femei merg mai bine decat cele care nu au, si, per total, femeile domina barbatii in zonele de social media (sunt mai multe femei pe Facebook decat barbati, de exemplu – n.r.).

Cu toate acestea, mult mai putine investitii se indreapta catre companii de tehnologie conduse de femei – mai exact, sub 10% din total. New York Entrepreneur Week subliniaza cateva posibile motive.

1. Femeile nu primesc bani de la companii de investitii deoarece acestea sunt conduse, in general, de barbati. Statistic, doar intre 4-9% dintre firmele de venture capital sunt conduse de femei. Aceasta minoritate investeste, este adevarat, in general in companii conduse din femei. Este insa valabil si invers – firmele de investitii conduse de barbati investesc mult mai mult in start-up-uri ce au ca lider un barbat.

2. Femeile nu primesc investitii deoarece nu apartin de “un grup” de barbati. Cel putin trei dintre ponturile lui Guy Kawasaki despre cum sa primesti investitii sunt legate de faptul ca trebuie sa te faci cunsocut cu ajutorul unui amic comun. Din pacate, femeile tind sa doreasca sa stea in alte cercuri decat acestea, cand vine vorba de business.

3. Femeile, per total, sunt mult mai putin pricepute in industria hi-tech. Majoritatea start-up-urilor in domeniul tehnologic au ca lideri oameni cu studii in inginerie, IT sau electronica – zone in care femeile sunt, in mod traditional, minoritare.

(cititi mai in amanunt informatii pe aceasta tema in New York Entrepreneur Week )

Parte din cauzele pentru care femeile nu sunt atat de vizibile in lumea hi-tech tin si de atitudinea barbatilor. “Barbatii ar trebui sa fie mai activi in a gasi solutii pentru a deschide drumul si pentru femei si a crea un teren de dezvoltare cat mai echitabil”, scrie Geoff Livingston autor al mai multor carti si co-fondator al Zoetica. Barbatii ar trebui sa:

- Sustina activ femeile in business, atat prin alegerea de partenere sau angajate, dar si ca promovari.
- Sustina organizatiile care incearca sa ajute femeile sa se afirme intr-o lume dominata clar de barbati.
- Inceteze sa reactioneze negativ cand aud de o femeie care incearca sa isi faca loc in hi-tech.
- Renunte la preconceptia conform careia “femeile” si “succesul” sunt doua cuvinte care, impreuna, nu pot exista.

Un post pe blog-ul “The 12 most” subliniaza “doisprezece motive frustrante” pentru care femeile sunt excluse, chiar si in prezent, din lumea hi-tech. Printre ele se numara faptul ca ele sunt vazute deseori ca fiinte care sunt pasionate in special de “a palavragi si a face shopping”, femeile puternice care se impun in fata barbatilor sunt plasate imediat in categoria de femei “nesuferite” si “arogante” sau chiar si preconceptia ca femeile au ajuns la varful piramidei “culcandu-se cu barbati influenti”.

Citeste de asemenea, pe aceeasi tema, si un articol ZDnet.com “2010: The Year of Whining About Women In Tech”.

Sursa foto: GeoffLivingston.com

Consideri ca femeile vor reusi sa se faca din ce in ce mai cunoscute in lumea Hi-Tech? Care ar fi lucrurile care le-ar impiedica, din punctul tau de vedere? Comenteaza mai jos si completeaza sondajul.

1. Crezi ca femeile vor reusi sa se impuna in lumea tehnologica in urmatorii 2 ani?

2. Consideri ca barbatii sunt vinovati de faptul ca femeile sunt mai putin prezente in lumea hi-tech?



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri